Akvariestørrelse til dvergkulefisk?



Så disse på tam alna idag og de var veldig små, regner med at de blir litt større enn de var, men hvor store blir de egentlig og hvor stort akvarie samt hvor mange bør de være?

Noen som har erfaring med disse?
Jeg hadde denne typen før, 3 stk i en 60-liter. Det spekuleres vel i om at imitator kun er en fargevariant av denne typen, så kan vel fortelle litt mer om den typen jeg hadde.

De bør ha et godt beplantet akvarie ettersom disse kulene ikke liker seg så godt ute i det åpne, og de er en av få typer kulefisk hvor man kan holde flere enn én i samme kar. De er heller ikke like avhengig av snegler for å slipe ned nebbet som andre typer, men har bare godt av snegler i kosten likevel ettersom dette er noe de naturlig spiser. Som andre kulefisk griser de veldig når de spiser samtidig som de er veldig sensitive for dårlige vannverdier og høye nitratverdier, så man bør skifte mye vann ofte.

3 stk i 60 liter funker fint, og 5 stk i 80 liter burde gå bra det og. Men, de kan ikke holdes sammen med andre fisk da de er ekstreme finnenappere og lett kan terrorisere andre fisker på 3 ganger deres egen størrelse. Otto er vel den eneste andre fisken som enkelte har god erfaring med å holde sammen med dem, men det er ikke alltid det heller går. De blir 3-3,5 cm, så det er ikke store fisken, men mangelen på størrelse tar de igjen i den store personligheten deres og ikke minst de store, nydelige øynene. Man bør være obs på at veldig mange dvergkuler har innvollsorm når de kommer til butikken ettersom de som regel er viltfanget.

Her står det en del mer info om dem (på engelsk).
hva med 1 i en 30 liter? for øyeblikket har jeg bare en haug med snegler og reker i det. om masse planter og mose som flyter rundt så nok av steder å gjemme seg.
Høres ut som tidenes koldtbord for en dvergkulefisk
spiser den rekene også eller holder den seg til sneglene?
Kulefisk
de vil ta rekene, sneglene og alt annet som kan se spiselig ut,. mine kulefisk spiste alt av tetrafisk, mumset hull i en skalare, og rett og slett var en aldri så liten terrorist,.
jeg kan flytte over rekene før jeg skaffer meg en
snegler tror jeg at jeg har for mye av til at den går tom med de første
Skalldyr er en naturlig del av kosten til kulefisk, så rekene burde du nok få ut om du ønsker å beholde dem. Ellers burde det gå helt fint med én i 30 liter.

Vær forresten obs på at kulefisk ofte har innvollsorm, så pass på at den du evt kjøper ikke har innsunket mage eller andre tegn på parasitter. Det kan være greit å medisinere karet uansett for sikkerhets skyld, for de kan leve lenge med innvollsorm uten at det merkes på noen måte.

De kan og være litt vriene i matveien, så få gjerne betjeningen til å mate før du bestemmer hvilken du vil ha. Mine ble for det meste matet med mygglarver servert enten med pinsett eller sprøyte.
Håper det er greit for trådstarter at jeg slenger inn et innlegg og spør om det går an å holde 2 kuleri 30L eller om 1 er mer enn nok? Er denne kulefisken vanlig i handelen?

*unskyld, Malvinka!*
2 kuler i en 30-liter er å strekke grensene litt langt. I så små kar er det også vanskelig å holde et stabilt miljø, og som Judosola skriver, så er kulefisk sensitive til bl.a. vannkvalitet.

Judosola nevner også det med innvollsorm. Det er et problem som gjelder alle kulefisk. Delvis kommer det av at svært mange kulefisker i handelen er viltfanget, og delvis kommer det faktisk av kosten deres. Snegler er mellomvert for mange typer parasitter, og kulefisk er dermed sårbare i forhold til å bli smittet, i.o.m. at de både naturlig har det i kosten, og fordi flertallet av kulefiskartene også ha det i kosten. Snegler har forøvrig en oppgave til for kulefiskene, annet enn å slipe tennene: ved å fôre sneglene med grøntfôr, får man på den måten også lurt grøntfôr i kulene - ved at de spiser sneglene med dette i magen.
Men det jeg skulle si om innvollsorm er at du alltid må gå ut fra at en nyinnkjøpt kulefisk har det. Selv om du har fått tak i en som ser fin og rund ut i buken, er det stor sjanse for at den har med seg en last av denne elendigheten. Men, for all del, ikke kjøp de med innsunket buk. Det er ikke alle man greier å redde hvis man kjøper dem tydelig syke, og særlig gjelder det dvergkuler, da de rett og slett har litt mindre å gå på tidsmessig hvis de er syke. Dette er pga. størrelsen deres (de har mindre å ta av når de ikke får næringen de skal pga. sykdommen). Akkurat dette siste er forøvrig selverfart. Dvergkuler er de eneste kulene jeg ikke har fått til, og det pga. at de var tydelig syke med innvollsorm da jeg kjøpte dem. Det gikk bare 3 uker før det var over med alle 3 jeg hadde kjøpt.

Dvergkulefisk er ikke uvanlig i handelen. Sammen med grønn kulefisk er det den kulefisken du lettest får tak i.
så om jeg kjøper kulefisk så må jeg egentlig medisinere med en gang jeg får den?
Hvordan medisin anbefales?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap