Dvergkulefisk

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av en dvergkulefisk. Har lest om den både her på akvaforum i tillegg til andre forum og sider (dwarfpuffer.com, thepufferforum.com) og synes den høres kjempe spennende ut. Har noen spørsmål da, som jeg håper andre dvergkuleeiere kanskje kan svare på.

Har funnet en 19L som jeg tenkte å ha en kule i. Nok plass? Har lest at det kan gå bra å ha otto'er og muligens amanoreker sammen med en dvergkule, men tenker at den i utgangspunktet skal få være eneboer.

Tenker at det kan være lurt å være føre var og ha medisin mot innvollsorm klar, i tilfelle. Selges dette i vanlige dyrebutikker eller må det bestilles på nett? Navn på medisin?

Har også blitt litt forvirret angående dette med snegler og sliping av nebb. Noen sier at dvergkula må slipe nebbet som andre kuler, mens andre sier det motsatte. Bør vel fôre med snegler uansett siden det er naturlig kost for kulene. Så da lurer jeg på hvilke snegler som egner seg best? Er det nødvendig for meg å sette opp en liten sneglefarm? Hvor ofte/hvor mye snegler skal en dvergkule ha da?

Og til sist; filter til et så lite akvarium. Noen som har noe å anbefale her?

Takker på forhånd for svar, gode tips og råd

19 liter synes jeg høres finfint ut for en dvergkule. Nok gjemmesteder og god filtrering vil nok holde. Apr filtring, holder jeg på å sette opp et slikt prosjekt selv i en 10 liter.
Her har jeg snekret sammen en utvendig pumpe som benytter seg av en annen beholder under akvariebordet for å ikke tappe 10-literen for vann. Litt arbeid å få til, men veldig billig, og skjules lett under akvariebordet. Mer effektiv filtrering tror jeg nesten ikke går ann i så små kar. Bare å søke rundt

Hvis ikke, har jeg sett alt fra blåfilter-pumper til små utvendige pumper i så små kar.
Sneglefarm er uansett lurt å ha, hvis det var dette du tenkte på. Bruker en liten avlang 2 liter uten varme, uten filtrering, men med maksimal utsettelse for sollys.
Sneglene trives og formerer seg som bare rakkern...

Om man må klippe tennene på dvergkulene tror jeg avhenger litt på hva du forer den med. Er ikke ofte jeg snubler over dvergkuler som må klippes, men det kan jo hende dersom nebbet ikke blir slipt i det hele tatt? Pestsnegler er vel det vanligste å fore med, men noen bruker også baby-eplesnegler, eller små posthorn.
Så lenge du styrer unna sandsneglene eller andre snegler med hardt skall så skal det nok gå bra
Når det gjelder selskap til kulefisken, så hender det at det går bra med ottoer. Personlig ville jeg ikke holdt noe sammen med den, da den kan nappe finner. Uansett får du ikke plass til ottoer i en 19-liter. Ottoer er stimfisker, så det holder ikke med bare én. Når det gjelder reker, har jeg faktisk ikke hørt om noen som har prøvd det sammen med dvergkuler. Men det er det nok en grunn til det. De fleste kulefisker synes at reker er snacks. Hos mange arter inngår reker i deres naturlige kosthold. Jeg vet det ikke spesifikt for dvergkuler, men jeg ville ikke tatt sjansen på det.

The Puffer Forum er et bra sted, som du sikkert allerede har funnet ut. Vi sees der!
Takker for svar. Har nå fått akvariet hjem og fylt det opp. Ble straks mye koseligere på rommet. Foreløbig filter ble en innvendig tetratec in300. Bittelite filter som er behagelig stille Så nå er det bare å vente et par uker før fisken kommer!
Heisann

Jeg har to små kuler i en 28l med to microkrabber og 6 reker, dette går kjempe fint! Har masse gjemmesteder for rekene, og planter er viktig. Du kan også mate kulene med fryste rødelarver, favoritten til mine. Selvfølgelig må man mate dem inni mellom med litt snegler pga nebbet, vannskifte er også veldig viktig i et så lite akvarie for disse dyrene.
Har ett par i en Fluval Edge(25 liter)sammen med amanoreker....de bryr seg ikke i det hele tatt-røde mygglarver er favoritt,samt pest snegler i ny og ne.
Nyskjerrige rakkere....gled deg!( Carinotetraodon travancoricus)
Jeg hadde 5 dvergkuler og 6 ottoer i en 85L. Kulene prøvde å smake titt og ofte på ottoene. Ottoene var for kjappe til å bli bitt, men de ble veldig stressa av å alltid måtte være på vakt for kulene. Så ottoene tok jeg vekk etterhvert. 19L er dessuten ALT for lite for ottoer.

Vær også obs på at kulene er veldig var for vannkvaliteten, at karet skal være godt i gangkjørt når de settes inn.

Trives dvergkulene som solitærfisk forresten? Lenge siden jeg hadde dem og leste om dem, men husker mine gjerne stimet av og til. Så ut som de trivdes veldig godt i gruppe
Tenkte først tanken på en....men de stimet så godt sammen i salgskaret
(stort kar) att jeg ville prøve 1 par ....angrer ikke /observerte de i karet i butikken
en stund og fant to kuler som stadig stimet sammen-Det samme gjør de her hjemme.
Viktig med vann bytter ja-Jeg bytter en del annenhver dag-25 liter er 25 liter
Hei, jeg poster her i tråden fordi jeg ser at trådstarter stilte spørsmålet
"Tenker at det kan være lurt å være føre var og ha medisin mot innvollsorm klar, i tilfelle. Selges dette i vanlige dyrebutikker eller må det bestilles på nett? Navn på medisin?".
Jeg skal selv ha dvergkuler, og vil også være føre var, og lurer også på om noen vet av en god medisin som kulene tåler, som man kan kjøpe på et norsk nettsted/i dyrebutikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Egelandsdal
Reklame for plussmedlemskap