discus i 100 liter = mulig??

jeg har fått nok ett akvarium av onkelen min... er ikke 100% sikker (skal sjekke når jeg får akvariet i hus) men tipper det er rundt 100 liter. etter størrelsen er jeg temmelig sikker på det. (onkel mente 80 liter og tante 100 vi gadd ikke sjekke da! :-P )
og det jeg lurte på... er det mulig å ha 2 stk Discus i ett sånt kar? bare 2 stk?
har en 155 liter, men tviler på at de vil komme i godt selskap med sebraciklider...
veit jo at Discus skal ha stort kar, og skal være i en liten gruppe på helst 5-6 stk... men er det ikke mulig å ha 2 i ett sånt kar? ett par.
karet er kjempefint med untak av noen riper i glasset på innsiden (onkel vasket med noe stål greier... hva tenkte han på??! :-P ) men det har vært vann i mange ganger etter det, så det lekker ikke. forresten noen tips om hvordan sånne riper kan fjernes?

takk for svar
tror nok det er for lite:
jeg har 5 stk i en 200l men må nok gå ned på antall etterhvert som de blir større.
Ciklide
jeg har fått nok ett akvarium av onkelen min... er ikke 100% sikker (skal sjekke når jeg får akvariet i hus) men tipper det er rundt 100 liter. etter størrelsen er jeg temmelig sikker på det. (onkel mente 80 liter og tante 100 vi gadd ikke sjekke da! :-P ) og det jeg lurte på... er det mulig å ha 2 stk Discus i ett sånt kar? bare 2 stk? har en 155 liter, men tviler på at de vil komme i godt selskap med sebraciklider... veit jo at Discus skal ha stort kar, og skal være i en liten gruppe på helst 5-6 stk... men er det ikke mulig å ha 2 i ett sånt kar? ett par. karet er kjempefint med untak av noen riper i glasset på innsiden (onkel vasket med noe stål greier... hva tenkte han på??! :-P ) men det har vært vann i mange ganger etter det, så det lekker ikke. forresten noen tips om hvordan sånne riper kan fjernes? takk for svar :)

Avlspar kan gå i et 100L
kan jeg ha et par i 155 liter da? (å eventuelt flytte sebraciklidene?) har noen fisker (sjekk profilen) som jeg frykter kan gå litt dårlig overens med Discus
vet noen noe om det ripeproblemet?
eglentig er det ikke så ille, men ville vært fint om jeg kunne få det fjernet på ett eller annet vis =)
Hvis det er et glass kar, er det ikke så mye man kan gjøre med ripene
hvis ripene er utvendigt så kan du ta litt matolje på en klut og dra over ripene...
nope de er innvendig. men det er eglentig ikke noen big deal....
jeg er litt usikker på om jeg skal bruke det som oppdretts eller artskar...
har jo alt 2 oppdretts kar, så det ville være kult med ett arts kar å? men det spørs jo hva jeg får inn i en 80/100 liter da...
Innlegg om riper hører ikke hjemme i denne tråden Videre debattering om riper vil føre til sletting av innleggene.

Når det gjelder diskus og plass; trodde selv at jeg skulle ha god tid på meg til å skaffe større plass enn karet på 170L til diskusene... Tja, vil påstå at dem vokste ut av dette på en måned...

Frank Angell
Innlegg om riper hører ikke hjemme i denne tråden :) Videre debattering om riper vil føre til sletting av innleggene.

No er det vel sånn at trådstarter nevner ripeproblemet allerede i første innlegg for så å følge opp med et spørsmål om nettop ripene senere i tråden...
Ciklide
karet er kjempefint med untak av noen riper i glasset på innsiden (onkel vasket med noe stål greier... hva tenkte han på??! :-P ) men det har vært vann i mange ganger etter det, så det lekker ikke. forresten noen tips om hvordan sånne riper kan fjernes? takk for svar :)

Mener ikke å krangle eller vere frekk eller no her, bare tenkte å påpeke at det faktisk var trådstarter som tok initiativ til å snakke om ripeproblemer og da er det vel kanskje greit?
Ciklide
vet noen noe om det ripeproblemet? eglentig er det ikke så ille, men ville vært fint om jeg kunne få det fjernet på ett eller annet vis =)

Mulig det bare er jeg som tenker feil her og da beklager jeg

Ang. Discusene Ciklide så synes jeg at en 100L er for liten plass for discus.
De vil helt sikker overlev der, men hvor godt de viol ha det er jeg ikkë så sikker på.
Du har helt rett, Sondre Men siden tema etter overskrifta her er plass til aldeles flotte fisker, føler jeg personlig at dette er det som er topic.

Men jeg ser nå at jeg kanskje tok litt hardt i sta, og vil derfor ikke slette noe med mindre trådstarter ber om det Men det beste, også for brukere med tilsvarende problemer, er det beste om dette med riper hadde vært en egen tråd.

Problemet med 100 literen er at den sikkert har tradisjonelle mål. Det er har vel noe sånt som 80x35x40 cm som mål, altså 40 cm høyt. Dette blir puskt for såpass høye fisk.

Med tanke på at dette skal være et permanent hjem for de ville jeg si at dette blir for smått. Jeg regner 180 liter som minste kar jeg villa ha satt inn discus i. 180 literen er 100X40X45 og en fullvoksen discus går fint i den.

Man skal også tenke på at det skal holdes stabile vannverdier. Når jeg ser hvor mye dritt 2 discus legger etter seg i løpet av et døgn så er det enkelt for meg å anbefale 180 liter som minste størrelse på 2 fullvoksne discus.
diskus i 100 liter
heisann, det skulle gå bra med diskusene i en 100 liter , men de vil stoppe å vokse, og vil ikke bli så store og flotte som de egentlig blir.. dessverre.. så kjøp deg diskus du,.. og for all del ikke ha sebrasiclider sammen med disse fiskene, helst bare discusen alene eller sammen med noen kardinalteraer og rødmunnstetraer,vanlig neon går det heller dårlig med da mine 30 stk gikk ned på høykant.. skjønner ikke det, alle fisker i verden spiser neonteraer mens kardinalen få gå fri.. mystisk....
Geir Kristiansen
Man skal også tenke på at det skal holdes stabile vannverdier. Når jeg ser hvor mye dritt 2 discus legger etter seg i løpet av et døgn så er det enkelt for meg å anbefale 180 liter som minste størrelse på 2 fullvoksne discus.

Kjøpe noen små fine diskus i februar, tenkte at de kunne fint gå i et 160 liters akvarium i noen måndet til oppforing. Fôret de 5 -7 ganger i døgnet. På 4 mnd var nesten dobbelt så lang, dobbel så høy og tre ganger så brede. De var altfor store for å gå ei en 160 liter ihertfall. Skiftet vann, 30 % annenhver dag, og karet ble dekket av alger i alle mulige farger.

Det var en nesten umulig oppgave å holde de i dette "lille" akvariet. De går nå i en 400 liter, til stor glede både for meg å fisken. Har nå algene under kontroll, fisken vokser fortsatt og legger egg ukentlig. De er nå ca 15 cm.

Har et voksent par som går i en 180 liter, uten bunnsubstrat og planter. I dette karret er det på nytt godt med alger og jeg er tilbake til 30 % vannskifting ihverfall annenhver dag. I dette karret har jeg også ei fluval FX 5 med et fitervolum på ca 17 liter. Men, konkulsjonen er ihvertfall for meg er at et akvarie under 200 liter til diskus med vanlige filtrere blir for smått. Det blir for vanskelig å holde vannkvaliteten slik jeg ønsker den.
hmm.. siden de fleste mener det blir for lite får jeg vel bare stole på det... :-S
da venter vi med discus til vi har passende kar!! ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap