Idiotspørsmål om discustyper

Kan noen gi meg en liten innføring i forskjellen på vanlig discus, stendker og heckel? For meg er dette bare ord, og jeg vet egentlig ikke hva de forskjellige er.
Hva som er vanlig discus, er ikke så godt og si Det finnes fra naturens side brundiscus, blådiscus og grønndiscus, disse kalles for Symphysodon aequifasciatus. I naturen finner du også Heckel som kalles for Symphysodon Discus "Heckel" Nå nylig er den grønne tefe discusen RSP skilt ut til en egen art som nå heter Symphysodon Tarzoo. Her går det mye på lokasjon hvor du finner de forskjellige discusene.

Stendker er en egen discusfarm i Tyskland, som er kjent for og avle fram kvalitetsdiscus. Stendker. Alle hva skal vi si "Tekno" discus alla Marlboro red, pigeon,snakeskin,rødturkis, blue diamond etc, er avlet fram til disse fargene. Disse går under navnet Symphysodon sp.

Først skiller vi mellom de vildtfangede og oppdrettsdiscus. Oppdrettsdiscus er kryssninger av de viltfangede.

Stendker er kun et firma som driver med oppdrettsdiscus. Av mange ansett for å ha den beste kvaliteten på disse. At de har god kvalitet er jeg enig i, men det finnes mange andre som holder like høy standard.

Så var det de viltfangede

Symphysodon

Symphysodon discus
1) Symphysodon discus discus (Heckel discus) 1840
2) Symphysodon discus willischwartzi 1981

Symphysodon aequifasciatus
1) Symphysodon aequifasciatus aequifasciatus 1903 Grønn
2) Symphysodon aequifasciatus axelrodi 1960 Brun
3) Symphysodon aequifasciatus Schultz 1960 Blå

Symphysodon tarzoo
1) Symphysodon tarzoo 2006 Grønn

Det må jeg si var veldig gode svar Nå henger jeg med i svingene Takker!
Hadde det forresten ikke vært greit å skille mellom alle disse variantene i fiskebasen (jeg ser at de står nevnt samlet i beskrivelse av alle...)? Det hadde vært greit om det hadde vært bilder av de forskjellige variantene/underartene. Jeg kan forresten ikke finne tarzoo der i det hele tatt.
En bredere profil oversikt
finner du her. Men det finnes jo ganske mange flere varianter enn dette da....

Noen andre som kan gi gode lenker til Discus sider?
Og hvor plasserer man alenquer oppi dette? Er dette henvisning til hvor de kommer fra?
Alenquer er litt ond da Stendker har tatt seg litt til rette med å kalle en oppdrettsvariant for dette.

Symphysodon Tarzoo - Lago/Rio Tefe

[External Image]

Sypmhysodon discus - Rio Negro

[External Image]

Symphysodon aequifasciatus - Alenquer Barra Mansa
Her representert med en brun discus

[External Image]
Oooooh! De var vakre! Plutselig ser mine oppdrettsdiscus veldig kjedelige ut...
Når jeg kommer så langt, blir det nok tarzoo på meg. Det var uten tvil den vakreste her. Sukk... Ingen tvil om at det skal bli VF discus før eller senere! Egentlig er jeg imot VF fisk (synes de må få lov til å leve der de hører hjemme, og man ser jo hvordan det har gått med f.eks. sebraplecoer), men motstanden har blitt mer og mer frynsete med tiden. Og, ja, jeg har VF fisk her i huset... Og flere blir det om få uker.

Jeg fikk ikke helt klarhet i det med VF alenquer. Er det henvisning til hvor den kommer fra?

Jeg antar at å skille mellom kjønnene er heller vanskelig?
Ja, kjønn er ikke helt enkelt. De tre på bildene er 2 hoer og en han (den siste)

Når du først nevner Tarzoo, hva med disse

Alenquer er som i Rio Alenquer

Her er en Alenquer fra Stendker, ikke direkte stygg den heller.
Jeg tror jeg allerede har uttalt min ekstreme misunnelse over discusene som nettopp ankom dere... Argh! Vil ha, vil ha!

Jeg kunne selvsagt ikke se noen som helst forskjell mellom discusene, annet enn farger og mønster. Hva må jeg se etter for å se forskjell på kjønnene på disse fiskene? Er det noe å se etter i det hele tatt?

Takker for svarene så langt Jeg har ennå til gode å finne noe sted som faktisk forklarer forskjellen mellom de forskjellige discustypene på en ordentlig måte. De listes stort sett opp, uten at man blir særlig mer klok av det. Men, nå har jeg fått svar som har ryddet opp i det tåkete hodet mitt (ihvertfall når det gjelder discustyper - det er massevis av annen tåke oppi der, men det skal vi vel kanskje ikke gå nærmere inn på...)
Bengt Fossli
Her er en Alenquer fra Stendker, ikke direkte stygg den heller.

Som å sammenligne en Lada mot en Rolls Royce
Geir Kristiansen
[QUOTE=Bengt Fossli] Her er en Alenquer fra Stendker, ikke direkte stygg den heller.

Som å sammenligne en Lada mot en Rolls Royce

Ja, nei blir vel svar skyldig da Er enig at VF er finest, men denne er faktisk veldig bra, hva skal vi si kroppsmessig. Har jo fått bra stell helt til det kom noen .... oppi karet.
Dyrehagen
Jeg fikk ikke helt klarhet i det med VF alenquer. Er det henvisning til hvor den kommer fra?

Du har vel ikke fått noe svar på denne ennå...
Red Alenquer er en brun diskus fra Alenquer i Brasil, ikke så langt unna Santarem...

Her er en link til et kart som viser hvor Alenquer er

Hei Geir, jeg har et spørsmål du kanskje kan hjelpe meg med. Den som heter Alenquer red, er det samme som Symphysodon Tarzoo - Lago/Rio Tefe?
Alenquer rød er en brun discus og her fra er det ikke like enkelt å skille de forskjellige discussene fra hverandre, Det er store fargevariasjoner på mange av de b.a. så er det forskjell på de som kommer fra Rio A. og Lago A
Forskjellige navn går også igjen som semiroyal eller royal samt endel lokale navn som Barra Mansa ol.

Symphysodon Tarzoo . Grønn discus.
Denne er ikke fedig klasifisert enda da de lærde ikke kan bli enige med seg selv om dette faktiskt er en ny variant.
Kulander fra sverige mener dette er en ny, men det er fortsatt mange av de andre som ikke er helt enige.
Faktiskt så er det noen som mener det kun er en type Symphysodon discus discus som har utviklet forskjellige fargenyanser ut fra hvor de har etablert seg i amasonasregionen, må huske på at discus har vel sansynlig vert på vår jord lenge før vi satte våre ben her for noen tusen år siden og meg selv har tro på denne teorien når man ser hvor like de egentlig er.
I Belher sin bok fra 2006 angir han etter revisjon disse grupper for discus;
Symphysodon discus; Heckel discus
Symphysodon haraldi; brun og blå discus
Symphysodon aequifasciatus; grønn discus

S. tarzoo er her borte og erstattet med S, aequifasciatus for alle typer av grønn discus, også de med røde flekker.
Det skjer nå så mye med navnegiving av discusen at dette er meget forvirrende. Men gjennom boka til Bleher er denne inndeling angitt. Av det jeg har sett er det ikke noe ny inndeling etter den Belher har satt opp.

På min avatar er det en rødflekket grønn discus fra Rio Putumayo med lysbrunfarget iris. Normalt er denne rød hos discus.

Hyggelig å se at noen har frisket opp denne tråden igjen. Det gir en ny sjanse til å sikle etter de utrolig lekre avbildede fiskene. De er like lekre nå som sist jeg tittet på bildene ;-D *Sikle*
Tilfeldig bekjentskap
© Long Nguyen
Reklame for plussmedlemskap