Dverg discus
Finnes det såkalt dverg discus som ikke blir så altfor stor sånn omkring 6-7-8 cm som fullvoksen.
Har no endelig fått hjemm et 250 liters kar som vi gjerne vill ha discus i. Og et 250 liter er jo miniums akvariet ved hold af discus.
Derfor "dverg" discus. Synest det ser litt unaturlig med store discus i en 250 liter, de krever jo litt plass
Har no endelig fått hjemm et 250 liters kar som vi gjerne vill ha discus i. Og et 250 liter er jo miniums akvariet ved hold af discus.
Derfor "dverg" discus. Synest det ser litt unaturlig med store discus i en 250 liter, de krever jo litt plass
Postet 01.09.07 kl 19:48
Postet 01.09.07 kl 20:10
Postet 01.09.07 kl 20:12
Postet 01.09.07 kl 20:19
Ja et leks parr kan godt gå i karr ned til100-128 liter(brukte selv 128 L til leksparret mitt og det var akurat passe.
Tommelfingel"regel"er ca.50 L vann perr voksen diskus 15 cm+. Og da kan man ha 8 stk i en 400 L, men med planter/røtter, sandbunn så minsker vannmengen ganske mye og anbefaler da ikke mer en 6-8 diskuser i 400 L.
180 L karr er ikke egnet til å holde voksene diskuser(bortsett fra parr), men veldig bra til en liten stim under oppveksten.
Tommelfingel"regel"er ca.50 L vann perr voksen diskus 15 cm+. Og da kan man ha 8 stk i en 400 L, men med planter/røtter, sandbunn så minsker vannmengen ganske mye og anbefaler da ikke mer en 6-8 diskuser i 400 L.
180 L karr er ikke egnet til å holde voksene diskuser(bortsett fra parr), men veldig bra til en liten stim under oppveksten.
Postet 01.09.07 kl 20:27
Postet 02.09.07 kl 00:17
Postet 02.09.07 kl 00:37
Harald HerikstadSiden discus er stimfisk så bør vell de være en del discus i akvariet. Går det da bra å bruke denne 250 literen til f.eks kun å ha et par i ? Eller blir det slik at visst det kun er et par i et akvarie over lengre tid blir de mistrivsel blant de to ?
Det er ikke uvanlig at et discuspar begynner å krangle. Det at man kan ha et discuspar i en 250 liter betyr ikke at dette er det eneste discuskarret man har behov for. I tilfeller der et brudd oppstår må man kunne flytte discusene til et kar der det er flere discus. Den sterkeste vil etter en stund begynne å oppfatte den andre som en rival i matfatet og da er det kjørt for den svakeste hvis disse ikke flyttes til en flokk.
Postet 02.09.07 kl 01:12
Postet 02.09.07 kl 21:02
Postet 02.09.07 kl 21:38
Harald HerikstadFant discus som blir 6,5 cm [URLBLOCK1] Det må da kalles "dverg" discus.
Betyr bare at discusen er 6.5 når du kjøper den slik at du kan fore den opp selv, ikke at den forblir 6.5 cm.
Hvorfor ikke satse på scalare istede?
Postet 02.09.07 kl 21:45
Endret: 02.09.07 kl 21:47
Postet 02.09.07 kl 21:46
Betyr bare at discusen er 6.5 når du kjøper den slik at du kan fore den opp selv, ikke at den forblir 6.5 cm.Elin Pedersen
Ja selvfølgelig du har så rett så rett.
Hvorfor ikke satse på scalare istede?
Nja da må jeg i tenkeboksen (akvarierommet) Blir jo enda noen dager til bakgrunden er ferdig men det nærmer seg.
Har masse bilder. Fra bygging av akvarie bord til hjemmelaget filtrering, hjemmelaget bakgrun uten isopor men istedenfor har jeg laget den av hønsenetting og da ved å forme hønsenettingen til ønsket formasjon deretter lagt et tynt plast oppå hønsenettingen og til slutt smørt over med Alfix fliselim.
Postet 06.09.07 kl 23:26
Endret: 06.09.07 kl 23:39
Postet 07.09.07 kl 13:13
Postet 07.09.07 kl 15:29
JudosolaForeslår at du først bruker søkefunksjonen for å finne svar på spørsmålet ditt, og hvis ikke det hjelper er det best å starte en egen tråd da dette spørsmålet har veldig lite med dvergdiskus å gjøre. :)
For det første så bør du grave litt i ordboken for å finne frem ordet manerer, for ordet finnes det men sikkert veldig ukjent for deg.
Hadde tenkt å bruke denne tråden som jeg startet med til å snakke/skrive om hvordan jeg har laget akvariebord , filtrering , hvilken fisk vi skal ha i osv.
bakgrunn som jeg har laget er uten isopor (ble til slutt lei alt svineriet med isopor) men istedenfor har jeg da brukt hønsenetting til å lage formasjoner.
Jeg er fremdeles litt usikker på hvilken fisk vi skal ha, men har jo veldig lyst på discus, men når jeg har limt på plass bakgrunnen forsvinner det jo vekk en del liter vand.
Og sp.målet var jo om det var noen her på forumet som har laget bakgrunn uten bruk av isopor ? Hadde jo vært litt morsomt om det var noen som hadde prøvet det, jeg har ikke funnet noen, selv når jeg brukte søkefunksjonen.
Postet 07.09.07 kl 16:03
Skjønner ikke hvor judosola utviser dårlige manerer her?
Grunnen til at du bør lage en ny tråd er at overskriften din ("dvergdiskus") ikke vil lede folk med peiling/ interesse for hjemmelagde bakgrunner inn til tråden din.
Og det vil du vel?
Jeg kan evnt forandre overskriften, du kan be om å få flyttet hele tråden (med endret overskrift) til "personlige akvarietrådet" eller lage en ny tråd
Postet 07.09.07 kl 16:31
Endret: 07.09.07 kl 16:32
Harald HerikstadFor det første så bør du grave litt i ordboken for å finne frem ordet manerer, for ordet finnes det men sikkert veldig ukjent for deg. Hadde tenkt å bruke denne tråden som jeg startet med til å snakke/skrive om hvordan jeg har laget akvariebord , filtrering , hvilken fisk vi skal ha i osv.
Oj, noen har visst stått opp med feil fot i dag. Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du kanskje at det står et lite smil sist. Nettopp for å forsikre meg om at ingen mistolker innlegget mitt dithen at jeg kommer med sure oppstøt. Innlegget mitt var kun ment som et tips til deg for å få svar på det du lurer på, noe du mest sannsynlig ikke får i en tråd som i utgangspunktet handler om diskus. Hadde du gått inn på en tråd som het "For til neontetra" for å se om noen tilfeldigvis spurte om modifisering av innerfilter? Ha en fortsatt god dag, og lykke til videre med karet.
Postet 07.09.07 kl 17:34
Endret: 07.09.07 kl 17:35
JudosolaOj, noen har visst stått opp med feil fot i dag. Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du kanskje at det står et lite smil :) sist. Nettopp for å forsikre meg om at ingen mistolker innlegget mitt dithen at jeg kommer med sure oppstøt. Innlegget mitt var kun ment som et tips til deg for å få svar på det du lurer på, noe du mest sannsynlig ikke får i en tråd som i utgangspunktet handler om diskus. Hadde du gått inn på en tråd som het "For til neontetra" for å se om noen tilfeldigvis spurte om modifisering av innerfilter? Ha en fortsatt god dag, og lykke til videre med karet. :)
Beklager og undskyld , jeg såg ikke smilet . Enig i MC Darup og deg at det bør lages en ny tråd.
Jeg lager en ny tråd når jeg er kommet litt lengre i prosjektet.
Postet 07.09.07 kl 18:53
Endret: 07.09.07 kl 18:54