Tidligere Discuseier starter opp igjen med Discus

Har drevet litt med Discus før, men i det siste har jeg hatt andre arter.
Fikk kjøpt meg en lite brukt 325 liter Akvastabil, og tenkte jeg skal i gang igjen med Discus.
Blir Eheim 2080 filter som hovedfilter, Karet skal jeg i hovedsak bruke til oppdrett og dette kommer til å bli BB. (uten planter og røtter).

Har noen spørsmål til dere andre som driver med Discus:
- Hvilke typer Discus ville dere valgt (farge typer, som feks Melon Red)?
- Hvor mange ville dere hatt i dette akvariet dersom en skal velge voksne?
- Ville dere kjøpt voksne eller små og dermed bruke tid på å fore dem?
- Tenkte jeg skal bruke en gruppe med Corydoras av et eller annet slag, noen forslag?
- Må nesten ha en eller annen algespiser, men er usikker på hvilken jeg skal velge, hvilken bruker dere?
- Skal jeg gå for VF eller Oppdrettstypen?

Kommer sikkert med flere spørsmål som dukker opp, har lest gjennom de fleste Discus trådene som er her på forumet denne helgen.
Vidar Alfei
[B]Har noen spørsmål til dere andre som driver med Discus:[/B]

Spør i vei

Vidar Alfei
- Hvilke typer Discus ville dere valgt (farge typer, som feks Melon Red)?

Det sprøs hvor vanskelig du vil gjøre det med tanke på oppdrett. Jeg går kun for VF, men det finnes mye fin oppdrettsdiscus. Hovedsaken er at man går for kvalitet og vet hva man skal se etter før man handler.

Vidar Alfei
- Hvor mange ville dere hatt i dette akvariet dersom en skal velge voksne?

Kjøper du voksne så gå for seks stykker. Kjøper du 6-8 cm størrelse så kjøp 8 slik at du kan kvitte deg med de to "dårligste".

Vidar Alfei
- Ville dere kjøpt voksne eller små og dermed bruke tid på å fore dem?

Jeg ville ha valgt å gå for 6-8 cm størrelsen. Disse er over foringskneiken og lette å se på om de har fått en god start i livet. Det å fóre opp discus gie en et godt grunnlag med tanke på oppdrett senere.

Vidar Alfei
- Tenkte jeg skal bruke en gruppe med Corydoras av et eller annet slag, noen forslag?

Corydoras Sterbai uten tvil.

Vidar Alfei
- Må nesten ha en eller annen algespiser, men er usikker på hvilken jeg skal velge, hvilken bruker dere?

Ancistrus sp. eller L180

Vidar Alfei
- Skal jeg gå for VF eller Oppdrettstypen?

Ville nok trent meg opp på oppdett, men synes selv at VF er estetisk finere.

Tusen takk for meget bra svar på mine spørsmål...

Har vært i kontakt med noen av de mest kjente her inne på forumet som driver med Discus, og kommer nok til å kjøpe en gruppe hos en av de...

Kommer tilbake med bilder og info når fiskene er hentet.
Dersom jeg kjøper en gruppe på 6-8 voksne Discus(14cm+)

Hvilken kjønnsfordeling bør en gå for?
Danner de par innen samme fargetype eller er det beste å ha en gruppe som er like? (feks en gruppe med Red Melon)
Mine har dannet par på tvers av fargetype.
Ole-Martin Vollen
Mine har dannet par på tvers av fargetype.

Har du fått noen yngel på de? i tilfelle hvordan er fargekombinasjon?

Det har jeg ikke.
De la egg for første gang for litt over en uke siden. Eggene vokter de i ca to døgn før de spiser de. Har egg for tredje gang nå, så det blir spennende å se om også de forsvinner iløpet av kvelden.
De har ihvertfall full kontroll over hva som foregår i den ene halvdelen av karet til enhver tid, så det virker som om de har bestemt seg for å få det til tilslutt.
Vidar Alfei
Dersom jeg kjøper en gruppe på 6-8 voksne Discus(14cm+) Hvilken kjønnsfordeling bør en gå for? Danner de par innen samme fargetype eller er det beste å ha en gruppe som er like? (feks en gruppe med Red Melon)

Jeg får ikke rent lite abstinenser av denne tråden...

Om hele hensikten med å ha diskus er å drive oppdrett for salg så har jeg satset på en ren stim. Hva andre vil vet jeg ikke, men personlig vil jeg styre unna eventyrblandinger når jeg skal kjøpe diskus igjen. Yellow crystal, seiler opp som en klar kanidat.

Vidar Alfei
Dersom jeg kjøper en gruppe på 6-8 voksne Discus(14cm+) Hvilken kjønnsfordeling bør en gå for? Danner de par innen samme fargetype eller er det beste å ha en gruppe som er like? (feks en gruppe med Red Melon)

Det er det som er problemet, du klarer ikke å garantert kjønnssbestemme dem. Derfor går man for en ren gruppe og 6-8 stykker slik at man statistisk sett er rimelig garaantert begge kjønn.
Får fortsette på denne tråden da planene har blitt litt endret.

I løpet av høsten kommer en 720 liter (200x60cm) på plass.

Jeg kan skrive litt om hva mine planer er, så er det bare å komme med forslag til endringer...

- Tenker på en plass mellom 15-20 stk Discus på 10-15 cm+
Eller er dette for mye?

1. Hvilken typer discus ville dere gått for?

Lys: HQI Belysning med 2x 150w, 4 x 24w T5 (Tenker å kjøpe denne med tanke på å kunne bruke den til andre akvarier senere). Men kanskje det blir for voldsomt med lys?

Pumpe / Filter: 1 stk Eheim 2080 og 1 stk Eheim 2028.

Substrat: Er jeg usikker på hva jeg skal velge.
2. Hva mener dere om bunn substrat?

Andre arter jeg tenker å ha er:
- 30 stk Corydoras Sterbai
- 5 stk Ancistrus
- 50-100 stk Kardinaltetra

Kom gjerne med endringer som jeg bør gjøre...

1) Helt klart en VF-gruppe av et eller annet slag. Grønne RSG eller brune Alenquer.

4 x 24w T5 holder til vanlig mens for fotografering kan man gjerne ha mer å gå på. 15-20 discus bør gå i en 720.

Pumpe / Filter: 1 stk Eheim 2080 og 1 stk Eheim 2028 er det samme som jeg kjører i mitt 530.

2) Lys sand 0.8 mm. Biltemasanden blir for fin har jeg erfart. Slamsuging er håpløst med denne sanden.

Når du sier Ancistrus håper jeg du ikke mener Sp, men en skikkelig Ancistrus L180 eller L183.
Geir Kristiansen
1) Helt klart en VF-gruppe av et eller annet slag. Grønne RSG eller brune Alenquer.

Noen forslag hvem som kan skaffe disse i Norge? Som du sikkert har fått med deg så bor jeg på vestlandet, men å ta turen østover eller sørover er det minste problemet dersom noe av intresse skulle dukke opp. :p

Geir Kristiansen
2) Lys sand 0.8 mm. Biltemasanden blir for fin har jeg erfart. Slamsuging er håpløst med denne sanden.

Har selv tenkt på Rådasand 0,8 - 1,2mm.

Geir Kristiansen
Når du sier Ancistrus håper jeg du ikke mener Sp, men en skikkelig Ancistrus L180 eller L183.

Tenkte da på L183 som favoritt, men å skaffe de kan muligens bli en utfordring dersom ingen har yngel da.
Nei, det å fremskaffe kvalitetsfisk på VF discus er ikke så enkelt. Min erfaring er at man er nødt til å stå fremfor karret de går i og peke på de fiskene man vil ha. For min del er det slutt med å kjøpe fisk usett.

Man setter ikke inn Ancistrus Sp i et slikt kar. L180 eller L183 må man bare få tak på. Husker ikke hvem det var som kjøpte leksgruppene til Bengt og Nils, men det burde være mulig å finne ut.

Rådasanden er den helt lys? Synes å huske at Bengt hadde helt lys rådasand i et av karrene sine. I så tilfelle er den perfekt.
Har lagt ut en annonse, så får en se om en får respons på maller.
Skal østover i løpet av sommeren så vi får se...

Har hørt mye positivt om DiscusGeir sine discuser, samt discusene som er på Kløfta hos Aquamanias.

Tenker å kjøpe kvalitetsfisker når jeg først skal kjøpe nå.

De jeg hadde tidligere var mer eller mindre ikke discus, med det mener jeg at de hadde hatt dårlig oppvekst før jeg fikk de. Merket stor forandring bare den tiden jeg hadde de.

Rådasanden jeg har tenkt på er lys, og perfekt til å få planter til å vokse skikkelig.

Vet ikke om jeg skal gå for VF eller FX, men kommer nok ikke til å kjøpe usette fisker, foruten det er noen som jeg stoler 110 % på.
Inaktiv bruker
Vidar Alfei
Har lagt ut en annonse, så får en se om en får respons på maller. Skal østover i løpet av sommeren så vi får se...

Ligger en annonse på L183 på nettakvariet nå. Her
Geir Kristiansen
helt lys rådasand

Noen som har link til denne?
Rekner med det er den "vanlige" rådasanden Geir mener?

[External Image]
Torhild
Ligger en annonse på L183 på nettakvariet nå. [URLBLOCK1]

Takk for tipset Torhild!
Skal kontakte selger så får en se...
Vidar Alfei
Rekner med det er den "vanlige" rådasanden Geir mener?
Da denne posen viser kornstørrelse på 0,4-0,8, lurer jeg på hvorfor Biltemasand på 0,67 mm ikke er like bra? Sitter og vurderer å bytte bunnlag selv, så fant dette meget interessant. Bør det være litt blandet størrelse på kornene?

Må ellers bare ønske lykke til med prosjektet!
Sanden på bildet er kornstørrelse 0,4-0,8, det er riktig, men den jeg mener er den på 0,8-1,2 mm i kornstørrelse. Bildet er ment som en illustrasjon på farge til sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap