Vf. blå / brun?
Postet 03.03.08 kl 18:56
Symphysodon
Symphysodon discus
1) Symphysodon discus discus (Heckel discus) 1840
2) Symphysodon discus willischwartzi 1981
Symphysodon aequifasciatus
1) Symphysodon aequifasciatus aequifasciatus 1903 Grønn
2) Symphysodon aequifasciatus axelrodi 1960 Brun
3) Symphysodon aequifasciatus Schultz 1960 Blå
Så har vi problemstillingen med Symphysodon Tarzoo som er grønn discus med røde prikker. Symphysodon tarzoo finnes i Rio Ica, Rio Madeira, Rio Jurua, Rio Bauana og Lago Tefe
Med andre ord så er blå, brun og grønn discus ikke noe som bare er funnet opp fra dem som selger.
Symphysodon discus
1) Symphysodon discus discus (Heckel discus) 1840
2) Symphysodon discus willischwartzi 1981
1) Symphysodon aequifasciatus aequifasciatus 1903 Grønn
2) Symphysodon aequifasciatus axelrodi 1960 Brun
3) Symphysodon aequifasciatus Schultz 1960 Blå
Så har vi problemstillingen med Symphysodon Tarzoo som er grønn discus med røde prikker. Symphysodon tarzoo finnes i Rio Ica, Rio Madeira, Rio Jurua, Rio Bauana og Lago Tefe
Med andre ord så er blå, brun og grønn discus ikke noe som bare er funnet opp fra dem som selger.
Postet 03.03.08 kl 19:03
Endret: 03.03.08 kl 19:04
Sorry.
Dette har jeg funnet; men, der står jo ikke latinsk navn på fisken.
Så det jeg mener er:
Farger.
Når jeg leser på nettet, ser billeder, så kan jeg se 2 som er helt ens, men 1 er brun, og 1 er blå?
Men jeg syntes, at jeg leste, at de var fra lidt forskjellige områder?
På flere billeder, er der ikke noe rødt i finnerne på de brune?
Jeg, mener, det er klart, at hvis de er helt blå, eller royalblå, så ses det jo.
Så ang. om selgerne, exportørerne, bare gir dem navn, mener jeg. At hvis der er mye blåt, så er de BLÅ?
Eller er det noe med, at hvis de lyse(metallisk)blå striper, går ned på kroppen, så er de brune?
Mvh. Roland
Så det jeg mener er:
Farger.
Når jeg leser på nettet, ser billeder, så kan jeg se 2 som er helt ens, men 1 er brun, og 1 er blå?
Men jeg syntes, at jeg leste, at de var fra lidt forskjellige områder?
På flere billeder, er der ikke noe rødt i finnerne på de brune?
Jeg, mener, det er klart, at hvis de er helt blå, eller royalblå, så ses det jo.
Så ang. om selgerne, exportørerne, bare gir dem navn, mener jeg. At hvis der er mye blåt, så er de BLÅ?
Eller er det noe med, at hvis de lyse(metallisk)blå striper, går ned på kroppen, så er de brune?
Mvh. Roland
Postet 03.03.08 kl 20:59
Postet 04.03.08 kl 10:58
Postet 06.03.08 kl 13:22
Slektskapet i Symphysodon er så nært at det er nesten umulig å avgjøre dette uten sikker lokasjon på de. Du sier at de er Manacapuru og de fleste blå er hentet fra Manacapuru og Rio Purus.
Symphysodon aequifasciata haraldi ( Schultz ) blå discus.
Basisfargen er brun til grå-brun. De livlige blå horisontale stripene går fra hodet, over ryggen til ryggfinnen. Dette er ikke tilfellet med den brune discusen. Analfinnen har mye rød i seg, den ytre randen av ryggfinnen er også rød . Resten av karakteristikkene er som hos de brune discusene.
Da er det bare å sette deg ned og studere .
Latinske navn på discus er:
Symphysodon discus
Symphysodon tarzoo
Symphysodon aequifasciata haraldi ( Schultz ) blå discus.
Basisfargen er brun til grå-brun. De livlige blå horisontale stripene går fra hodet, over ryggen til ryggfinnen. Dette er ikke tilfellet med den brune discusen. Analfinnen har mye rød i seg, den ytre randen av ryggfinnen er også rød . Resten av karakteristikkene er som hos de brune discusene.
Da er det bare å sette deg ned og studere .
Latinske navn på discus er:
Symphysodon discus
Symphysodon tarzoo
Postet 06.03.08 kl 17:10
Endret: 06.03.08 kl 17:10
Hei Geir.
Takk for svar.
Så må de vel vere BLÅ.
Men, der er så stor forskjel på dem, at jeg ble veldig forvirret.
Den ene har et blåt skjær over hele kroppen.2/3 har nesten ikke noen blå striper på kroppen, og noen har mange, men alle har noe i finnerne. 4 er, når de går bra, helt lysebrune, nesten gule, på kroppen. Men alle har et flot mørkeblåt bånd hele veien runnt i finnerne,og et rødt bånd yderst. mye rødt og masse lyseblåt i gatfinnen, og noen lyseblå striper i pannen. 2 har røde øjne, 1 har, den veldig blå, lysere røde, og de siste 4 gule øjne.
Alle er 12-14cm.
Mvh. Roland.
Takk for svar.
Så må de vel vere BLÅ.
Men, der er så stor forskjel på dem, at jeg ble veldig forvirret.
Den ene har et blåt skjær over hele kroppen.2/3 har nesten ikke noen blå striper på kroppen, og noen har mange, men alle har noe i finnerne. 4 er, når de går bra, helt lysebrune, nesten gule, på kroppen. Men alle har et flot mørkeblåt bånd hele veien runnt i finnerne,og et rødt bånd yderst. mye rødt og masse lyseblåt i gatfinnen, og noen lyseblå striper i pannen. 2 har røde øjne, 1 har, den veldig blå, lysere røde, og de siste 4 gule øjne.
Alle er 12-14cm.
Mvh. Roland.
Postet 07.03.08 kl 10:01
Er det denne du har;
http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/Seiten/Blau_Manacapuru%20Blue.htm
Dette er en Symphysodon haraldi, blå - brun discus slik jeg tolker Hekio Bleher, kanskje den største biolog gjennom tidene med spesialitet på tropefisk.
Postet 19.03.08 kl 14:27
Du ser det på blå fargen i spesielt gattfinnen. Det er stor likehet mellom blå og brun, blå har som sagt meget blått i seg. Har sett brun som defineres som brun, men er mer blå enn disse. Vanskelig å slå fast sikkert, men de du har er definert som blå.
Forvirret! Det er også jeg mange ganger av disse definisjoner av vilt fanget discus.
Forvirret! Det er også jeg mange ganger av disse definisjoner av vilt fanget discus.
Postet 19.03.08 kl 14:32
Endret: 19.03.08 kl 14:35
Hei Bjørnik.
Troede, at denne tråd var slut, ingen flere innleg.
Ja, det kan vere denne, eller den før, Manacapuru Super Red.
Den som har mest blåt likner på 1 blue gipsy. Og 4 eller 5 likner mere på den Super Red. Alle har mye rødt og blåt i gatfinnen, men de, som likner på super red, har nesten ikke noen blå striper på kroppen. Lidt i hovedet, og lidt i rygfinnen og 1 eller 2 har lidt på ryggen, og lidt på maven.
Men utrolig flotte alle...
Troede, at denne tråd var slut, ingen flere innleg.
Ja, det kan vere denne, eller den før, Manacapuru Super Red.
Den som har mest blåt likner på 1 blue gipsy. Og 4 eller 5 likner mere på den Super Red. Alle har mye rødt og blåt i gatfinnen, men de, som likner på super red, har nesten ikke noen blå striper på kroppen. Lidt i hovedet, og lidt i rygfinnen og 1 eller 2 har lidt på ryggen, og lidt på maven.
Men utrolig flotte alle...
Postet 22.03.08 kl 15:23
Roland DreinøHei Bjørnik. Troede, at denne tråd var slut, ingen flere innleg. Ja, det kan vere denne, eller den før, Manacapuru Super Red. Den som har mest blåt likner på 1 blue gipsy. Og 4 eller 5 likner mere på den Super Red. Alle har mye rødt og blåt i gatfinnen, men de, som likner på super red, har nesten ikke noen blå striper på kroppen. Lidt i hovedet, og lidt i rygfinnen og 1 eller 2 har lidt på ryggen, og lidt på maven. Men utrolig flotte alle...
Jeg har nå tre typer grønn discus. Den en er en blandings discus fra Rio Nanay. Den andre Rio Japura og den siste er fra Rio Putumayo som er en meget spesiell og vakker discus med brune øyner. De jeg har er ca 15 cm og de største VF fanget discus jeg har hatt.
Jeg er interesert i blå discus i neste omgang jeg skal kjøpe. Kunne derfor være interesert i å se bilder av de. Har du lagt ut noe slikt.
Postet 22.03.08 kl 18:58
Postet 22.03.08 kl 20:52
Postet 22.03.08 kl 21:28
Postet 22.03.08 kl 21:46
Roland DreinøJeg kjøpte dem. Hos Tom i zoo 1, i CCsenter i Drammen. Men han bestilte de hjem til meg. Og de er kjøpt som Manacapuru blå. Men, som jeg forstår det nu, så kan blå godt være "brune". Og brune godt være "blå" .
I flg Heiko Bleher defineres både brun og blå variant som S, haraldi. Alle Alenquer varianter som er utpreget rød i tillegg til blå defineres også som haraldi. Jeg har hatt brun discus med blått ansikt og sterk blå farge ut over kroppen. For meg er også dette bilde forvirrende. S. haraldi dekker derfor alle varianter som er mest brun og med lite farger til discus med sterke farger i blå og rødt over hele kroppen i østlige nedre område av Amazonas.
Området er meget stort og omfatter derfor mange lokale discus varianter i disse områdene. Å finne flotte fine fargesterke discus kan være dyrt og vanskelig i akvarieforretninger eller hos eksportører.
Discus er stort sett et flokk dyr i lavvannsperioden. I disse er det discus med lite til mye tegninger og farger. Hvorfor det er slik er jeg ennå ikke sikker på. Jeg synes å ha lest at de mest fargesterke og med mest utpreget tegninger fungerer som Alfa dyr i flokken. Jeg har sett at det står noe om dette i boka til Heiko Bleher (Blehers discus), men ennå ikke fått lest det.
Postet 23.03.08 kl 00:03
Postet 23.03.08 kl 09:41
Hei...
Her har jeg så prøvet, med billeder. Og som sagt, ikke noe bra kamera. Ser nu, heller ikke noe bra fotograf.
Og, den (brune) har en helt annen farge i virkeligheten. Mye mere rødbrun, kjempe flot varm farge.
Som dere ser, stor forskjell, men kjøpt sammen og, har mange felles trekk.
Dette er vel de med størst forskjell. Har dog 2 med endda mindre lyseblå stroper.
Her har jeg så prøvet, med billeder. Og som sagt, ikke noe bra kamera. Ser nu, heller ikke noe bra fotograf.
Og, den (brune) har en helt annen farge i virkeligheten. Mye mere rødbrun, kjempe flot varm farge.
Som dere ser, stor forskjell, men kjøpt sammen og, har mange felles trekk.
Dette er vel de med størst forskjell. Har dog 2 med endda mindre lyseblå stroper.
Postet 24.03.08 kl 10:38
Roland DreinøHei... Her har jeg så prøvet, med billeder. Og som sagt, ikke noe bra kamera. Ser nu, heller ikke noe bra fotograf. Og, den (brune) har en helt annen farge i virkeligheten. Mye mere rødbrun, kjempe flot varm farge. Som dere ser, stor forskjell, men kjøpt sammen og, har mange felles trekk. Dette er vel de med størst forskjell. Har dog 2 med endda mindre lyseblå stroper.
Hei Roald!
Dette var flotte fisker. For meg ser det ut som den mest fargede er en hanne og den minst fargede enn hun. Den tredje kan være en dårlig farget hanne eller en bra farget hun.
Dette er slik mitt alenquer parer. Hannen mest farget og med mye tegninger som din. Hunnen har lite tegninger som din.
Har du prøvd å sette dem i lek? Det bør være mulig å få til noe ut av disse. Kunne absolutt ha tenkt meg å kjøpe slik blå discus.
NB! Stor forskjellig i utseende hos kjønnene er typisk for S.haraldi som dine fisk er.
Postet 24.03.08 kl 13:16
Endret: 24.03.08 kl 13:18
Postet 24.03.08 kl 15:01
Roland DreinøO.K. Hvis det er sannt, er det goe nyheter. Og, nei, har ikke prøvd å sette dem i lek. Har jo bare hatt de fra 7,2-08 og har vert igjennem en 3 ukers Praziquantel kur. Men, har tenkt på dett.
Da tar det nok noe tid for disse vil bli istand til å leke. Antar 2 mnd.
Jeg har 13-14 cm grønne discus som ble kjøpt i januar. Ser nå først antydninger til spill og flørting mellom kjønnene. Dette er en omstendig prosess. I løpe av 1 - 2mnd. skal jeg prøve dem i lek. Da er det midt i levendeforsesongen og da bør det løsne.
Postet 24.03.08 kl 16:47