Å skjønne og forstå discusen!!

Jeg har holdt discus nå siden januar, men mine erfaringer begynner å vokse, samtidig som min frustrasjon over å skjønne discusen er vanskelig.

Discus viser meget tydelig om noe er som det ikke skal være. Det er vel punkt en.

Først hadde jeg kun 6 små (ca 6 cm) discus i 325 literen. De sturet noen timer, før de tok motet til seg og svømte frem til ruten.
Nå har jeg solgt de, og kjøpt noen andre.

Som ny fisk i karet, er det ikke vanskelig å skjønne de tar det med ro noen timer, før karet utforskes, og etter noen tilvenningsdager, er gjengen i full vigør og gir meg stor glede.

Ikke for å prate om maten. Før var det bare oksehjerte som ble spist, alt annet ble fôr til bunnfisker i karet. Uansett, oksehjerte var tingen.
Men nå, ja, da kan jeg fôre med hva som helst, og det blir spist, alt fra rekemix, bits, myggiser, flak, granulat...alt er bare så godt.

Men bluteslig sprekk i idyllen, da to discuser pluteslig sturer i et hjørne, blir mørke, spiser ikke så mye. Ok, hva gjør man da? hmm, å ja, sjekker vannverdier....og di viser at alt er bra. Tempen på 30 gr og ingen ting av faktorer uendret. Så hvorfor vise slik adferd i flere dager?

Det er dette som er med discuser, man kan så fort lese blikket og skjønne at den ikke har det bra. Regner med at discuser ikke kan ha dårlige dager, men hvordan i all verden skal man løse slike gåter?

Altså etter en stund igjen, livner alle til og tilsynelatende som at noe ikke har vært i veien? Rart man blir frustrert, men samtidig også litt fasinert da discus er ganske tydelige.

Noen som har erfaringer om å tyde de?
Plussmedlem
Nei, men kanskje et kurs her kan hjelpe

Men det skal sies at jeg har opplevd akkurat det samme som deg.
Bettina
Først hadde jeg kun 6 små (ca 6 cm) discus i 325 literen. De sturet noen timer, før de tok motet til seg og svømte frem til ruten.

Der har man enda en ting som virkelig fasinerer meg med discusen.
De kan være så utrolig forskjellige fra individ til individ.
1 av mine discus stod nemelig ikke å sturet da den kom i hovedkaret.
Den var frampå til ruta sammen med Scalarene med en eneste gang! Mens den andre trengte litt mer tid.
Det er sjelden man finner fisk med slik personlighet som discus.
De er aboslutt verd pengene.
Ja, man kan jo begynne å lure. Jeg for min del klør meg mye i hodet!!! Discus har noen personligheter som ikke er så enkle å bryne seg på. Har også en fiskevenn som har discus. Hun fikk tak i en liten tass, men tilsynelatende fin så er den visst nok en liten piraya. Frempå hele tiden, sluker maten og er et lite bøllefrø i karet til 1000, selv større discus føler seg forstyrret av den lille bølla!! Er jo fasinerende at de kan være slik.

Men fra å ha en god rolig gjeng, til at noen melder seg ut, for så etter noen dager, blomstre opp igjen er for meg veldig frustrerende.

Er VF discus slik også?
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap