Heckell.
Postet 15.04.08 kl 10:32
Roland DreinøSitter nu og blir i tvivl, om mine små heckell er fra Unini, eller Nini? Findes begge "lokaliteter"?
Her har du bilde av Unini Heckel http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/Seiten/Heckel_Unini.htm
Som du ser av kart http://www.plu.ntnu.no/ansatte/bjk/interesser/akvarium/discus/wilddiscus.htm , er Rio Unini ei bi elv som renner ut i Rio Negro.
Om Nini er et stedsnavn klarer jeg ikke å ta igjen, men det kan godt hende at det er en mindre bielv som heter dette.
Er det små Heckel du har? Hvor har du kjøpt dem?
Postet 15.04.08 kl 12:23
Endret: 15.04.08 kl 12:24
Postet 15.04.08 kl 16:46
Roland DreinøJa de var små 8-10cm. Kjøpt i Oslo city. Jeg mener, at han kaldte dem Nini, men jeg finner heller ikke dette navn, så jeg har hele tiden tenkt " Unini"? Men World wide discus i Danmark har Nini heckell på sin import liste. Og jeg tror han får fra Glaser i Tyskland.
Jeg har sett ved flere anledninger at angivelse av navn og stedsnavn kan være missvisende på slike lister. Det kan være skrivefeil eller rette å slett bevist missvisende for ikke å avdekke hvor fisken er fanget. Slike opplysninger bør man ta med en klype salt.
Personlig tror jeg Nini er en forkorting for Rio Unini. Har sett også i boka til Bleher og der er det ingen beskrivelse av et sted eller elv Nini, men Heckel fra Rio Unini er beskrevet som en typisk Rio Negro Hekcel med en veldig bred vertikal 5 stripe. Bredde av denne stripe varierer en del på Heckel discus varianter og din synes å ha en av de bredeste. Det er avbildet mange Heckel varianter i hans bok , men det står ikke noe spesiell angivelse på Rio Unini Heckel.
Kan du ta bilde å legge ut så jeg får se din Heckel variant? Det har vært meget interesant å se den!
Postet 15.04.08 kl 18:40
Endret: 15.04.08 kl 18:41
Postet 15.04.08 kl 20:17
Roland DreinøTenkte at Nini liksom var det samme som Unini. Har prøvet å fotografere de, men det er ikke lett. Du vet dårlig kamera, dårlig fotograf. Men skal nok prøve å få det til. Har tatt flere men det blir liksom så mørkt. Fant noen ikke helt nye, men, men.
Får et god inntrykk av dem. De ser ut ennå for meg at de ennå er litt stressed med den mørkebrune grunnfargen: Di ser meget bra ut så om kort tid begynner du å se den naturlige fargedrakten. Kunne godt ha tenkt meg 6 av disse for mitt framtidig Heckel discus prosjekt.
Jeg vil ikke tilråde at du forer med oksehjerte til dine VF discus. Dette er et råd Heiko Bleher også gir og som jeg følger etter hans anbefalinger. Jeg gir med basis i røde mygglarver og annet fosset levendefor dette som for til mine VF discus. Snart er det rikelig med levendfor i naturen. Om lørdag skal jeg og en venn ut å fange mysis som er et glimrende for til Discus.
Postet 15.04.08 kl 21:21
Heckell.
Ja, de er lidt styressede, går i et alt for lite akvarium. 250l sammen med de 12 altum. Men jeg er i gang med å selge noen av de store sydamerikanere jeg har, for å kunne flytte både desse, de 7 vf. blå Manacapuru og de 6 Blueface. Stort projekt. Var ikke meningen det skulle bli sån, men plutselig var det fullt med vf. discus.
Tror ikke jeg vil gå inn i den diskussion ang. oksehjertefor.
Men mine Blueface spiste det meste da jeg fikk de, var spesielt glade i røde myg, nu vil de ikke røre de? Heller ikke veldig glade i mysis eller artemia? Men spiser meget gjerne oksehjerte og tetra discus bits.
Tror ikke jeg vil gå inn i den diskussion ang. oksehjertefor.
Men mine Blueface spiste det meste da jeg fikk de, var spesielt glade i røde myg, nu vil de ikke røre de? Heller ikke veldig glade i mysis eller artemia? Men spiser meget gjerne oksehjerte og tetra discus bits.
Postet 16.04.08 kl 13:36
Postet 16.04.08 kl 16:31
Endret: 16.04.08 kl 16:33
Heckekk.
Har sett diskussionen ang. oksehjerte.
Tror du har ret i noe der, men det har jo funket for mange i mange år. Så det kan vel heller ikke vere helt feil.
Men jeg tror. Har ikke så stor erfaring ang. Discus. Men tror bare at det er viktikt å fore med så mye forskjelligt som muligt. Det gjelder for både mennesker og dyr.
Tror du har ret i noe der, men det har jo funket for mange i mange år. Så det kan vel heller ikke vere helt feil.
Men jeg tror. Har ikke så stor erfaring ang. Discus. Men tror bare at det er viktikt å fore med så mye forskjelligt som muligt. Det gjelder for både mennesker og dyr.
Postet 16.04.08 kl 17:11
Roland DreinøHar sett diskussionen ang. oksehjerte. Tror du har ret i noe der, men det har jo funket for mange i mange år. Så det kan vel heller ikke vere helt feil. Men jeg tror. Har ikke så stor erfaring ang. Discus. Men tror bare at det er viktikt å fore med så mye forskjelligt som muligt. Det gjelder for både mennesker og dyr.
Ja! Jeg har vært i kontakt med folk som har disikert discus som har død og det er funnet store avsettninger av animalsk fett i levera til discusen.
Det er som å banne i kirka når man begynner å reise tvil om oksehjertes fortreffeligheter for discus. Dette er uansett et kraftfor som man må være meget forsikt med å bruke for mye og for ofte av. Jeg er meget skeptisk til dette som basis for i oppforing av discus unger. Jeg har fått så mye signaler og bevis på helseskader hos discus etter foring med dette og ennå verre er kalkunhjerte. Kalkun er et dyr som fores for optimal tilvekst til snarest mulig slaktetidspunkt.
Det er så mye etter min mening tvilsomt med disse fortyper at jeg ikke lengere vil kjøpe discus som er blitt foret med okse eller kalkunhjerte. Jeg har de to siste årene sett mye avvik hos oppdrettsvarianter og oppdrettet orginal discus at jeg begynner å lure på om dette skyldes overdreven foring med disse fortyper.
Dette er ennå spekulasjoner fra min side, men mine Alenquer Barra Manas som jeg skriver om i en annen tråd har fått meg til å stille spørsmål med hunnens meget rare og avvikende atferd fra det jeg kjenner til av discus fra før. Dette skal være F1 dvs. unger av viltfanget foreldre. De har fått oksehjerte hele sitt liv. Jeg skal studere dette paret mer. Det er noe rart med disse fiskene.
Jeg trodde dette tidligere lå til bare oppdrettsvarianter som gjennom mange generasjoner har blitt krysset fram og tilbake. Jeg trodd at atferds feil kunne skyldes genetiske forhold, men med disse Alenquer discusene har fått meg til begynne å tenke på at dette kan ligge også i foret som discus gies. Jeg har blitt meget skeptisk til disse for typer og velger dem derfor bort.
Postet 16.04.08 kl 19:12
Heckell.
Hei Bjørnik...
Jeg har ikke lyst å ta op denne tråden igjen.
Jeg tror du har for lidt materiale å bygge på. Men jeg respekterer din mening, og tror der er noe riktig i den.
Men som sagt, tror jeg det er viktig å gi så mye forskjellig for som mulig.
Mvh. Roland.
Jeg har ikke lyst å ta op denne tråden igjen.
Jeg tror du har for lidt materiale å bygge på. Men jeg respekterer din mening, og tror der er noe riktig i den.
Men som sagt, tror jeg det er viktig å gi så mye forskjellig for som mulig.
Mvh. Roland.
Postet 16.04.08 kl 20:18
Roland DreinøHei Bjørnik... Jeg har ikke lyst å ta op denne tråden igjen. Jeg tror du har for lidt materiale å bygge på. Men jeg respekterer din mening, og tror der er noe riktig i den. Men som sagt, tror jeg det er viktig å gi så mye forskjellig for som mulig. Mvh. Roland.
Lykke til videre med dine viltfanget discus. Skal neste uke muligens se på mer rødflekket grønn discus.
Har nå tre typer viltfanget grønn discus og kanskje en fjerde neste uke. Skal jobb framover med grønne typer av discus så for øyeblikket blir det ikke kjøpt noe Heckel discus. Håpet er lek og unger av vilfanget discus.
Postet 16.04.08 kl 21:11
Postet 17.04.08 kl 17:32