Mine viltfangede discus!
Jeg har tidligere presentert mine vilt fanget discus fra Rio Putumayo http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1049&thread_id=30018&sr=1 på denne site. Dette er grønne discus med golden eys. Jeg har en annen type som jeg setter meget høyt og de er fra Rio Japura og er også grønne men med røde øyne. http://www.plu.ntnu.no/ansatte/bjk/interesser/akvarium/discus/wilddiscus/riojapura/riojapura.htm
Dette er en utrolig vakker discus som jeg nå prøver å få to par ut av. Når jeg kikker inn i akvariene ser det lovende ut, men Discus er en fisk med personlighet. Den velger seg og du som akvarist er i de fleste tilfeller bare tilskuer til det som skjer.
Jeg lever i håpet og ser også tendenser blandt mine Rio Putumayo discuser.
Jeg håper jeg snart har mer å vise, men nå forbreder jeg morgendagens fortur sammen med barna. De gleder seg enormt!
Dette er en utrolig vakker discus som jeg nå prøver å få to par ut av. Når jeg kikker inn i akvariene ser det lovende ut, men Discus er en fisk med personlighet. Den velger seg og du som akvarist er i de fleste tilfeller bare tilskuer til det som skjer.
Jeg lever i håpet og ser også tendenser blandt mine Rio Putumayo discuser.
Jeg håper jeg snart har mer å vise, men nå forbreder jeg morgendagens fortur sammen med barna. De gleder seg enormt!
Postet 25.04.08 kl 20:23
Postet 25.04.08 kl 20:43
Rio Japurá discusen din var fin
Men vær forsiktig med å starte "diskustråder". Mange av disse ender med å bli stengt
Skulle klikke meg inn på forrige diskus-tråd for å se hvor diskusjonen var kommet siden jeg logget meg av tidligere i kveld (for å dra på kveldstur og se på koi!), men her var det nok mange innlegg som var fjernet. Hmmm...håper jeg ikke gikk glipp av noe
God fôrtur i morgen. (Trodde først du skrev fottur, men det blir vel det også...) Håper været blir bra
Men vær forsiktig med å starte "diskustråder". Mange av disse ender med å bli stengt
Skulle klikke meg inn på forrige diskus-tråd for å se hvor diskusjonen var kommet siden jeg logget meg av tidligere i kveld (for å dra på kveldstur og se på koi!), men her var det nok mange innlegg som var fjernet. Hmmm...håper jeg ikke gikk glipp av noe
God fôrtur i morgen. (Trodde først du skrev fottur, men det blir vel det også...) Håper været blir bra
Postet 25.04.08 kl 23:52
Loomis[URLBLOCK1] discusen din var fin :) Men vær forsiktig med å starte "diskustråder". Mange av disse ender med å bli stengt ;) Skulle klikke meg inn på forrige diskus-tråd for å se hvor diskusjonen var kommet siden jeg logget meg av tidligere i kveld (for å dra på kveldstur og se på koi!), men her var det nok mange innlegg som var fjernet. Hmmm...håper jeg ikke gikk glipp av noe ;) God fôrtur i morgen. (Trodde først du skrev fottur, men det blir vel det også...) Håper været blir bra :)
Takk for det!
Du gikk ikke glipp av noe spesielt. Jeg synes det er OK at de stengte tråden når tråd starter ba om det.
Skal studere dette fenomen med discus og oksehjerte senere på discus som jeg har som er foret opp på oksehjerte og med dårlig tilvekst. Disse skal være F1 og vilt fanget ungfisk. Så de hører også inn under denne tråden. Siden årsskifte er de foret med alt annet en oksehjerte og har nå bedret sin tilvekst betraktelig. Mitt problem med dette var at vannet ble sterkt forurenset av oksehjerte og medførte ofte filterrensing og som regelen skal være mye skifte av vann. Da jeg sluttet med oksehjerte forsvant også den sterke forurensingsgraden i akvariet. Nå med den foring jeg bedriver er vannkvaliteten mye jevner og det er et must for mine viltfanget discus.
I første tiden skiftet jeg ofte vann og fikk store svigninger i vannkvaliteten. Jeg har prøvd å bedre dette ved å sette opp flere akvarier hvor vannet mellomlagres og filtreres før det blir skiftet til Discusene. Her er det spørsmål om kapasitet og med den forurensningen som var av oksehjerteblandinger ble det ikke nok beredetvann. Dette gir svigninger i Ph og jeg så at dette likte ikke mine Rio Japura discus. Dette er en sort vanns discus som er vant med lav pH og te farget vann i naturen. Så det er torvfiltering og vann berdening som er svaret for grønn discus typer som jeg har. Disse Alenquer variantene er S. haraldi og er klarvanns Discus. De akseptere også lettere for som oksehjerte. De grønne typene kommer fra de sentrale områdene i Amazonas som er merket grønn på kart; http://www.plu.ntnu.no/ansatte/bjk/interesser/akvarium/discus/wilddiscus.htm.
De spiser også 80% vegetabilsk kost i naturen, så det er en stor utfordring å strebe mot å fore denne Discus typen riktig. Det riktig for dem mener jeg er mer lett animalske forkilder som vanninsekter, mark og annen lett sjømat. Jeg jobber med å finne vegetabilske tilskudd til dem. Om jeg har villet gi oksehjerte til den grønne discus typen er dette feil ut i fra hva de lever av i naturen og jeg lytter til Heiko Bleher nå han sier ikke gi oksehjerte til vilt fanget Discus.
Andre får fore med dette foret om de ønsker, men jeg har dårlige erfaringer med det og ser at den måten jeg forer på nå er mest gunstig for mine fisk. Tilveksten er meget bra på di viltfangede.
Postet 26.04.08 kl 08:32
Endret: 26.04.08 kl 08:35
bjornik,
det er kjempeflott hvis du kan lage klikkbare lenker. Dette gjøres ved å bruke knappen for å legge inn lenker (den lille jordkloden med en lenke ved). Fjern http som er forhåndinnstilt, og lim inn adressen til lenken din.
Jeg kan selvsagt gå inn å redigere alle dine innlegg, men dette krever tid og er litt knotete. Mye enklere om alle medlemmer prøver å gjøre lenker mer mulig brukervennlige fra starten
Postet 26.04.08 kl 10:19
Levendfor.
MC Darupbjornik, det er kjempeflott hvis du kan lage klikkbare lenker. Dette gjøres ved å bruke knappen for å legge inn lenker (den lille jordkloden med en lenke ved). Fjern http som er forhåndinnstilt, og lim inn adressen til lenken din.
Beklager har ikke sett mulighet før nå!
I dag var "Team myggene" og jeg på fortur. Bildene viser ders glimrende innsats. De var overlykkelig for å få prøve å fange selv. Dette er første gang i deres liv og jeg håper noen av dem velger også akvariehobbyen. De er veldig interesert i dyr så det er muligheter, men det får bli deres valg.
Alle fiskene går nå med runde mager og er meget fornøyde etter en periode med hektisk jakt på larvene.
Postet 26.04.08 kl 17:35
Postet 26.04.08 kl 20:21
Postet 26.04.08 kl 20:26
Rio japura paret!
Et av Rio Japura parene har funnet en harmoni mellom hverandre. De er som ertiser. De stormer til frontruta når jeg kommer.
I dag før resten av familien sto opp var jeg på tur etter mygglaver igjen. Det er så fantastisk å møte vårskogen en tidlig morgen. Det er dette som er viktig at jeg finner larver til fiskene setter spiss på opplevelsene. I dag var vårsangen til fuglene intens og kraftig. Jeg ble stående litt å lytte til den.
Vel jeg fant rikelig med larver som paret på bildene spiste med stor appetitt. Dette er ren naturlig næring som alle fisker elsker også oppdrettet fisk.
På første bilde står hunnen fremst. På det andre hannen. Det rødrosa skjæret på begge kjønnene blir bare kraftigere. Jeg har også sett røde flekker på kroppsidene hos noen av dem. Før var det bare brune flekker, men nå virker det som flere har blitt røde. Jeg har nå senket pH ned til 6,5, men skal ned til ca 6.
I dag før resten av familien sto opp var jeg på tur etter mygglaver igjen. Det er så fantastisk å møte vårskogen en tidlig morgen. Det er dette som er viktig at jeg finner larver til fiskene setter spiss på opplevelsene. I dag var vårsangen til fuglene intens og kraftig. Jeg ble stående litt å lytte til den.
Vel jeg fant rikelig med larver som paret på bildene spiste med stor appetitt. Dette er ren naturlig næring som alle fisker elsker også oppdrettet fisk.
På første bilde står hunnen fremst. På det andre hannen. Det rødrosa skjæret på begge kjønnene blir bare kraftigere. Jeg har også sett røde flekker på kroppsidene hos noen av dem. Før var det bare brune flekker, men nå virker det som flere har blitt røde. Jeg har nå senket pH ned til 6,5, men skal ned til ca 6.
Postet 27.04.08 kl 12:50
Levendefor til mine vf discus!
Var igjen ute i dag å hentet svarte mygglarver. Jeg gir dem dette annen hver dag og jeg ser på dem at de setter meget stor pris på dette. Det har blitt en annen vitalitet over dem. Rio Putumayo dicusene kommer nå helt opp i fingrene mine når jeg gir dem mygglarver.
Alenquer paret har igjen lek ogca 150 egg er i ferd med å klekkes. Hunnen ser bedre ut nå så vi får håpe at det går bedre denne gangen.
Det er noe på gang hos Rio Japura discusene. Tror det er i ferd med å skille seg ut et par til.
Rio Nanay paret har ennå ikke lekt, men også de spiser mygglarvene med stor appetitt, så kanskje det løsner også her.
Har nå fått tak i 2x200liter som jeg skal sette opp for kultivering av daphniner. Dette har jeg gjort tidligere med stort hell.
Alenquer paret har igjen lek ogca 150 egg er i ferd med å klekkes. Hunnen ser bedre ut nå så vi får håpe at det går bedre denne gangen.
Det er noe på gang hos Rio Japura discusene. Tror det er i ferd med å skille seg ut et par til.
Rio Nanay paret har ennå ikke lekt, men også de spiser mygglarvene med stor appetitt, så kanskje det løsner også her.
Har nå fått tak i 2x200liter som jeg skal sette opp for kultivering av daphniner. Dette har jeg gjort tidligere med stort hell.
Postet 04.05.08 kl 16:32
Endret: 04.05.08 kl 16:34
Alenquer lago jaraquitua med unger!
Mine F1 S. haraldi er Alenquer Lago Jaraquituba som er beskrevet på side 199 bilde 7 i boka til Bleher.
De er nå i gang med sitt tredje kull. Bilde viser foreldre med unger på den 7 dag siden ungene svømte fritt. Dette er det største kullet de har til nå.
Det er andre dagen at jeg gir de artemia og ser nå at ungene har fått en svak rosa farge i magene, men den grå fargen av sekretet dominerer ennå sterkt.
Fra i dag øker jeg antall klekke flasker for artemia til 3 og om noen få dager til fire. Når de er ca 10 dager - 12 bør artemia klekkingen være optimal.
Jeg så i dag at daphninene er i ferd med å komme. Jeg skal snart ut å fange og har satt opp en 200 liter tønne i hagen for kultivering av daphniner. Dette har jeg lykkes godt med tidligere og hatt mulighet til å fore ungene intensivt med daphniner til tillegg til andre forsorter.
De er nå i gang med sitt tredje kull. Bilde viser foreldre med unger på den 7 dag siden ungene svømte fritt. Dette er det største kullet de har til nå.
Det er andre dagen at jeg gir de artemia og ser nå at ungene har fått en svak rosa farge i magene, men den grå fargen av sekretet dominerer ennå sterkt.
Fra i dag øker jeg antall klekke flasker for artemia til 3 og om noen få dager til fire. Når de er ca 10 dager - 12 bør artemia klekkingen være optimal.
Jeg så i dag at daphninene er i ferd med å komme. Jeg skal snart ut å fange og har satt opp en 200 liter tønne i hagen for kultivering av daphniner. Dette har jeg lykkes godt med tidligere og hatt mulighet til å fore ungene intensivt med daphniner til tillegg til andre forsorter.
Postet 14.05.08 kl 22:46
Hannen av alenquer lago jaraquituba med unger på 8 dag!
Nærbilde av hannen med en del av ungene. Jeg tror antall unger må være omkring 120. De spiser for det meste hudsekret fra foreldrene, men flere har rosa skjær i mageregionen så det tyder påp ar de nå ta også artemia.
Jeg øker nå antallet flasker med klekking av artemia og mengden av artemia egg i flaskene.
Jeg skifter nå 15 % vann hver dag. Har andre akvariet hvor vannet blir utluftet og filtrer i 1 - 2 uker før det brukes til bytte vann. Jeg har også øket pH til ca 7.2. Dette har jeg lest skal være bedre for veksten til ungene enn om de går i for surt vann.
Jeg øker nå antallet flasker med klekking av artemia og mengden av artemia egg i flaskene.
Jeg skifter nå 15 % vann hver dag. Har andre akvariet hvor vannet blir utluftet og filtrer i 1 - 2 uker før det brukes til bytte vann. Jeg har også øket pH til ca 7.2. Dette har jeg lest skal være bedre for veksten til ungene enn om de går i for surt vann.
Postet 15.05.08 kl 23:06
Endret: 15.05.08 kl 23:11
Far og unger på dag 15!
Måtte ta ut hunnen for 3 dager siden. Hun begynte igjen å jakte på unger for å drepe dem. Dette har hun gjort før, forrige kul ble redusert fra 70 til 30 unger på et par dager.
Hannen derimot er stabil og stødig, rolig og meget beskyttende for ungene. Han begynner å angripe hunnen når hun jakter på ungene. Dette er F1 foreldre så de burde være uten naturlig avvik i atferd. Hva som gjør dette har jeg ennå ikke klart å finne ut. Jeg bytter også 10% vann hver dag og fjerner slam og matrester
Kullet er på over 120 unger og de vokser jevnt. Di har beynt å ta bosminer, finfordelt Tetra Min, fin revet fiskepudding, fin revet rekemiks blanding og selvfølgelig artemia i rike mender. De spiser ennå sekret fra hannen.
Jeg har alt fanget daphniner og startet kultur i et 200 liter fat i hagen. Snart kan de begynne å spise daphin nauplier.
Hannen derimot er stabil og stødig, rolig og meget beskyttende for ungene. Han begynner å angripe hunnen når hun jakter på ungene. Dette er F1 foreldre så de burde være uten naturlig avvik i atferd. Hva som gjør dette har jeg ennå ikke klart å finne ut. Jeg bytter også 10% vann hver dag og fjerner slam og matrester
Kullet er på over 120 unger og de vokser jevnt. Di har beynt å ta bosminer, finfordelt Tetra Min, fin revet fiskepudding, fin revet rekemiks blanding og selvfølgelig artemia i rike mender. De spiser ennå sekret fra hannen.
Jeg har alt fanget daphniner og startet kultur i et 200 liter fat i hagen. Snart kan de begynne å spise daphin nauplier.
Postet 22.05.08 kl 23:04
Endret: 22.05.08 kl 23:08
Alenquer ungene!
I går fjernet jeg hannen fra ungene. Jeg så han ble plaget av alle de sultne munnene som beitet på han. I dag på den 19 dag etter de svømte fritt vokser ungene godt. Nå for øyeblikket frotser de i nyklekket artemia i store mengder og de spiser til magene er store.
Postet 26.05.08 kl 20:23
bjornikI går fjernet jeg hannen fra ungene. Jeg så han ble plaget av alle de sultne munnene som beitet på han. I dag på den 19 dag etter de svømte fritt vokser ungene godt. Nå for øyeblikket frotser de i nyklekket artemia i store mengder og de spiser til magene er store.
Her er bilde fra akvariet med ungene. De er nå ca 15 mm lange og antallet er fremdeles over 120 stk. Ser ikke alle ungene på bildet.
Postet 26.05.08 kl 22:29
Endret: 26.05.08 kl 22:30