Spørsmål om discus og hiarki

Når jeg sitter og observerer mine Discus så får jeg en del spørsmål, jeg vet jo at de lager en slags hiarki ordning, men hvordan gjør de dette?

Jeg ser at noen av mine av og til blir mye mørkere i fargen og kan legge seg litt på siden rundt andre og se litt "rar" ut i blikket. Er dette en form for underkastelse?

Og er det størrelsen det kommer an på, eller er det tøffheten som avgjør rangorden i flokken?
I karret mitt så er det tøffheten til vært enkelt inndivid som bestemmer rangordningen.
Og i karret mitt så er det de største som er tøffest, men slik trenger det ikke å være.
Har sett diskus karr hvor en liten "pingle"av en diskus har vært sjefen i karret.
i karret mitt så er det "små"knuffing mellom inndividene som har avgjordt rangordningen.
Men små knuffing så mener jeg at de "slås" munn mot munn, helt til en av de gir seg. Ingen av mine har noen gang blitt skadet.
Av mine 11 stk diskuser så er det en som er helt på bunnen av hirarkiet. Ser lett hvem det er.
det er den som blir jaget av alle sammen, uansett hvor i karret den befinner seg.
I karret mitt så har "stemningen"mellom diskusene bare blitt bedre og bedre, veldig lite knuffing.
Til og med den som er lavest på stigen, ser ut til å trives.
men så har 10 av diskusene godt sammen i over 2 år, den siste satt jeg inn for ca. 6 mnd siden og det er den som er lavest på rangstigen.
2nelise
Når jeg sitter og observerer mine Discus så får jeg en del spørsmål, jeg vet jo at de lager en slags hiarki ordning, men hvordan gjør de dette? Jeg ser at noen av mine av og til blir mye mørkere i fargen og kan legge seg litt på siden rundt andre og se litt "rar" ut i blikket. Er dette en form for underkastelse? Og er det størrelsen det kommer an på, eller er det tøffheten som avgjør rangorden i flokken?

De lager ikke en "slags" rangordning de lager en ordning fra en til hvor mange discus du har, den siste er den såkalte offerdiscusen.

Størrelse har selvfølgelig en betydning, men man kan oppleve at en midre discus dominerer en større. Jeg har opplevd at discus nummer en har fått juling hos discus nummer tre. Discus nummer to banker discus nummer tre, men ikke nummer en. Dette medførte et urolig discuskar der discus nummer en regjerte i høyre og midten, mens nummer tre hadde vestre del.

Det artige med sjefsdiscuser er at de har svært forskjellig lynne. Den jeg har nå er en rolig herremann som ikke stresser for mye. Det er kun under foring at han statuerer eksempler. Den forrige jeg hadde markerte seg mye noe som resulterte i at mange discus svømte runt med stripene fremme.

Du sier med stripene fremme. Når de er fargerike er de da trygge? Det virker slik på mine.

Mine discuser er jo relativt nye i karet mitt, så jeg går ut i fra at de bruker tiden nå til å finne sin plass. Når noen blir veldig mørke og legger seg litt på siden, hva betyr det? Er det underkastelse eller noe annet? Har du noen gang sett dette på dine discus?
2nelise
Du sier med stripene fremme. Når de er fargerike er de da trygge? Det virker slik på mine. Mine discuser er jo relativt nye i karet mitt, så jeg går ut i fra at de bruker tiden nå til å finne sin plass. Når noen blir veldig mørke og legger seg litt på siden, hva betyr det? Er det underkastelse eller noe annet? Har du noen gang sett dette på dine discus?

Jepp når de er farkerike så er de relativt trygge.
stripene er et "stress"tegn.
Hos meg blir kun didkusene mørke vis noe er "galt", ved sykdom eller dårlig/feil vannkvalitet.
Har aldri sett mine bli mørke og legger seg over på siden, men kanskje geir har vært borti det.

Nei, en discus som blir mørk i fargen har det ikke bra. Man kan se det når discusen har yngel, men under vanlige forhold er mørk i fargen lik varsel om at noe er galt.

Geir Kristiansen
Nei, en discus som blir mørk i fargen har det ikke bra. Man kan se det når discusen har yngel, men under vanlige forhold er mørk i fargen lik varsel om at noe er galt.

Ja, jeg har jo også tenkt på dette, men håpet at det ikke var det.

Men så er jo spørsmålet: De er ikke slik hele tiden, og ikke alle. Et eksempel, den som jeg har bilde av i avertar. Jeg har to slike. Den jeg har bilde av er alltid slik i fargen som på bilde. Den andre er for det meste slik men kan bli mørk av og til. Da står den litt å sturer for seg selv, i dag med noen mindre rødturkis over seg. Dette kan pågå en stund og så kommer den frem, får lyse farger og svømmer sammen med den andre store.

Jeg ser dette også på de litt mindre som heter rødturkis. De største svømmer rundt og er lys og fargerik, de litt mindre kan stå mot hverandre og bekke litt over på siden og bli mørk. Det var derfor jeg lurte på om de "tester" hverandre for å finne sin plass. De to røde marlboro har samme farge hele tiden.

Vet du om det er gjort noen studier på dette med discuser og hvordan de lager sin rangorden?

Nå har jeg seks små rødturkis, to små marlboro red og to litt større alenquer red.

Før disse kom til meg så har de rødturkise levd sammen, marlboro red har levd sammen og alenquer red har levd sammen.

Nå er disse bitt puttet sammen i mitt kar med bare noen dagers mellomrom. Da skulle man jo tro at de nå jobber med å lage et hiarki. Og da sier min sunne fornuft at noen må underkaste seg andre for at de skal få dette til. Så er jo spørsmålet hvordan de "oppfører" seg når de evt. underkaster seg andre. Logisk sett så skulle de vel ikke da vise seg i all sin fargeprakt, da dette kanskje ville provosere motstanderen og de kunne pådra seg juling?

Jeg filosoferer bare nå fordi jeg vet ikke og håper noen andre vet. Derfor jeg lurer på om det finnes studier på dette.

Jeg skifter jo 10-20% vann hver dag og de spiser godt 3 x daglig. Jeg ser jo at de har vokst siden de kom til meg. Men jeg føler meg litt nervøs og urolig nå.

Min erfaring med lederdiscus er at hvis denne er av den rolige typen så vil discusene normalt ha lite striper fremme. Under foring vil de laveste på rangstigen hente frem stripene for å vise at de ikke er noen trussel.

Har ikke sett noen studier på dette med rangering. Det som jeg vet er at ved store endringer i karret som for eksempel ved innsetting av ny fisk så vil balansen forrykkes og ny rangordning satt.

Anbefaler en bok!
Prøv å få lånt boka Fakta om Diskosfisk av Hans J. Mayland. Der beskrives endel av de grunnleggende atferds tegninger hos Discus. Dette var en av de beste discus bøker i slutten av 70 årene og vårt lokale bibilotek hadde flere eksemplarer av boka.
Boka er på knapt 90 sider, men har utrolig mye info. I 1989 ga jeg bort nesten 80 boktitler til vår akvarieklubb, men en av de bøkene jeg ikke klarte å gi i fra meg var Fakta om Diskosfisk.
Høres ikke dette logisk ut?
siterer fra et utenlandsk Discus forum:

James W
S-Moderator

Australia
1346 Posts
Posted - 05/02/2008 : 18:53:22
--------------------------------------------------------------------------------

The darkening and approaching each other at an angle probably means the rank order is still being 'discussed' between the fish. With 10 fish in there your tank when all are fully grown will be slight overstocked but with those water changes they should be ok. The darkening and subdueing in front of each other should subside as the heirarchy is established.

--------------------------------------------------------------------------------
James

Tilfeldig bekjentskap
© Ingolf Steffensen
Reklame for plussmedlemskap