Størrelsesforskjell på Discus?

Jeg har tenkt å utvide min gruppe med Discus å jeg fant noe rimelige som jeg likte.
Men disse er mindre enn de gamle discusene mine.
Tror dere dette vil bli ett problem?
Har jo hørt at de fort kan plage hverandre, å jeg vil jo unngå mobbing.
Jeg har kjøpt Scalarer i forskjellige størrelser tidligere og etter litt knuffing har de begynt å "oppføre" seg, og lever nå i sus og dus.
Men Discusene vil kanskje ikke reagere på samme måte?

Er det eventuelt ting jeg kan gjøre for å forhindre mobbing dersom jeg kjøper fisken?
F.eks å sette oppi den minste i akvariet noen dager før de største.
De jeg har er eller ikke veldig store.
Det er vel snakk om 2-3 cm forskjell på dem.
Er dette mye i Discussammenheng?
Tviler på at det blir et problem.
Diskusene har et mobbe"offer", og derfor kommer ikke alle de nye til å bli plaget, selv om de er mindre.
Satte selv inn en mindre diskus i karret mitt for ca 2 uker siden, den klatret fort i hirarkiet og greier seg fint.
Det er det samme mobbe"offeret"i flokke før som nå.
Mange diskuser har du? Mange til skal du innsette i karret? Stort er karret?

Har selv 3 store scalarer sammen 10 store diskuser, det fungerer bra, men kunne ikke hatt flere scalarer, dette pga de spiser opp mye av maten før diskusene får ut "fingeren". Mine lever i et 660 l karr.
Så er ikke karret ditt forlite så burde dette gå bra.
Har fra før bare 2 Discus (jeg kjøpte de siste i dyrebutikken) å disse går nå i en 155 liter.
Jeg tenkte å vente med å kjøpe flere til 400 literen er innkjørt, å det er den nå snart.
Skal begynne å sette i fisk om to, tre uker.
Men tenkte å ta Discusene til slutt, siden de liker godt innkjørt vann. (karet har stått siden 23 Mai)
Det er ihvertfall to Discus jeg skal kjøpe. Men jeg kommer til å kjøpe flere senere etterhvert som jeg finner noen jeg liker.
Tenkte å sitte igjen med 6-8 stk til slutt.
(skal på ett skikkelig akvarie-raid innom dyrebutikkene i Trondheim om noen uker. Kanskje finner jeg enda flere da?)
Jeg prøver å kjøpe Discus med farger som jeg liker, og til en rimelig pris. :P
De jeg har sett på nå er Blue Diamond og Red Alenquer.
Blue Diamond er minst. Men utrolig vakker.
Kan kanskje legge til at jeg ikke har mindre enn 8 Scalarer, som selvfølgelig er glupske.
Men de to Discusene mine får fint tak på maten. Jeg ser at de spiser mye hver dag.
Den ene er faktisk langt ivrigere enn Scalarene og jager unna Scalarer om de er i veien.
Da jeg kjøpte Discusene gikk de i ett skittent lite akvarium med en haug store ruvende Gullfisk.
De har nok blitt hardføre derfra...
Har du 2 diskus og 8 skalarer, ville jeg satt innkjøpsstopp! Synes det er fullt og vel så det til en 400l - ikke minst til en 155l.

Både diskus og skalarer fortjener å bo i større kar enn 155l (feks 400l). Om du ikke snarest kvitter deg meg flere av skalarene, burde du kanskje ikke fylle opp med diskus? Husk at skalaren er mer frempå og glupske enn diskus, og 400 liter er veldig stort når man bærer det inn i stua, men, så....
Hmm. Du har kanskje rett. Jeg regner jo med at både Scalarene og Discusen blir veldig store til slutt.
Men synes det er så stusselig med bare 2 Discus også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap