Hva heter disse discusene?
Har noen Discus jeg lurer på hva heter.
Jeg vet hva en av dem heter - Blue Diamond så den legger jeg ikke ut bilder av.
Fortell meg også hva dere synes om disse discusene.
Når jeg sammenligner dem med flere av praktfiskene som det legges ut bilder av her inne så ser jeg jo at de har store øyne.
(Kommer dette av at de har stoppet å vokse i en periode? I dyrebutikken?)
Beklager at bildene ikke er så veldig brae.
Overraskende vanskelig å ta bra bilder av fiskene!
Første og siste bildet er av de "gamle" Discusene. Disse er så å si like.
Den øverste har mer rødt på seg.
Jeg vet hva en av dem heter - Blue Diamond så den legger jeg ikke ut bilder av.
Fortell meg også hva dere synes om disse discusene.
Når jeg sammenligner dem med flere av praktfiskene som det legges ut bilder av her inne så ser jeg jo at de har store øyne.
(Kommer dette av at de har stoppet å vokse i en periode? I dyrebutikken?)
Beklager at bildene ikke er så veldig brae.
Overraskende vanskelig å ta bra bilder av fiskene!
Første og siste bildet er av de "gamle" Discusene. Disse er så å si like.
Den øverste har mer rødt på seg.
Postet 01.07.08 kl 13:55
Postet 01.07.08 kl 14:00
Postet 03.07.08 kl 23:14
Postet 03.07.08 kl 23:52
du skal få et ærlig svar.
Det er slike diskuser jeg begynte med selv for noe år siden.
Men som jeg i dag ikke hadde tatt opp i karret idag.
De har altfor store øyne i forhold til kroppen, og de er heller ikke bra i kroppen, litt for spiss snute, litt avlang i kroppen(min mening).
g vis de kommer fra en dyrebutikk ja så har du det derfra.
Ingen dyrebutikk som greier å fore diskuser 6-8 ganger om dagen og samtidig bytte daglig vann.
Så disse har nok "stoppet"og vokse. Uansett å kan de aldri bli like perfekt som en diskus som har fått stellet sitt er.
Men er de friske og raske så er det jo greie fisker å ha i karret fram til du blir kresen, for det blir du, vis du fortsetter med diskuser.
Den øverste er en rød/turqise, den andre en pigion variant, den tredje en rød/turqise, den fjerde en pigion variant og den femte en rød/turqise, ihvertfall det jeg tror.
Det er slike diskuser jeg begynte med selv for noe år siden.
Men som jeg i dag ikke hadde tatt opp i karret idag.
De har altfor store øyne i forhold til kroppen, og de er heller ikke bra i kroppen, litt for spiss snute, litt avlang i kroppen(min mening).
g vis de kommer fra en dyrebutikk ja så har du det derfra.
Ingen dyrebutikk som greier å fore diskuser 6-8 ganger om dagen og samtidig bytte daglig vann.
Så disse har nok "stoppet"og vokse. Uansett å kan de aldri bli like perfekt som en diskus som har fått stellet sitt er.
Men er de friske og raske så er det jo greie fisker å ha i karret fram til du blir kresen, for det blir du, vis du fortsetter med diskuser.
Den øverste er en rød/turqise, den andre en pigion variant, den tredje en rød/turqise, den fjerde en pigion variant og den femte en rød/turqise, ihvertfall det jeg tror.
Postet 04.07.08 kl 09:42
Endret: 04.07.08 kl 09:43
Discusfarger
Hei Ciklide!
Skal bare tilstå med en gang at jeg IKKE har peil på discusfarger.....!
Men-jeg kjenner til et firma i Usa- (som jeg har handlet en del fra)
de har et bildegalleri med discus i X antall fargevariasjoner.
Snakker om Rocky Mountain Discus - ta en kikk på linken, og se om du blir noe klokere.
Skal bare tilstå med en gang at jeg IKKE har peil på discusfarger.....!
Men-jeg kjenner til et firma i Usa- (som jeg har handlet en del fra)
de har et bildegalleri med discus i X antall fargevariasjoner.
Snakker om Rocky Mountain Discus - ta en kikk på linken, og se om du blir noe klokere.
Postet 04.07.08 kl 09:59
Postet 04.07.08 kl 11:47
Takk for ærlig svar her.
Jeg regnet nok med at de ikke så særlig fine ut "profft" sett.
Å ser ikke bort ifra at jeg blir veldig kresen selv etterhvert dersom jeg fortsetter med Discus. (Å det skal du ikke se bort ifra! Foreløpig storkoser jeg meg!)
Discusene er friske å raske å spiser grådig.
Ettersom fiskene har hatt en periode hvor de har sluttet å vokse, betyr dette da at de aldri kommer til å bli fullvoksne?
At de aldri blir så store som en discus kan bli, eller at det bare tar lengre tid?
Kommer øynene alltid til å være store i forhold til resten av kroppen eller er dette noe fisken kan "vokse av seg"?
(Så noen flotte utvokste Discus her om dagen å de var helt fantastiske!)
Jeg regnet nok med at de ikke så særlig fine ut "profft" sett.
Å ser ikke bort ifra at jeg blir veldig kresen selv etterhvert dersom jeg fortsetter med Discus. (Å det skal du ikke se bort ifra! Foreløpig storkoser jeg meg!)
Discusene er friske å raske å spiser grådig.
Ettersom fiskene har hatt en periode hvor de har sluttet å vokse, betyr dette da at de aldri kommer til å bli fullvoksne?
At de aldri blir så store som en discus kan bli, eller at det bare tar lengre tid?
Kommer øynene alltid til å være store i forhold til resten av kroppen eller er dette noe fisken kan "vokse av seg"?
(Så noen flotte utvokste Discus her om dagen å de var helt fantastiske!)
Postet 04.07.08 kl 19:37
Postet 05.07.08 kl 02:46
Så bra at diskusene stor koser seg og spiser godt, det er viktig det.
Diskuser som har "blitt"slik vil aldri vokse det av seg.
Øya vil altid være for store i forhold til kroppen, og de vil heller aldri nå noe i likheten av størrelsen en "bra"diskus kan få.
De vil for alltid bli mye mindre enn en "perfekt"diskus kan bli.
Diskuser som har "blitt"slik vil aldri vokse det av seg.
Øya vil altid være for store i forhold til kroppen, og de vil heller aldri nå noe i likheten av størrelsen en "bra"diskus kan få.
De vil for alltid bli mye mindre enn en "perfekt"diskus kan bli.
Postet 05.07.08 kl 12:10
GrrrotleSynst discusene dine er flotte uansett. Var ikke meningen å være jævel , men bare følte for å skrive det
Hehe. Greit det.
Ken MyrsethØya vil altid være for store i forhold til kroppen, og de vil heller aldri nå noe i likheten av størrelsen en "bra"diskus kan få.
Ok. Da vet jeg det. Tusen takk for svar. Skjønner at man bør passe seg når man handler Discus i dyrebutikk. Stort sett ser jo Discusene der slik ut!
Postet 05.07.08 kl 12:19
Jepp, det er veldig skjelden man finner gode eksemplarer av diskuser i dyrebutikkene.
Kan finne store eksemplarer som er bra i dyrebutikkene, men da koster de som oftest "skjorta".
Så de klart beste kjøpene av diskus gjør man privat, da får man tak i prakseksemplarer, som ikke koster skjorta.
Men seff perfekte diskuser er uansett ganske dyre i forhold til de fleste andre fisk.
Blir fort en tusen lapp og mere for en stor fin diskus. Når man kjøper de privat.
var på akvariemagasinet og tittet på en ganske fin diskus, på 16-17 cm, den skulle de ha 1800,- for, blir jo litt kroner det, spesielt vis man skal kjøpe 5-10 stk.
Kan finne store eksemplarer som er bra i dyrebutikkene, men da koster de som oftest "skjorta".
Så de klart beste kjøpene av diskus gjør man privat, da får man tak i prakseksemplarer, som ikke koster skjorta.
Men seff perfekte diskuser er uansett ganske dyre i forhold til de fleste andre fisk.
Blir fort en tusen lapp og mere for en stor fin diskus. Når man kjøper de privat.
var på akvariemagasinet og tittet på en ganske fin diskus, på 16-17 cm, den skulle de ha 1800,- for, blir jo litt kroner det, spesielt vis man skal kjøpe 5-10 stk.
Postet 05.07.08 kl 13:12
Heh oh yes.
Jeg så noen utrolig fine Discus når jeg var i trondheim.
De var mye rundere i formen enn det mine er, hadde små øyne å var viltfanget.
Tror det var 10-12 stk i det store akvariet. 999,- skulle dem ha for hver enkelt fisk.
Hehe.
Jeg skal huske å passe litt bedre på neste gang jeg handler Discus!
Jeg så noen utrolig fine Discus når jeg var i trondheim.
De var mye rundere i formen enn det mine er, hadde små øyne å var viltfanget.
Tror det var 10-12 stk i det store akvariet. 999,- skulle dem ha for hver enkelt fisk.
Hehe.
Jeg skal huske å passe litt bedre på neste gang jeg handler Discus!
Postet 05.07.08 kl 13:29
Heldigvis så er ikke disse "feilene" som skyldes lite mat under oppfôring arvelig, så er du riktig heldig og får disse i lek, og fôrer avkommet riktig, så kan du ende opp med "perfekte" diskus likevel
Er enig i at "korrekte" diskus er utrolig fine, men det betyr ikke at det ikke er mulig å sette pris på de med skjønnhetsfeil også. Jeg drev med avl og utstilling av katter i mange år og hadde et par stykker som hverken kunne avles på eller stilles ut pga defekter, men jeg syntes jo de var like "vakre" for det
Er enig i at "korrekte" diskus er utrolig fine, men det betyr ikke at det ikke er mulig å sette pris på de med skjønnhetsfeil også. Jeg drev med avl og utstilling av katter i mange år og hadde et par stykker som hverken kunne avles på eller stilles ut pga defekter, men jeg syntes jo de var like "vakre" for det
Postet 10.07.08 kl 12:50
Postet 10.07.08 kl 13:51
Idag kom en ny Discus i hus!
Denne er større enn de gamle og ser på mange måter "finere ut". Den har f.eks ikke det store øynene som de andre Discusene mine har.
Den er vel ikke perfekt denne heller dersom man skal være kresen, men når det gjelder Discus er jo jeg fremdeles i startgropa, å synes denne var utrolig fin!^^
Glad for at jeg holdte den av.
Denne er større enn de gamle og ser på mange måter "finere ut". Den har f.eks ikke det store øynene som de andre Discusene mine har.
Den er vel ikke perfekt denne heller dersom man skal være kresen, men når det gjelder Discus er jo jeg fremdeles i startgropa, å synes denne var utrolig fin!^^
Glad for at jeg holdte den av.
Postet 17.07.08 kl 00:59