Starten på mitt nye discus kar
Postet 14.07.08 kl 21:38
Inaktiv bruker
detta var NICE discus ser gøy ut, men er det like krevende som det høres ut:O?? 3 vannbytter i uka?
Postet 14.07.08 kl 21:44
Det var et meget pent oppsett Der synes jeg du kan si deg fornøyd, det ble flott.
Ang. fiskene du har planer om her, tror jeg det kan være en ganske god idè å vente enda lenger før du setter inn diskus. Siden de er så utrolig skjøre overfor vannkvaliteten, er ikke diskus det første man bør sette inn i et nyetablert kar. Filteret er langt fra klar for en slik belastning, selv etter fire-fem ukers innkjøring.
Hva med å sette inn noen enkle stimfisk ca fem uker etter oppstart, og så la de kjøre inn resten av filteret for deg i en god stund? Filteret trenger belastning over tid for å bygge opp en solid mengde filterbakterier. Personlig ville jeg ventet minst 3 - 4 mnd før jeg introduserte diskus, andre ville nok ventet enda lenger.
Dersom du dropper å vente lenge nok på filterets bakteriekultur, er jeg redd du vil gå på en lei smell Som sagt; diskus tåler ingenting når det gjelder dårlig vannkvalitet, og spesielt ille er det om de er små og unge.
Ang. fiskene du har planer om her, tror jeg det kan være en ganske god idè å vente enda lenger før du setter inn diskus. Siden de er så utrolig skjøre overfor vannkvaliteten, er ikke diskus det første man bør sette inn i et nyetablert kar. Filteret er langt fra klar for en slik belastning, selv etter fire-fem ukers innkjøring.
Hva med å sette inn noen enkle stimfisk ca fem uker etter oppstart, og så la de kjøre inn resten av filteret for deg i en god stund? Filteret trenger belastning over tid for å bygge opp en solid mengde filterbakterier. Personlig ville jeg ventet minst 3 - 4 mnd før jeg introduserte diskus, andre ville nok ventet enda lenger.
Dersom du dropper å vente lenge nok på filterets bakteriekultur, er jeg redd du vil gå på en lei smell Som sagt; diskus tåler ingenting når det gjelder dårlig vannkvalitet, og spesielt ille er det om de er små og unge.
Postet 14.07.08 kl 21:49
Har fått mange meninger på dette, men jeg velger å høre på de som mener at en må ikke gjøre det mer invikla enn det er.Har lest en del om dette på nettet , og har blitt ganske skremt.Men har funnet ut at de fleste som legger inn artikkler om Discus er oppdrettere, og her ligger det masse arbeid bak.
Selfølgelig trenger Discus litt mer stell enn andre arter, men litt må en da ofre for hobbyen
mvh
Kjetil
Selfølgelig trenger Discus litt mer stell enn andre arter, men litt må en da ofre for hobbyen
mvh
Kjetil
Postet 14.07.08 kl 21:55
mona oDet var et meget pent oppsett:-) Der synes jeg du kan si deg fornøyd, det ble flott. Ang. fiskene du har planer om her, tror jeg det kan være en ganske god idè å vente enda lenger [I]før[/I] du setter inn diskus. Siden de er så utrolig skjøre overfor vannkvaliteten, er ikke diskus det første man bør sette inn i et nyetablert kar. Filteret er langt fra klar for en slik belastning, selv etter fire-fem ukers innkjøring. Hva med å sette inn noen enkle stimfisk ca fem uker etter oppstart, og så la de kjøre inn resten av filteret for deg i en god stund? Filteret trenger belastning over tid for å bygge opp en solid mengde filterbakterier. Personlig ville jeg ventet minst 3 - 4 mnd før jeg introduserte diskus, andre ville nok ventet enda lenger. Dersom du dropper å vente lenge nok på filterets bakteriekultur, er jeg redd du vil gå på en lei smell :-( Som sagt; diskus tåler ingenting når det gjelder dårlig vannkvalitet, og spesielt ille er det om de er små og unge.
Selfølgelig skal vannet testes før Discusen kommer oppi, jeg følger bare rådene fra akvaributtikken.Jeg har aldri hatt Discus ,så her trenger jeg alt hjelp som jeg kan få. Jeg ble fortalt at riktig rekkefølge var Discus før andre fisk, men som jeg sier det er mange meninger om dette.Når Discusen kommer i karet har det stått 4 uker uten fisk, men kansje jeg skulle heller begynne med andre fisk slik at bakteriveksten i filterene blir riktig.
Takk for tipset, jeg skal ta dette opp med butikken
mvh
Kjetil
Postet 14.07.08 kl 22:03
Inaktiv bruker
jammen... at vannet er bra ekke saken, men husk at nitriten og nitraten? treffer nye høyder på det stadiet akvariet ditt er, det er det mona mener med dårlig vannkvality... dyrebutikken skal bare tjene mest mulig penger..
Postet 14.07.08 kl 22:08
Postet 14.07.08 kl 22:12
Postet 15.07.08 kl 00:08
Det mange bommer på er tiden det tar å bygge opp bakteriekulturen. Husk på at bakteriekulturen bygger seg opp i tråd med tilgangen på mat. Etter fem uker vil du ha en bakteriekultur som er bygget opp rundt hvor mye nitritt karret produserer.
Den biologiske belastningen som er i karret da vil ha regulert hvor stor bakteriekulturen er. Så setter man inn discus i karret der en enkelt discus forurenser mere en hele det eksisterende biologiske massen tilsammen. Hva skjer da når man setter inn fem discus.
Man har rett i at det å holde discus ikke er det samme som å splitte atomet, men enkel logikk tilsier at denne fisken bør settes inn i et velfungerende kar.
Fem uker høres tynt ut med mindre man har stålkontroll på det man gjør. Jeg ville for eksempel hatt noen skikkelige "grisete" maller gående i karret i et par uker etter de 35 dagene for å spe på med biologisk belastning.
Når man skal fóre discusen rimelig tungt så ville jeg ha byttet vann hver dag i starten for så å gå ned til annenhver dag når jeg så at vannkvaliteten ble opprettholdt.
Postet 15.07.08 kl 00:25
Postet 15.07.08 kl 01:59
De siste man bør høre på er 99% av dyrebutikkene, de har ikke peilling.
du bør vente lengre før du setter inn diskuser og heller sette inn de andre fiskene du skal ha før du setter inn diskusene.
Diskuser er og blir sære fisker, men er ikke noe problem vis man passer på vannkvaliteten og har et innkjørt filter, noe du ikke har, det tar lengre tid før filteret ditt er klart for diskuser enn 4 uker.
Hvilken størrelse er det på diskusene du skal sette inn i karret?
du bør vente lengre før du setter inn diskuser og heller sette inn de andre fiskene du skal ha før du setter inn diskusene.
Diskuser er og blir sære fisker, men er ikke noe problem vis man passer på vannkvaliteten og har et innkjørt filter, noe du ikke har, det tar lengre tid før filteret ditt er klart for diskuser enn 4 uker.
Hvilken størrelse er det på diskusene du skal sette inn i karret?
Postet 15.07.08 kl 07:03
Inaktiv bruker
sant det assa,dyrebutikker er SJELDEN å stole på. å den eneste dyrebutikken jeg har stolt på er dyrebutikken drammen as, som ligger VED STDEN AV CC
her jobber det bare voksne folk, de ansetter aldri dolly med mobiltelefonen, å alle som jobber der KAN akvarium
inne på cc er det derimot bare kipe folk, masse forskjellig utvalg av modifisert fisk osv...
men tilbake til det vi pratet om, slik som en annen her sa, sett inn noen grisete maller som kan kjøre inn filteret godt for maller pleier de fleste å ha
her jobber det bare voksne folk, de ansetter aldri dolly med mobiltelefonen, å alle som jobber der KAN akvarium
inne på cc er det derimot bare kipe folk, masse forskjellig utvalg av modifisert fisk osv...
men tilbake til det vi pratet om, slik som en annen her sa, sett inn noen grisete maller som kan kjøre inn filteret godt for maller pleier de fleste å ha
Postet 15.07.08 kl 12:35
Har du ikke ett ekstra filter som alt er innkjørt?
Da jeg startet 400 litern min så stod jeg der med ett helt nytt utvendig filter som ikke var innkjørt.
Jeg satte det igang å satte i ett stort ferdiginnkjørt innvendig filter i tillegg.
Deretter ventet jeg 4 uker, så satte jeg inn noen få fisk som jeg ikke var så redd for.
Etterhvert satte jeg inn litt etter litt noen fler fisk og til slutt Discusene. Hos meg gikk det veldig bra. Å flere av Discusene som hadde litt daffe farger der jeg fikk dem fra begynner nå å få riktig så fine farger.
Da jeg startet 400 litern min så stod jeg der med ett helt nytt utvendig filter som ikke var innkjørt.
Jeg satte det igang å satte i ett stort ferdiginnkjørt innvendig filter i tillegg.
Deretter ventet jeg 4 uker, så satte jeg inn noen få fisk som jeg ikke var så redd for.
Etterhvert satte jeg inn litt etter litt noen fler fisk og til slutt Discusene. Hos meg gikk det veldig bra. Å flere av Discusene som hadde litt daffe farger der jeg fikk dem fra begynner nå å få riktig så fine farger.
Postet 15.07.08 kl 13:47
Vidar AlfeiHvor stort er akvariet ditt og hvilket filter bruker du?
Litt usikker på hva filterene som ligger i toppanelet heter, men der ligger to stykker med 4 kammer i hvert.Akvariumet er på 340 L og ut fra det jeg kan se heter dette Orient 360, det leveres med bord, akvarium og topp panel med 2 stk filter og 4 stk lysrør T5-13W.
I tillegg har jeg satt inn en innvendig pumpe av typen Fluval innerfilter 4plus
Postet 15.07.08 kl 15:56
Ken MyrsethDe siste man bør høre på er 99% av dyrebutikkene, de har ikke peilling. du bør vente lengre før du setter inn diskuser og heller sette inn de andre fiskene du skal ha før du setter inn diskusene. Diskuser er og blir sære fisker, men er ikke noe problem vis man passer på vannkvaliteten og har et innkjørt filter, noe du ikke har, det tar lengre tid før filteret ditt er klart for diskuser enn 4 uker. Hvilken størrelse er det på diskusene du skal sette inn i karret?
Det vet jeg ikke før de er bestilt, men vill prøve å få de så voksne som mulig.
Jeg ser at fler og fler er uenig med dyrebutikke om at Diskucen skal inn først.
Flott med slike råd fra erfarne akvarister, jeg skal sjekk verdine i vannet etter ferien og da kan jeg følge rådet med å sette inn noen maller før Discusen kommer.
takk for tipsene
Kjetil
Postet 15.07.08 kl 16:08