Discus
Postet 08.09.08 kl 01:10
Postet 08.09.08 kl 08:44
Drømme discus er flotte friske og velfungerende Vf med rett proporsjoner og som spiser godt. Hvis den da i tillegg er uten parasitter, med bra størrelse og gode farger, da er det ikke så veldig viktig hvar den kommer fra.
Men må nok innrømme at min drømme discus er RSG gjerne grade AAA. Blå heckel er jo heller ikke direkte stygg da, eller flotte Alenquer!
Men nå tror jeg nok ikke at disse fiskene er den store masse av nye fremtidige discuseiere. Da tror jeg nok at de fiskene som det selges mest av er mere spesielle farger som for meg ikke er spesielt vakre. Dette svinger vel en del også. Får du tak i gode individer som skaper en "wow" faktor kan du selge nesten hva som helst. Slik Geir sier, albino discus er blant de mest populære discusene nå..?
Marked for fisk som stiger over 400 kr er vel ikke spesielt stort og de som virkelig vet hva de vil ha får vel tak i det uansett. Har selv betalt beløp for fisk som jeg ikke ønsker skal komme frem i det offentlige rommet.
Men må nok innrømme at min drømme discus er RSG gjerne grade AAA. Blå heckel er jo heller ikke direkte stygg da, eller flotte Alenquer!
Men nå tror jeg nok ikke at disse fiskene er den store masse av nye fremtidige discuseiere. Da tror jeg nok at de fiskene som det selges mest av er mere spesielle farger som for meg ikke er spesielt vakre. Dette svinger vel en del også. Får du tak i gode individer som skaper en "wow" faktor kan du selge nesten hva som helst. Slik Geir sier, albino discus er blant de mest populære discusene nå..?
Marked for fisk som stiger over 400 kr er vel ikke spesielt stort og de som virkelig vet hva de vil ha får vel tak i det uansett. Har selv betalt beløp for fisk som jeg ikke ønsker skal komme frem i det offentlige rommet.
Postet 08.09.08 kl 09:08
Nils VollstadDrømme discus er flotte friske og velfungerende Vf med rett proporsjoner og som spiser godt. Hvis den da i tillegg er uten parasitter, med bra størrelse og gode farger, da er det ikke så veldig viktig hvar den kommer fra. Men må nok innrømme at min drømme discus er RSG gjerne grade AAA. Blå heckel er jo heller ikke direkte stygg da, eller flotte Alenquer! Men nå tror jeg nok ikke at disse fiskene er den store masse av nye fremtidige discuseiere. Da tror jeg nok at de fiskene som det selges mest av er mere spesielle farger som for meg ikke er spesielt vakre. Dette svinger vel en del også. Får du tak i gode individer som skaper en "wow" faktor kan du selge nesten hva som helst. Slik Geir sier, albino discus er blant de mest populære discusene nå..? Marked for fisk som stiger over 400 kr er vel ikke spesielt stort og de som virkelig vet hva de vil ha får vel tak i det uansett. Har selv betalt beløp for fisk som jeg ikke ønsker skal komme frem i det offentlige rommet.
Kjenner meg igjen der, har selv betalt beløp som jeg heller ikke vil skal frem i det offentlige rom, slik er det bare.
Skal man ha litt spesielle fisker eller diskuser med litt størrelse på, ja da løper hundre/tusen lappene fort.
Og hva som er penest eller mest ettertraktet vet jeg ikke.
Eller jo penest blir jo smak og behag, jeg selv har brukt noen år på åfå akurat de diskusene som jeg nå har, og synes jo de er noe av det peneste som er av diskus.
Hadde jeg ikke synes det, ja da hadde jeg hatt andre diskuser.
Men for meg så er oppdrettsvarianten av diskus, vesentlig mye penere enn VF-nettopp pga fargene.
Men en VF blue face heckel diskus i stor størrelse og med "perfekte"propisjoner, er jo ikke stygge de heller.
Det er de eneste diskusene som kunne fått meg til å rigge opp et diskuskarr til, vis jeg hadde kommet over disse heckel diskusene på 17-19 cm.
Men skal selv ha en albino variant, så fort diskusgeir får inn noen store.
Er ferdig med å fore opp små diskuser, er en opplevelse det og, men er så mye jobb.
Postet 08.09.08 kl 09:30
Postet 08.09.08 kl 09:31
Postet 08.09.08 kl 09:32
Ken Myrseth[QUOTE=Ciklide][QUOTE=Nils Vollstad]Slik Geir sier, albino discus er blant de mest populære discusene nå..?
Seriøst? Albino variant har jeg aldri sett! :P
De er knall fine-mener diskusgeir har lagt ut bilder av slike under diskustråden hans-tror tråden ligger både her på akvaforum og nettakvariet.
*Begynner å grave i gamle tråder*
Postet 08.09.08 kl 09:35
Jeg mener vel, som alle andre discuseiere, at nettopp JEG har har de fineste discusene. Se avataren min, men som tidligere nevnt, det er individuelt. Det fine med discushold er jo nettopp det at en kan la lommeboka bestemme litt i startfasen. Selv i de dyreste butikkene i Oslo kan du få diskus fra 350 kr. og opp til 17-1800kr. avhengig av størrelse og "finehetsgrad".Hva så om discusene mine ikke er så ettertraktet, så lenge jeg synes det er verdens vakreste discus.
Dessuten så har jeg, litt utilsiktet, et par "ettertraktede" også, Leopard snakeskin, og det er klart jeg syns det er morsomt, selv om jeg ikke syns de er de fineste i karet.
Ps. Kan noen gi meg et kurs i hva alle disse forkortningene står for? Noe forstår jeg, men ikke alt.
Jon
Dessuten så har jeg, litt utilsiktet, et par "ettertraktede" også, Leopard snakeskin, og det er klart jeg syns det er morsomt, selv om jeg ikke syns de er de fineste i karet.
Ps. Kan noen gi meg et kurs i hva alle disse forkortningene står for? Noe forstår jeg, men ikke alt.
Jon
Postet 08.09.08 kl 09:48
Jon BruceJeg mener vel, som alle andre discuseiere, at nettopp JEG har har de fineste discusene. Se avataren min, men som tidligere nevnt, det er individuelt. Det fine med discushold er jo nettopp det at en kan la lommeboka bestemme litt i startfasen. Selv i de dyreste butikkene i Oslo kan du få diskus fra 350 kr. og opp til 17-1800kr. avhengig av størrelse og "finehetsgrad".Hva så om discusene mine ikke er så ettertraktet, så lenge jeg synes det er verdens vakreste discus. Dessuten så har jeg, litt utilsiktet, et par "ettertraktede" også, Leopard snakeskin, og det er klart jeg syns det er morsomt, selv om jeg ikke syns de er de fineste i karet. Ps. Kan noen gi meg et kurs i hva alle disse forkortningene står for? Noe forstår jeg, men ikke alt. Jon
Hvilen forkortelser forstår du ikke?
Er en akvarium ordliste her på forumet.
Postet 08.09.08 kl 10:00
Blue diamond discus
Takk for mange gode svar!
Jeg har en som vil selge meg en blue diamond albino gruppe på 8 stk til ca 30 000, er det en syk pris? eller greit nok?
det er strl. 6 cm
Jeg har en som vil selge meg en blue diamond albino gruppe på 8 stk til ca 30 000, er det en syk pris? eller greit nok?
det er strl. 6 cm
Postet 08.09.08 kl 10:04
Kim Andre NielsenTakk for mange gode svar! Jeg har en som vil selge meg en blue diamond albino gruppe på 8 stk til ca 30 000, er det en syk pris? eller greit nok? det er strl. 6 cm
Syk pris spørru meg, for så små diskuser som attpåtil er oppdrettsfisk.
Men hvordan kan en albino være blue diamond samtidig som albino?
Har du noen bilder av de fiskene?
Postet 08.09.08 kl 10:05
RSG, er det navnet eller forkortelse på navnet til en type discus? Jeg går ut i fra at grade AAA er absolutt toppkvalitet.
Er relativ ny i discusverdenen, men det vet du/dere vel fra før.
Det hender jo at en ser en del forkortninger her i AF som vi relativt ferske ikke skjønner, og da er det ikke helt enkelt å følge med i svingene.
Jon
Er relativ ny i discusverdenen, men det vet du/dere vel fra før.
Det hender jo at en ser en del forkortninger her i AF som vi relativt ferske ikke skjønner, og da er det ikke helt enkelt å følge med i svingene.
Jon
Postet 08.09.08 kl 10:09
Jon BruceRSG, er det navnet eller forkortelse på navnet til en type discus? Jeg går ut i fra at grade AAA er absolutt toppkvalitet. Er relativ ny i discusverdenen, men det vet du/dere vel fra før. Det hender jo at en ser en del forkortninger her i AF som vi relativt ferske ikke skjønner, og da er det ikke helt enkelt å følge med i svingene. Jon
Akurat de forkortelsene har jeg ikke peilling på;(.
Postet 08.09.08 kl 10:19
RSG - red spotted green, antall a'er sier noe om hvor mange røde prikker. AA 30 til 100 røde prikker, mens AAA har 100 -300.
Her er noen bilder.
Her er noen bilder.
Postet 08.09.08 kl 10:33
Endret: 08.09.08 kl 10:35
Postet 08.09.08 kl 10:58
Postet 08.09.08 kl 11:04
Postet 08.09.08 kl 11:45
Inaktiv bruker
30 000, da er.det jo smaragder og rubbin.di er lagd av.fnis =(-:=
Postet 08.09.08 kl 15:47