Fasinerende om discuser
Sitter og ser på animalplanet, og der er det discuser. Skikkelig fasinerende å se på. Foreldrene passer på eggene til de klekker, og når bebifiskene er kommet ut av egget, svømmer foreldrene tett intil dem, slik at de små kan hoppe bort til dem. Der får de spise på de voksne, deres første måltid med diskusmelk. Skikkelig fasinerende.
Kan man oppdrette disckus i akvarier, og oppfører de seg på samme måten da?
de sa også at når de voksne hadde små, så mister de mye av de vakre fargene, men de kommer tilbake senere.
Er de diskusene man får i butikken ville som er fanget eller oppdrettet?
Kan man oppdrette disckus i akvarier, og oppfører de seg på samme måten da?
de sa også at når de voksne hadde små, så mister de mye av de vakre fargene, men de kommer tilbake senere.
Er de diskusene man får i butikken ville som er fanget eller oppdrettet?
Postet 13.09.08 kl 14:22
Du vil finne svar på veldig mye her hvis du leser litt bakover i tid blant alle innleggene som finnes på diskus-underforumet Det er noe som er utrolig lærerikt. Det er litt liten vits å poste alle spørsmål du har som nye innlegg, når søkefunksjonen står der oppe til venstre og bare verker etter å bli brukt (et vennlig ment råd, håper du ikke tar ille opp)
Du finner forresten litt info om diskus her på DiscusPageNorway
Du finner forresten litt info om diskus her på DiscusPageNorway
Postet 13.09.08 kl 14:39
Endret: 13.09.08 kl 14:42
Postet 13.09.08 kl 17:17
Ja Discuser er utrolig flotte og facinerende.
De dukker ofte opp på skjermen når det er programmer om livet under vann i elvene i Sør Amerika.
Yngel spiser på foreldrene i fangenskap også ja. Å i butikkene finnes både viltfangede og ikke-viltfangede eksemplarer.
Jeg har ikke fått yngel på Discus selv, men forstår det slik at det ikke er så vanskelig. Mange her inne som har drettet Discus.
Jeg har Discus som er drettet i fangenskap.
Men siden det er litt "stas" å ha viltfangede, har jeg planer om en dag å skaffe det også.
En fantastisk flott fisk, som jeg håper du skaffer deg en dag!
Det er så avslappende å se dem cruise langs ruta når de svømmer rundt i akvariet.
Mine følger etter meg når jeg går forbi akvariet i håp om en godbit,
å stikker jeg hånda med en mygglarvebit nedi, så formelig sloss de om å få spise fra hånda.
De dukker ofte opp på skjermen når det er programmer om livet under vann i elvene i Sør Amerika.
Yngel spiser på foreldrene i fangenskap også ja. Å i butikkene finnes både viltfangede og ikke-viltfangede eksemplarer.
Jeg har ikke fått yngel på Discus selv, men forstår det slik at det ikke er så vanskelig. Mange her inne som har drettet Discus.
Jeg har Discus som er drettet i fangenskap.
Men siden det er litt "stas" å ha viltfangede, har jeg planer om en dag å skaffe det også.
En fantastisk flott fisk, som jeg håper du skaffer deg en dag!
Det er så avslappende å se dem cruise langs ruta når de svømmer rundt i akvariet.
Mine følger etter meg når jeg går forbi akvariet i håp om en godbit,
å stikker jeg hånda med en mygglarvebit nedi, så formelig sloss de om å få spise fra hånda.
Postet 13.09.08 kl 19:19
Postet 13.09.08 kl 19:39
Discus må ha store kar ja, og er veldig kresne på vannkvalitet, så discuseiere bytter en god porsjon vann hver eneste dag stort sett. 30% vannbytte daglig på et kar på 300 liter eller mer blir mange bøtter per dag
Så på det samme programmet, det var veldig interessant! Kunne ønske de sendte enda mer fra de biotopene hvor vi har fisk fra. Moro å se hvordan fiskene våre egentlig har det. Får jo definitivt noen ideer i forhold til innredning. Også innser man at krystallklart vann ikke er så innmari viktig når man ser den "suppa" de lever i :p Plutselig satte jeg mer pris på røttene i den ene 110 literen min som farger vannet brunt hehe
Så på det samme programmet, det var veldig interessant! Kunne ønske de sendte enda mer fra de biotopene hvor vi har fisk fra. Moro å se hvordan fiskene våre egentlig har det. Får jo definitivt noen ideer i forhold til innredning. Også innser man at krystallklart vann ikke er så innmari viktig når man ser den "suppa" de lever i :p Plutselig satte jeg mer pris på røttene i den ene 110 literen min som farger vannet brunt hehe
Postet 13.09.08 kl 19:45
Jeg har 7 Discus i en 400 liter. Jeg mater 4 ganger om dagen via en fòrautomat hvor de får en blanding med spesialmat for Discus.
Jeg er bare hjemme på helg, å må bytte vann da.
Da bytter jeg, over tre dager, ca 240 liter.
Men det er nok de som kanskje mener jeg bytter for lite også.
De som har yngel på Discus fòrer X antall ganger om dagen å bytter X antall liter om dagen.
Når jeg er hjemme på helg får de også litt varierende frossenfòr.
Discus er litt mer kresne en annen fisk, men når det kommer til stykket, så synes ihvertfall ikke jeg at de er så mye vanskeligere enn andre fisk.
Det er bare å passe litt ekstra på.
Men det er vel ikke en fisk å begynne med med en gang da.
I denne tråden kan du lese om ett medlem som er i Peru å fanger akvariefisk akkurat nå!
Veldig spennende tråd.
Jeg er bare hjemme på helg, å må bytte vann da.
Da bytter jeg, over tre dager, ca 240 liter.
Men det er nok de som kanskje mener jeg bytter for lite også.
De som har yngel på Discus fòrer X antall ganger om dagen å bytter X antall liter om dagen.
Når jeg er hjemme på helg får de også litt varierende frossenfòr.
Discus er litt mer kresne en annen fisk, men når det kommer til stykket, så synes ihvertfall ikke jeg at de er så mye vanskeligere enn andre fisk.
Det er bare å passe litt ekstra på.
Men det er vel ikke en fisk å begynne med med en gang da.
I denne tråden kan du lese om ett medlem som er i Peru å fanger akvariefisk akkurat nå!
Veldig spennende tråd.
Postet 14.09.08 kl 17:36
Poenget er mye mating og utrolig mye vannbytter, VIS man vil ha store diskuser.
Men er man fornøyd med relativt små og "pinglete"diskuser, ja da er det bare å bytte lite vann.
Har selv drettet diskuser, og har behold 3 stk av det kullet selv-de er i dag mellom 18-19 cm og størst i karret.
Når jeg foret opp yngel diskusen så matet jeg mellom 5-8 ganger om dagen og byttet minimum 30% vann.
Idag har jeg 9 stk store diskuser i et 660 l karr og bytter minimum 10% om dagen.
Men er man fornøyd med relativt små og "pinglete"diskuser, ja da er det bare å bytte lite vann.
Har selv drettet diskuser, og har behold 3 stk av det kullet selv-de er i dag mellom 18-19 cm og størst i karret.
Når jeg foret opp yngel diskusen så matet jeg mellom 5-8 ganger om dagen og byttet minimum 30% vann.
Idag har jeg 9 stk store diskuser i et 660 l karr og bytter minimum 10% om dagen.
Postet 14.09.08 kl 22:21
Inaktiv bruker
Er det dette du snakker om? http://www.youtube.com/watch?v=3u3au59ixsc&feature=related
Postet 15.09.08 kl 00:53
Endret: 15.09.08 kl 00:55