Er dette en god idé? (antall diskus i kar)

Jeg har trykket en 210 liter inn i vår altfor lille stue. Et større kar er en fjern drøm her vi bor nå, og karet har blitt riktig fint der i kroken sin. Det er godt beplantet og innarbeidet.

Jeg ønsker meg diskus, men ser jo at karet er i minste laget. Den snille mannen i dyrebutikken foreslo at jeg kunne kjøpe seks ungfisk av han, la det gå ut et par, og så kunne han kjøpe tilbake de fire.

Akvariet er vel stort nok til et par? Hva synes dere? Hva man gjør med evt yngel er jo da et følgende problem... Forslag mottas med takk.

Et annet spørsmål, litt i parentes: Jeg har en del kirsebærreker oppi dette karet. Vil de overleve diskus? Diskus er jo betydelig større, så reker passer fint i kjeften, men det er masse, masse gjemmesteder her. (lavastein, røtter og planter) Jeg har jo gitt noen lapper for alle disse rekene, og er blitt glad i dem...

Er veldig glad for alle synsinger her altså. På forhånd takk! Jeg er i tenkeboksen på dette. Liker ikke tanken på å få fisk i hus, og støte på alskens problemer og mistrivsel for både fisk (reker) og matmor.
En 210 l passer greit til å huse 6 stk relativt små diskuser, men hadde nok ikke hatt så aløtfor mye planter og slikt i det.
Greit med litt røtter slik at de kan hjemme seg viss de føler for det.
Men masse planter gjør at du vil få et problem med at mye av matrestene vil legge seg i og under plantene,, noe som igjen vil føre til høye no3 verdier.

Og ja jeg tror nok diskusene vil ta endel av rekene, har selv kloreker i 660 l min med store diskuser og de spiser små reker der, men mange hjemmer seg i røtter og huler så det minker ikke på rekene, mange av de vokser opp, så greit det at noen blir mat så slipper man et overbefolket karr.

Men skal du sette inn 6 stk små diskuser som er i vekst så må du ha en relativt bra pumpe/filter som takler den massive foringen du må ha på diskuser i vekst.
Og ja en 210 l er ypperlig til 2 store diskuser(et parr).
Har selv et parr i 128 l BB karr og det fungerer utmerket.
Men ikke bekymr deg om yngler enda du, først må fiskene bli store noe som også tar litt tid, men sakt på en annen måte så er det ikke sikkert du noen gang vil få yngler, diskuser er ikke akkurat de letteste og drette.
Men du ¨må jo ha et annet karr uansett da, for ynglene kan ikke gå sammen foreldrene så altfor lenge, da de mer eller mindre vil spise de opp på sidene-så enten må ynglene flyttes(noe jeg ikke hadde gjordt pgs dødligheten er høy ved flytting av knøtt små diskus)så da må foreldrene ut, så da bør du egentlig ha 2 karr i omtrent den størrelsen du nå har et av.
Men pumpene/filtrene er super viktig i karr med diskuser-sparer man kroner der så vil man nesten garantert merke det på syke og døde fisker"diskuser".

Men ikke la deg skremme av dette, begyn med diskuser, dette er den klart fineste ferskvannsfisken som er.
Tusen takk for et godt svar, Myrseth.

Det er godt å få et skikkelig svar, og positivt også, og så kan man tenke selv. Jeg har sett flere ganger her inne at folk nærmest blir slaktet for å lure på slike ting. "Du må vel skjønne at... osv" Ikke hyggelig med slike svar.

Jeg har tygd på dette innlegget ditt i hele dag. Sammen med meninger jeg har gjort meg fra før, har jeg nok mer eller mindre kommet frem til at det blir for mye oppi dette karet med diskus. Det vil føre med seg hyppigere vannbytter, uttynning av planter, røtter og lavastein, og ikke minst vil det på en eller annen måte forstyrre rekebestanden som nå er der. Evt diskusyngel kan jo komme, og da har jeg også et "problem". Akvariet er veldig velfungerende som det er, men jeg savner en "fin" fisk oppi der. Jeg får tenke videre.

Jeg har fortsatt veldig lyst på diskus, men må innse at min tid med slike fisk ikke er her ennå. Tålmodighet er en dyd...
...en mulighet kun en kort kjøretur i retning akershus!
Hei! leste din forespørsel, samt så ditt svar fra Ken, har en nydelig brilliantturkis hanne på 18 cm og en blue diamond hunne på 15 cm, dette er flott og innkjørt fisk, harmoniske, men har ikke fått frem yngel på dem (Ken har sett dem begge og kan sikkert gi referanse), disse går nå i ett BB kar på 100 l, disse vil være prydfisk i et beplantet kar, holder med en foring til to pr dag med tetrabits siden de er voksne og da en til to vannskifter pr uke siden foret ikke forurenser i den grad som ved oppforing av ungfisk, dette er fisk du kan nyte i lang fremtid og kan gå som ett par uten flere, du kan få begge for 1000,- da jeg tar inn et større parti ungfisk allerede til neste helg. Nås på 92439222!
Discusheaven
Hei! leste din forespørsel, samt så ditt svar fra Ken, har en nydelig brilliantturkis hanne på 18 cm og en blue diamond hunne på 15 cm, dette er flott og innkjørt fisk, harmoniske, men har ikke fått frem yngel på dem (Ken har sett dem begge og kan sikkert gi referanse), disse går nå i ett BB kar på 100 l, disse vil være prydfisk i et beplantet kar, holder med en foring til to pr dag med tetrabits siden de er voksne og da en til to vannskifter pr uke siden foret ikke forurenser i den grad som ved oppforing av ungfisk, dette er fisk du kan nyte i lang fremtid og kan gå som ett par uten flere, du kan få begge for 1000,- da jeg tar inn et større parti ungfisk allerede til neste helg. Nås på 92439222!

Ikke noe problem og gi gode referanser på de fiskene, de holder høy kvalitet ikke tvil om det.
Og 1000,- for begge, ja det er langt ifra en upris-hadde jeg harr plass selv så hadde jeg stått på døren din rimlig kjapt:.
Gratulerer - du har blitt discuseier!!!!!
Håper frakt og avklimatisering har gått greit, bilder forventes lagt ut!
Discusheaven
Håper frakt og avklimatisering har gått greit, bilder forventes lagt ut!
hehe... Her stilles det krav skjønner jeg. Akvariet er oppdatert i profilen min, med et bilde av skjønningene.

Har ikke fått somlet meg til egen akvarietråd. Jeg skal legge ut flere bilder til profilen etterhvert, men siden det nå ble fjernet lavastein av hensyn til skader etc, er det for tiden litt "kaos" oppi her. Nye planter er bestilt (må fylle ut der steinen bygde i høyden) og straks blir det bra igjen.

Takk for hyggelig handel! Det ser ut til å gå kjempefint nå. Den første dagen var tøff for herremannen, men i hele går svømte de fritt rundt, og spiste litt begge to. De virker ikke særlig sky faktisk. Moro at vi får sett dem litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap