Diskusene slåss når de har lagt egg.

Jeg har et voksent harmonisk par her i karet mitt. De er så og si alene, siden de kun har selskap av noen øksefisk og kuhlii ål. Ingen som bryr dem, med andre ord.

Problemene begynner så fort det er egg på veggen. Da virker det som de skal beskytte eggene fra hverandre? Det er frustrerende, siden de er så rolige ellers. De pusser og rister i forkant. Begge vifter vann over eggene, men de sloss altså så finnene fyker. Det ble så stygt her igår, at jeg fjernet eggene. Da var de venner igjen etter et par timer. Hunnen hadde da to fillete finner, og hannen et stygt sår i siden.

Noen tips til hvrodan jeg løser dette problemet? Å skille dem er jo ikke et ønske.

Vil de kanalisere sinnet sitt ut mot andre fisk, om jeg f eks setter inn et gurami-par? Da vil de kanskje jage vekk disse istedet for å hugge hverandre i filler?

Noen erfaringer?

De er ikke helt enige hvordan eggpleien skal være og det kan fort skje om det er et uerfarent par. De må legge egg noen ganger før de finner ut av dette.

Hvis du ikke har planer med å fore opp kullet så kan det være en god ide å sette inn en trussel slik at de har noe å jage på. Er ikke sikker på om jeg ville ha satt inn et guramipar da du risikerer at disse vil få hard medfart. Heller noen små stimfisk som du er sikker på vil klare å komme seg unna. Hvis dette fungerer så fjerner du dem etter en egglegging eller to.

Tusen takk, Geir. Du svikter aldri.

Høres veldig logisk ut, og skal prøves. Jeg skal stupe inn i fiskebasen og finne en koselig stim tetra tenker jeg, og se hva som skjer.

Takk igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap