Ulik vekst på diskus

Jeg har seks diskus i en 750L, hvor tre har vokst relativt gjevnt og trutt siden jeg fikk de. Så har jeg en som det ser ut som veksten har stagnert helt på, denne lille stakkaren er nesten halve størrelsen på de tre største. Nå var denne i utgangspunktet litt mindre men syntes det er rart. Så er det de to siste som ligger midt i mellom av størrelse.

Er det noen spesiell grunn som kan forutsake en vekststagnasjon slik jeg ser på halve gruppen?

I en discusflokk så vil det bygge seg opp en rangorden. De laveste på stigen får det foret som de øverste tillater dem. Det som er poenget med å fore opp discus er å ha dem i gradvis større kar slik at man kan fore intensivt, men samtidig kontrollert. I et stort kar slipper man gjerne ned foret på samme plass hele tiden og da blir det lett for de sterkeste å kontrollere tilgangen. I oppvekstkar som gjerne er helt tom for innredning er det lett å holde rent slik at man kan fore hardere og dermed øke muligheten for at alle skal få mok for.
Er det da fornuftig og ta de tre minste individene over i en mindre BB tank og prøve å fore dem opp? Eller er skaden alt skjedd?
Såvidt jeg har lest i tidligere tråder opp gjennom årene her på AF, nytter det ikke å ta ut de som står lavest på rangstigen. Da vil det bare bli en annen i gruppen som er igjen, som vil få rollen som "hakkekylling". En eller annen må ha den rollen uansett, det er slik en gruppe diskus fungerer. Tar man ut hakkekyllingen, flyttes bare problemet videre til en annen.

Om det er mulig "å ta igjen det tapte" på den 3-gruppen med små diskus ved å ta dem ut og fôre dem opp, kan jeg dessverre ikke svare på
(men med det vanlige diskus-hierarkiet i tankene, ville jeg tro at de danner en ny gruppe og velger en hakkekylling der også...)
Diskus-hierarkiet vil nok være der uansett, men som Geir sier er det kansje lettere å sørge for at alle får nok mat i en oppvekst tank.
Planen ville vært å reforene fisken igjen etter en tidsperiode, men dersom det er vanskelig å stimulert de minste til videre vekst så er vel litt av poenget borte.

Jeg har vurdert å spe på med individ i gruppen, disse bør vel da være på størrelse med dem største? Eller er dette likegyldig?

Poenget med en rimelig stor flokk når man skal fore opp discus er at det skal bli så travelt under foring at de største har mer en nok med å berge parten. Hvis de oppdager at de kan kontrollere foret så vil de spise i ro og mak og jage bort de minste underveis. I en BB-tank med mange individer så klarer de ikke dette og konsentrerer seg heller om å få i seg nok.

I et vanlig selskapskar må man fore i helt til høyre og helt til venstre i karret så er det større mulighet for alle å få i seg noe.

Det å flytte discusen hjeøper ikke. Nytt hierarki og den som er hakkekylling nå vil også være det etter flytting.
Oppforing
Det meste er vel sagt allerede her og jeg kan bare bekrefte at dette ikke er lett. Jeg har en flokk discus under oppforing og kan skrive under på at det er veldig vanskelig å få samme vekstrate på alle.
Se gjerne egen tråd om dette.

Jeg har vært gjennom noen runder med oppforing av discus og min erfaring er at dess flere discus man har sammen dess mindre mobbing og kamp om maten blir det. Og "bare bottom" akvarium er det eneste riktige hvis man vil ha kontroll på oppforingen og oppnå godt resultat.
Jeg begynte med 25 stk discus som var av omtrent samme størrelse. Etter forholdsvis kort tid var det et par som utmerket seg og fikk for lite mat. Når de først er endt opp som minstemann i flokken er det lite man kan gjøre for hjelpe dem. Jeg har avlivet 4 stk av den opprinnelige flokken på 25 pga av at de til slutt ble helt avmagret. Blant de 21 som var tilbake var det også litt ulike størrelser og da jeg delte flokken i to akvarier sorterte jeg dem etter størrelse. Nå har jeg de største (11 stk) i en 250 liter og de minste (10 stk) i en annen 250 liter.

I disse to flokkene har det foreløpig ikke vist seg å være noen tapere. Men jeg forventer likevel ikke at alle skal bli like store. Det vil forundre meg om det ikke blir noen som henger etter.

Min erfaring er at også blant voksne discus hvor alle i utgangspunktet er like store, vil det oppstå rangordning og mobbing som i siste instans fører til at noen fisker går tapt. Det sørgelige er at en slik offerdiscus gjerne kan stå i et hjørne og sture i et år før den dør av seg selv. Og hvis man avliver den vil det dukke opp et nytt mobbeoffer.

Jeg har en plan om å sirkulere discusene litt i mine kar når de blir voksne. Har en teori om at jeg dermed kan styre mobbingen litt. Jeg har tenkt å ha ca 10 stk i den beplantede 720-literen som står i stua, mens jeg vil ha noen i reserve i et BBT kar.





Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap