Bør/kan jeg teste diskus?

1. Bør jeg starte dette prosjektet?
Holder på å rigge et 300 liters akvarie med :
Eheim 2028 pro 2
Heldekkende lysamatur
Har Biltemasand, men den kan jo lett byttes.

Har ikke kommet lengre enda, men vil uansett ha et akvarie med mye planter og gjerne et co2 anlegg. Plantene er en stor del av akvariedriften for meg.

Dette er min 3. perode med akvarier. Forskjellen denne gang er at jeg er blitt skilt og uføre, og har derved godt med tid. Jeg har også mulighet til å utvide hobbyen min med både større og flere akvarier hvis det "kicker" bra nok.

Tanken min var å kjøpe 8-10 discusungdommer på ca. 8 cm. Hvis jeg lykkes utvider jeg hobbyen min med større kar innen neste høst, eller finner en løsning med 2 kar når det trengs.

2. Kan jeg regne med kvalitetsdiskus herfra
Har kikket litt på anlegget til leverandøren der de henter diskusene og må si det virker som et imponerende anlegg som bør levere skikkelig fisk,....eller? Andre forslag til leverandører er selvfølgelig flott.

Kan jeg få til noe "helt greit" her, eller er det bare tull å prøve?

Takk
Tror du kommer til å slite med å få et beplantent discuskar til å se bra ut under oppfôring av en flokk med discus, "uansett" hvor stort det er.

Derimot tror jeg du får det bedre med et liten flokk voksne fisk, men da er det slik jeg ser akvariet ditt litt for lite. Jeg ville gjerne ha hatt minst 500 liter og to filtre, men dette er bare min mening.

Det er klart at det finnes god discus å få tak i, og om du skal ha oppdrettsdiscus fra Stenker eller VF er vel i stor grad en smaksak.

Problemet som du sikkert kjenner til i tillegg til at discus er en noe krevende fisk er selvfølgelig gjellemarksproblematikken. Her må du rett å slett bare spørre forhandler, og selv studere de fiskene du ønsker. Men uansett ville jeg nok ha fulgt den kuren som Kai har prøvd ut FØR discusen taes inn i det akvariet de skal være i.
Takker for svar

Har lest maaaange timer her inne og skjønte at jeg var på grensen. Kanskje jeg bare må skrinlegger planene.

Men lurer på et par ting:
Er ikke VF diskus mye vanskeligere både å få tak i, dyrere og vanskeligere å holde?
Hvis jeg bestiller discus må jeg vel bare stole på leverandør og ta de jeg får?
Er Stenker en annerkjent leverandør?

Er ikke kjent med kuren du refererer til men så den nevnt i tråden "Discus for alle" Jeg får sjekke opp dette.

Gjellemark kan du lese mere om her.

Stenker er ofte en leverandør av gode fisker, hvis en liker oppdrettsdiscus. Når det gjelder hva som er best, er det noen som sverger til VF diskcus, men jeg mener at disse er mere komplisert å få til enn f eks Stenker discus, men så er det dette med smak og behag da...
Her er et eksempler på noen som får til diskus i et plantekar.....

LLu65
Her er et eksempler på noen som får til diskus i et plantekar..... [URLBLOCK1]

Det går tydeligvis ann å utføre akkurat det jeg har lyst til Takk for linken, kanskje det ble startskuddet mitt.

Jeg skal uansett gjøre så god jobb jeg kan for at fiskene mine skal trives. Men jeg glemmer ikke at det bare er fisk. Jeg gjør det kun for min egen fornøyelse. Hovedhobbyen min er tross alt å jakte på ørret og laks med fluestengene mine. Det er kun vannets/elvens bestand som bestemmer om det blir middag eller C&R når fisken landes. Som igjen er kun for min egen fornøyelse. Derfor er jeg ikke redd for å prøve. Jeg kan ikke annet enn å feile. Men det er greit å ha en mulighet til å lykkes, og den fikk jeg her.

Takk for infoen Nils. Skumleste tråden akkurat, tenkte å lese den en gang til. Men det virket som en ganske omfattende prosedyre for å sikre seg mot noe som kanskje kan bli et problem.

Jeg vil gjerne ha mere innput
Leser og leser, blir klokere og "usikrere" på alt

Heller vel mere til å vente med Discusene til jeg har et eget kar til oppforstring av dem nå. Har jo så inn i ...... lyst, men ser jo at det antakelig ikke er lurt.
Det der tror jeg er den viktigste erkjennelsen på veien til å lykkes med discushold - kudos!
Jeg har diskus i plantekar. Jeg har 540 liter akvarie med en haug med diskus. Jeg forer 2-3 ganger for dagen, da med oksehjerte, mygglarver og tetra diskus granulat. men har sterbaier og aenus som "rydder" + en del L maller. Ellers har jeg kirsebær reker og kardinal tetra. Som og rydder opp etter griseriet til diskusene til en viss grad. ca midt i karet har jeg en åpen plass uten planter eller røtter. Det er der jeg forer.. Eller prøver å holde foret sånn noen lunne der da. :P Dette fungerer bra her hos meg vertfall. Men jeg har kun voksne fisk. Eller fisk som er over den intense forings fasen. Men nå må jeg ikke glemme å ta med at jeg har 3 utvendige pumper 1 sandfilter og et UV filter. og skifter 30-40 % av vannet 2-3 ganger i uken.

Lykke til dette er gøy
Discus i plantekar
Hei dere

Ser at den gamle hjemmesiden min enda blir referert til og det er jo hyggelig. Men jeg vil absolutt fraråde oppforing av små discus i et plantekar. Det har jeg prøvd og du kan lese om de algeproblemene jeg opplevde på den refererte hjemmesiden.

Discusene ble imidlertid fine etterhvert men de fikk aldri den riktige størrelsen som en discus skal ha for å være imponerende.

Så jeg anbefaler at oppforing av discus skjer i rene kar uten planter og grus. Da kan du fore skikkelig og holde bra vannkvalitet. Når de passerer 15 cm kan du vurdere å putte dem i et plantekar som bør være skikkelig innkjørt med riktige vannverdier.

Jeg er snart der selv. 720 literen min står klar i stua med planter og selskapsfisk og venter på diskusene som jeg har i rene kar i kjelleren. Disse er nå ca 1 år gamle og de største er over 15 cm. Dette er Stenker discus kjøpt fra Betine og kan virkelig anbefales.

Jeg har en egen tråd her om disse fiskene

720-literen som for øyeblikket er tom for discus kan ses her.

Diskus kombinert med plantekar er mye arbeid, men veldig givende.
Hvis du har god tid er dette en flott hobby.

300 liters kar er litt i minste laget for discus hvis du også skal ha planter og annen fisk. Jeg vil evnt hatt maksimum 4 stk vokse diskus i en 300 liter. Gjerne bare to stk. Et voksent par. Voksne fisk trenger ikke så kraftig for og griser derfor ikke så mye. Ungfisk må ha oksehjerte mange ganger til dagen.

Men en 300 liter kan gjerne brukes til oppforing av små diskus. Jeg har som sagt brukt 250 liters kar til dette og det fungerer veldig bra så lenge du kjører skikkelige vannbytter. Har nå 10 stk diskus i hv ert kar og de er ganske store. Begynner å bli litt trangt.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap