Hjelp, en av mine discus holder på å dø.

Idag morges når jeg så på fiskene mine så så alle sammen helt fine ut, de spiste alle av de rødemygglarvene og koste deg.

Men nå når jeg kom hjem ser jeg at den ene Discus San Merah virkelig er på vei til å dø, den ligger sidelengs langs bunnen, av og til bykser den av gårde, men har ingen kontroll så den går rett opp og alle veier, opp ned av og til og.
Ser ut som den puster sine siste åndedrag.

Noen som vet hva dette kan være, hva årsaken er?
Aner ikke, men har du sjekket vannverdiene dine?
Alle vannverdiene er greie. Ingen tegn til ammonium/ammoniakk eller nitrit. Vannbytter er annen hver dag, så ska heller ikke være problemer med nitrat.

Ph er på 6.5 konstant.
Da var discusen min dø Den lå helt stille på bunnen og hadde sluttet helt å puste.

Men er det noen her som vet ka det kan være som har gjort dette?

(Og det som var den discusen jeg var mest glad i)
Discus dør av så mangt.. som all annen fisk. Hva ligger temperaturen på? Fulgt med at det ikke er noen ubalanse i flokken? Hvis fisken ser fin ut, gjellene ser bra ut, skinnet ser friskt ut, tempen er bra og vannverdiene er stabile (regner med at du sjekket nitritt og at den lå på 0), kan det være så enkelt som at fiskene har slåss. Eller at den har kilt seg fast i noe og ikke kommet løs før den har blitt så stresset at den søgnet om..
Temp ligger på 29 grader, og den er stabil. Det er den siste jeg har kjøpt av discusene mine og den har aldri helt kommet med i flokken, så det kan være det?
Skinnen så helt fint og og fargen har sett bra ut, de siste timene har den blitt litt bleike i fargen før den døde.
Hvordan puster dine Discus? Er det med høy frekvens? Da kan det være gjellemark.
Jeg se du gir rødemygglarver og det er bra, men forer du også med noen form for blanding med hjertekjøtt fra storfe eller fjerfe? Da kan det være at fisken har fått forstoppelse eller opphoping av flagelater i fordøyelsesystemet som har medfør dens død.Du kan se på linkav Christina Ghiasvand, som er en av Sveriges fremste akvarister med vekt på riktig foring av våre akvariefisk.

Atikkelen innledes med;
"
Fetter och proteiner från vattenlevande organismer är helt OK i fiskfoder. Med näringsämnen från andra djur förhåller det sig annorlunda. Proteiner från varmblodiga djur, i synnerhet från muskelfibrer, vilket ju ett hjärta är, är inte bra proteinkällor för fiskar. Detta gäller alldeles särskilt för karpartade fiskar (koi, guldfiskar mm.) eller kallvattensfiskar, som har speciella behov vad gäller proteiner och fettsyrors beskaffenhet. Det händer att kallvattens- och andra fiskar inte kan omvandla mättade fettsyror som förekommer i fodret vi ger dem. Även om man kanske inte gör något större fel om man utfodrar sina diskusfiskar eller andra tropiska eller subtropiska fiskar då och då med räkmixer som innehåller (finfördelat) oxhjärta eller annat muskelkött, så finns det trots allt inga hållbara argument till varför man skulle tillsätta denna ingrediens egentligen. Ensidig utfodring med detta ger också snabbt mat­smält­nings­prob­lem (särskilt fetterna) och i senare skede bristsjukdomar och även bukvattensot.

En sak till: Oxhjärta eller annat muskelkött innehåller inga kostfibrer, vilket har gett många stackars fiskar en trög mage, tarmvred och matvägran som en följd av detta.

Matning med oxhjärta nämns i flera internationella forskares undersökningar som en entydigt påvisbar källa till bl.a. mass­för­ök­ning av tarmflagellater. Det finns ännu fler argument som talar emot användning av oxhjärta och andra muskelfibrer i fiskmat, bl.a. beskriver några källor avvikande hög kropps­form och andra deformiteter. Dessa och liknande är förståss lika vanliga vid andra fel i utfodringen, deformationer är särskilt vanliga vid vitaminbrist.
"
Jeg har selv sett Discus dø slik du beskriver det etter foring med storfehjertekjøttblanding. Jeg brukte foret i perioden medio 2006 og til 2008 og så hvor det griset til akvarier da fisken kan nedbryte maks 3% av dette foret og det er for det meste animalskefett stoffer. Bruk av dette foret medfører enorme behov for daglige vannskifter og slamming av akvariet.

Tetra Discus Bits eller JBL Discus granulat er mye bedre som basis foringskilde til Discus med levende og frossen svarte,røde og hvitemygglarver, mark, artemia og rekemiksblandinger med vegetar komponenter.
Okei, hvor lang tid etter at discusene har fått oksehjerte vil du tro at det tar før den dør? Jeg har tidligere gitt oksehjerte, altså for ca 1-2 uker siden, men har nå gått helt vekk ifra dette. Og gir bare mygglarver(stort sett røde, av og til hvite og svarte men det ser ut som de liker røde best), sera discus granulat, JBL GANA premium, og skal snart også begynne med JBL Discus.

Alle de andre discusene puster helt greit, vanlig rolig pusting, er tidvis litt mye pusting etter litt uenigheter dem i mellom og litt jaging og under vannbytte (stress antakelig)

Golden-nugget
Okei, hvor lang tid etter at discusene har fått oksehjerte vil du tro at det tar før den dør? Jeg har tidligere gitt oksehjerte, altså for ca 1-2 uker siden, men har nå gått helt vekk ifra dette.

Det kan ta lang tid? Det avhenger om fisken er svekket eller foret fra ungfisk stadiget med storfeblanding. Fett og andre avsettninger bygger seg opp i fordøyelsessytemet. Det anbefales høy temperatur 32 grader når man forer med dette foret slik at det svært begrenset emneopptaket er mulig i det begrensede fordøyelsessystemet til Discus for animalsk kjøtt. Slutter man å fore med dette å lykkes med å få fisken til å ta annen kost blir belastningene mindre, men det er fremdeles avsettning i fiskes system som kan være der lenge. Skadene fisken organismer er påført forsvinner ikke med engang, dette tar tid. Hos meg begynte fiskene å rette seg etter minst et halvt år og jeg klarte tilslutt å få et lekpar av dem. Av 7 discus ble 3 brukbare individer, resten ble vrak discus og den største død som du beskrev.

Fiskepudding er også et fint for til all type akvariefisk ca 2 ganger i uken. Det er mel i puddingen som gjør at foringen må begrenses. Jeg kjøper en rundpudding og fryser den. Jeg rasper den så på et rivjern etter størrelse til fisken og dette er de glups på. Jeg har benyttet dette som for i over 40 år til Discus. Fin rasper man foret og siler det gjennom en artemiasil kan støvforet også benytte til yngel som spiser artemia.

Ditt korstog mot oksehjerte er rasende morro når du i samme åndedrag forhelliger fiskepudding som godt for. Du må lete med lykt og lampe før du finner fiskepudding sim inneholder mer en 50% fisk. Hva resten av de 50% prosentene er husker jeg ikke i farten, men mye av det er ikke noe særlig som fiskefor.

Det som er helt klart med discus er at ensidig foring ikke fremmer trivsel og dette er viktig for discus. Når det gjelder foring av discus i oppvekst så handler dette om proteiner uansett hvordan Bjornik argumenterer. Det er få fisk som hånderer animalske proteiner like godt som discus.

En annen sak som er meget viktig for veksten på discusen er vannkvalitet. Det er om å gjøre at foret ikke produserer for mye avfall før discusen får spist det. Oksehjerte, rekemiks, fiskeblandinger er rimelig grei å få til å holde seg sammen slik at det ikke blir for mye avall i karret.

Min erfaring med de fleste som har problemer med discus er en kombinasjon av to ting. Discus fra asia og dårlig vannkvalitet. Det kan ikke bli sagt ofte nok, men orker man ikke vannbytteregimet som skal til så bør man som en kjent discuskjenner sier gå over til frimerker. Den andre årsaken er gjellemark og denne henger gjerne godt sammen med vannkvalitetn. En kombinasjon av gjellemark og dårlig vannkvalitet ender med død discus.

Jeg orker ikke føre en lang debatt mot Bjornik og hans korstog mot oksehjerte, men anbefaler alle som kjøper retorikken å foreta søk gjennom utallige tråder rundt dette emnet for å få et mere balansert syn på dette.

Geir Kristiansen
Ditt korstog mot oksehjerte er rasende morro når du i samme åndedrag forhelliger fiskepudding som godt for. Du må lete med lykt og lampe før du finner fiskepudding sim inneholder mer en 50% fisk. Hva resten av de 50% prosentene er husker jeg ikke i farten, men mye av det er ikke noe særlig som fiskefor.

Dette var jo et rasende artig og informativt innlegg fra en som forhelliger blandinger av varmblodsdyr som en rik og god protein kilde til Discus. Du bør lese deg opp på at discus ikke har det nødvendige enzy­met Kollage­nasen til å bryte ned kjøttfiber fra varmblodsdyr. Det er vist vitenskapelig at bare 3% av de kjøttblandinger som tilføres kan Discus ta opp på en eller annen måte ved høy temperatur ca 32 grader (stort sett fetter i kjøtte klarer Discus og nyttigjøre seg), mens resten 97% forurenser vannet og da er det nødvendig med enorme vannskifte daglig.
Jeg informerer om de helseskader disse storfeogfjørfehjerteblandingene gir på Discus. Mye av dette forligger som vitenskapelig fakta. I denne tråden var det snakk om plutselig Discus død og dette har jeg selv sett på Discus foret med disse blandingene. Og kalle min informasjon om dette et korstog er lattelig. Skal man tie dette ihjel slik at akvarister, forhandlere og oppdrettere skal få fotsette med dette. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe Discus som i mellom ledd er foret med dette svineriet. Jeg har forstått det slik at oppdrettere i Asia blander inn enzy­met Kollage­nasen i sine spesial storfeogfjørfehjerteblandingene for at Discus dem oppdretter skal nyttigjøre seg mer av næringsverdien i disse blandingene. Hva skjer da med disse Discusene når de kommer i et akvarium hos en akvarist som gir de storfeogfjørfehjerteblandingene uten enzy­met Kollage­nasen? Vel jeg har sett effekten av dette og det er ikke pent syn for en som begynte med Discus i 1971 og aldri før eller senere opplevd slike problemer med utforing av Discus som jeg opplevde med storfeogfjørfrhjerteblandingene fra 2006 - 2008. Jeg sier bare dette griseriet putter jeg aldri mer i mine akvarier.
Tror kanskje diskusjonen her tok en liten omvei :P
men uansett takk for gode råd, jeg har sluttet helt med å fore på oksehjerte og kalkun hjerte, jeg holder meg nå til artemia, mygglarver og delvist rekemix (men dette ser ikke ut som er lite populært) Jeg har også noen maller i karet som tar seg av mygglarvene som discusen ikke tar, så tror ikke det blir så utrolig mye avfall ut av det.

Vannbyttet har jeg tatt annenhver dag siden jeg fikk de, så klart det har gått en helg her og en helg der jeg ikke har tatt, men det er alltid blitt gjort sånn ca.
Jeg er også innstilt på å fortsette med dette fremover for jeg synes absolutt at discus er verdt det. Men er fremdeles mye jeg ikke vet om discus, og synes det er kjekt å få litt innspill i andres erfaringer rundt disse fantastiske fiskene.

Jeg har som sagt kjøpt de fleste av mine discus fra asia, men som jeg har forstått nå er ikke dette noe særlig, de discusene jeg har nå har jeg tenkt å beholde selv om de er fra asia. Men i senere tid har jeg tenkt å kjøpe fra andre steder, har hørt at Stendker discus er bra greier, men har ikke mulighet for å få tak i slike her hvertfall ikke for øyeblikket. Men jeg tenkte på om jeg skulle kjøpe meg noen flere discus i neste uke.

Noen som har vært borti eller hørt om Danziger discus?
Golden-nugget
Men i senere tid har jeg tenkt å kjøpe fra andre steder, har hørt at Stendker discus er bra greier, men har ikke mulighet for å få tak i slike her hvertfall ikke for øyeblikket. Men jeg tenkte på om jeg skulle kjøpe meg noen flere discus i neste uke.

Uansett hvor du kjøper ny discus fra så bør eller jeg vil si så sterk som at du må kjøre kaliumkuren i tre uker for å være sikker på at du ikke får med gjellemark inn i dine akvarier. Mine akvarier og akvarierom på tilsammen 5500 har for det meste ligget brakk i snart 1 år etter det gjellemark helvete jeg har hatt i mine akvarier siden mars 2009 til høsten 2010. Dette for å tørke ut alle akvarier og utstyr i minst en måned. Jeg har måttet kjøre kuren flere ganger på de få discus jeg har igjen og igjen måttet tørke ut akvarier og utstyr. Det hele har vært tidkrevende, men ytterst nødvendig for å bli kvitt parasitten. Jeg har mistet minst 14 flotte VF Discus pga den, men når er parasitten borte fra mine akvariesystemer.
Jeg har anlagt et oppsett på 310,160 og 100 liter som karantene og behandling for kaliumkuren, oppstillingen er uten kontakt med resten av mine akvariesystemer. Dette vill være i drift ved kjøp av ny discus. for nå er lysten tilbake for å få fatt i mer VF Discus. Uansett om det er VF Discus eller Asia Discus og andre kilder, faren for at de er smitt med gjellemark er så stor at kuren må kjøres på all ny Discus.
Hadde du hatt lyst å forklart meg svært enkelt hvordan denne kalium kuren fungerer og hvordan man gjøre dette?
Golden-nugget
Hadde du hatt lyst å forklart meg svært enkelt hvordan denne kalium kuren fungerer og hvordan man gjøre dette?

Du kan laste ned fritt den PP presentasjonen jeg har lagt og ligger på Norsk Akvarieforbund sine sider, LINK
Hvor får jeg kjøpt Kalium Permanganat?
Golden-nugget
Hvor får jeg kjøpt Kalium Permanganat?

På alle landets Apotek. Husk det er 3% løsning du skal ha 500ml koster ca 120 kr.
Da skal jeg gå for å kjøpe alt jeg trenger i morgen for medisinering.

Har ett akvarium jeg tenkte jeg skulle bruke for medisinering, det eneste jeg har i det nå er varmekolbe og enn luftepumpe.

Men er det tilstrekkelig med bare luftepumpe i karet, eller burde jeg putte i en vannpumpe for å få litt mer bevegelse?

Jeg har aldri prøvd denne medisineringen før, men har lest en del nå og sett igjennom pp presentasjonen så tror jeg skal klare det.

Har tenkt å gå til innkjøp av 6 nye discus fra danziger, håper disse er fine. (ser ikke ut osm noen her inne har vært borti disse før?)

Så tenkte jeg at jeg skulle medisinere disse før de kommer i karet de skal bo i. For å være sikker på at de ikke har gjellemark.

Men det jeg også lurte litt på, er dette med det allerede eksisterende discus karet jeg har, disse discusene som går der nå har ikke vært igjennom denne kuren, og det har død 2 discuser den siste tiden (iløpet av ca. 1 måned) jeg vet ikke hva dødsårsaken var, men kan være gjellemark eller pga mating med oksehjerte (noe som jeg har gått vekk ifra nå) (de hadde ikke noen symptomer på gjellemark som jeg kunne se, men sannsynligheten er vel stor at de har det)

Hva skal jeg gjøre med disse? Jeg må jo medisinere de, og siden det er kunn denne Kalium kuren som hjelper så må de vel også igjennom denne, men hva skal jeg gjøre med det karet de går i nå, skal jeg kjøre kalium kuren i dette (vil da alt i karet pluss pumpene bli kvitt alt av gjellemark i samme slengen da) (ja vet at filterbakteriene går til h...., men det gjør de jo uansett) Jeg må jo desinfisere alt uansett, og kalium går vel ann å bruke til dette? Eller?

Jeg trenger noen tips her om hva jeg bør gjøre?!
Det holder lenge med en luftestein.

Mange fine tips i denne tråden (spesielt innlegg av Kai og Kjartan) - som du ser ender mange opp med å kjøpe nye filter, resilikonere eller kjøpe nye kar osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap