Fått meg diskus, nybegynnerhjelp? :)

Starter innlegget med å si at jeg er ikke nybegynner innen akvarium, men på selve Diskus-holdet.
Akvariet Diskusene går i er på 240 liter, det har stått og gått i 2 år.
De siste mnd har akvariet gått med minimal belastning, med kun en liten flokk Pygme-corydoras for å holde filtrene i gang.

Nå har jeg kjøpt meg 4 Diskus, jeg har i skrivende stund hatt de i 4 dager.
Jeg har latt moonlighten stå på som eneste lyskilde i 3 dager for å la fiskene noe seg litt ned, de var noe sky og stresset når de ankom. Jeg forer de med røde mygglarver, artemia og et slags blandingsfor til Diskus.
Nå er fiskene fremme i fult lys, og ser tilsynelatende friske og raske ut

Spørsmålene er som følger;
- Jeg lurer på hva fargene til disse Diskusene kalles?
- Hva skal jeg se etter av vanlige sykdommer hos Diskus? Hvilke medikamenter bør jeg ha stående?
- Planen er å la de gå med kun bunnfisk, men vil de kunne la seg stresse av kuhlii-åler? Spørsmålet er egentlig om Diskus-eiere tror dette er en dårlig kombinasjon.
- Jeg vet de er flokkfisk, men holder det med 4 stk? Eller vil de mistrives med å være så få?

Takker på forhånd for hjelp og innspill
Dette er golden pigeon.

Du bør lese litt om gjellemark på Discus, og de sykdommene som følger i kjølevannet av dette.

Før jeg svarer deg helt ærlig på det du lurer på.. Ønsker jeg å vite hva du ønsker deg av Discusholdet, har du lyst å fore opp noen bra fisk å se dem formere seg.. Eller vil du ha ett flott stuekarr med noen prakteksemplarer med Discus til pynt..

Hvorfor kjøpte du disse?
Diskusene skal kun være til stuepynt, tenker ikke å prøve å avle noe særlig på de. Ikke er det plass til å ha et lekspar oppi der heller.
4 kan kanskje bli litt få. 6 stk og oppover er vel å anbefale.

Selv har jeg nylig trappet ned på diskus. Skal skaffe igjen når jeg har mer tid. Så har bare èn diskus akkurat nå. Selv om den er "alene" ser den ut til å ha det helt fint. Men for god trivsel så er det nok best og ha minst 5-6 stk.

Fisken på bildet er Golden Pigeon. Selv om diskus ofte koster en del i butikk er det ikke bestandig at de som selges er "god" fisk. Feks er den på bildet (og etter min erfaring 90% av de som selges i dyrebutikk) av "dårlig" kvalitet, om man kan si det sånn. Pga bla dårlig vekst har den feks veldig store øyne, den er ikke like rund i fasongen som den skal være osv. Folk som driver med diskusoppdrett og setter seg skikkelig inn i det er veldig nøye på sånne ting.

Du derimot skal som det jeg skulle - ha til pynt i stua. Da trenger man ikke være så streng på det. Selv om en diskus har store øyne kan det fremdeles være en nydelig fisk.

Diskushold blir ofte stemplet som vanskelig, men så lenge man har gode rutiner på vannbytter og holder vannkvaliteten god så er det meste gjort. Svak sirkulasjon i vannet er også et must, da den fort vil slite en del hvis strømmen blir for sterk.
Man kan kjøpe spesiallaget diskusfòr, både frossent og tørket. Diskusgranulat, diskusflakfòr, osv blir vel kanskje mest brukt av de som ikke setter seg særlig mye inn i ting. Oksehjerte er også populært. Etter min erfaring spiser "lavkvalitets diskus" alt mulig rart, mens de jeg hadde som var veldige fine og av god kvalitet nektet å spise noe annet enn frossne røde mygglarver. De tok ikke oksehjerte, og de tok ikke spesiallaget frossentfòr for Diskus.
Men dette går selvfølgelig fra fisk til fisk.

Kuhliiål går nok greit. De styrer jo med sitt på bunnen. Diskusen er bare der nede når den spiser matrester.

Lykke til som diskuseier! Oppdater oss på hvordan det går. ^^ Husk gode vannbytter, og god mat!

PS: Koselig blogg du har!
Takker for mye hjelp
Skal nok kjøpe noen til, eventuelt en da, så blir de 5... Ang de store øynene, kan det kan noe å gjøre med at den er ganske ung? Mine er ikke fullvoksne, de er snarere svært små. Tror jeg kjøpt noen "billige" varianter, betalte 250 for alle untaget den ene blå. Bilde kommer!
Takker for kommentar på min ellers så svært lite aktive blogg
Beklager for svært dårlige bilder..!
Jeg har 4 diskus i et 240 liters Juwel rio karr nå og de stortrives. Det inkluderer et leksparr og etterhvert som de får litt erfaring, går de ikke til angrep på to to andre i karret, bare de ikke er for nærgående. De er på den 8. yngelet nå og jeg håper det blir noe av dette kullet. 240 liters rio er like bredt som 300 litern, men ubetydelig mindre i høyden og bredden. Det er nok riktig at små Diskus føler seg tryggere om de er 5-6 stykker eller flere, men jeg har ikke hatt noen problemer og de begynner å bli ganske store nå.

Gjellemark er noe å være obs på og som du bør lese om. Du gjør det nok lurt i å ha pansermaller og ikke så altfor store av andre typer maller, som lett kan suge seg fast på diskusen. Ansistrus oppdrettsvarianten sugde seg fast på Diskusene mine, så han ble erstattet med langt mindre maller.
Hei Sparesset.

Gratulerer med discus. Du har masse glede i vente.

Jeg har selv nå hatt discus i ca ett år, så ser fortsatt på meg selv som nybegynner.
I mitt 300l akvarium har jeg 5 discus pluss en del andre fisk.
Min erfaring er at discushold ikke er vanskelig i det hele tatt. Jeg bytter 60l annenhver dag. Forer 4 ganger om dagen. Om morgenen og midt på dagen bruker jeg foringsautomat, ettermiddag og kveld forer jeg med oksehjerte.

Så med gjevne rutiner for vannbytter og passelig med foring etter hvor mye de spiser så er det egentilig veldig enkelt.

Lykke til....

Mvh
Erik
Takker for tilbakemelding!
Var veldig redd da jeg skulle på ferie en uke, om det skulle gå bra med fiskene uten vannbytter og for i 6 dager... Men det trengte jeg vist ikke uroe meg over, samtlige fisk var i live når jeg kom hjem, og alle var fremme og gomlet mygglarver etter vannbyttet. Så hittil har jeg ikke opplevd den "vanskelige" siden med Discushold!

Flytter i ny leilighet nå, og det betyr at vi få plass til et 550 liters akvarium på langveggen, (juhu!) og da blir 240'literen ledig til Diskucene mine
Regner med at det i det minste blir litt bedre plass til de der ettersom de vokser.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap