Ph kur mot gjellemark

Hei

Har blitt fortalt av en "kjent" akvarist som jeg ikke har tenkt å nevne navn på(som sikkert før eller siden leser dette) at gjellemark takler ph under 5.5 så dårlig at de dør... Man skal dermed kunne kverke dem med kun å kjøre lav ph over en periode...

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Ut ifra å ha lest flere artikkler og lest en del her inne på forumet så er det ikke noe per dags dato som er garantert å få vekk gjellemark helt.

Søk på det her på forumet så finner du flere nyttige innlegg om dette med gjellemark.

Den ph kuret smo du nevner har jeg ikke noe tro på hvertfall.
Dette med gjellmark på discus er en materie som det er mange som har en eller annen fiks løsning på. Det som mangler er skikkelig dokumentasjon på både fremgangsmåte og resultat.

I så måte er det herrene bak Kaliumkuren som jeg fester min lit til. Disse har dokumentert fremgangsmåte for kuren samt lagt discus under mikroskop for å dokumentere resultat.

Det at pH skal ta knekken på gjellemark har jeg dårlig tro på. Er det en ting som jeg har erfart så er det at alle organismer som lever i vann tåler utrolig godt svingninger i vannverdier.

Jeg ville ha satt min lit til Kaliumkuren og gjennomført den til punkt og prikke.
Eg har overhodet ingen kunnskap om pH influerer på gjellemarkproblemet, men eg er likevel svært enig med Geir.

Markedet oversvømmes i dag med gjellemarkbefengt discus fra annonserende firmaer. Firmaene er meget vel klar over at de selger dødsdømt fisk, men siden profitt, og ikke fiskevelferd, er hovedhensikten er jo dette unektelig god butikk; kundene kommer gjerne snart igjen...

Useriøse aktører burde avstenges, da de forårsaker store problemer; tristhet over tapte fisker, tapte penger, med mer.

Den gjengse akvarist kan ikke forventes å vite om kaliumkur, aller minst sette noe slikt i gang.
Argumentet om at gjellemark befengt discus klarer seg fint i et perfekt kar er heller ikke særlig holdbart, etter min mening.

Gjellemarken dør nok hvis vatn blir surt nok, men discusen og bakteriene i filteret dør nok lenge før gjellemarken. På lik linje som ein varmekur ville tatt knekken på denne. La oss sei 100°C i to timer...
Glenn: Eg trur eg veit kven denne kjente akvaristen er, han kan heilt sikkert
selga deg noken discus.
Golden-nugget: Kaliumkuren virker. Har kjørt denne mange ganger, og det fins ingen gjellemark i noken av systema mine. Sånn har det vore sida slutten av 2009.
Siden den dagen har eg ikkje sett ein einaste kvit avføring.
Men klart; tråkker ein feil i løpet av kuren, er det stor sjangs for at gjellemarken kommer tilbake.
Eg er ikkje i tvil om at dette skyldast at fisken ikkje har gjellemark.
Og eg har over 70 discus!
Et lite tips til alle som hører mykje rart om enkle løsninger med tanke på gjellemark:
Tenk litt på kem som seier det du høyrer. Er det ein som driver med discus,
eller er det ein som bare skal ha den i sitt eie i kort tid, før den selges?
Det er klart at feks ein butikk som tar inn discus for å selge dei kan sei at "Neeeeei, gjellemark har vi aaaldri hatt problem med. Det er nok sant det, men tviler sterkt på at noken av dei har hatt discusen der i 5-7år før dei uttaler seg om dette.
Discus er nemlig ikkje ein fisk som blir 6-8mnd og ein skal drive å abonera på!

Kjartan

Takker for mange gode meninger og svar

Jeg har kjørt kaliumkuren, så jeg håper jeg er fri for gjellemark (om jeg noensinne har hatt det da...) Jeg kjøpte mine discuser når de var 5-7cm og hadde de i over ett år før jeg etter å ha lest masse kjørte kur på dem for sikkerhets skyld.

Jeg har fortsatt 2stk som puster MYE fortere enn resten, men det tror jeg bare er sånn... de viser ingen tegn på sykdom, spiser, vokser og har flotte farger. Jeg har aldri sett noe hvit avføring fra dem, hverken før eller etter kuren.

En ting som er litt trist er at jeg kun har mistet discus når jeg kjørte kuren... Da døde mitt første lekspar, og det var trist... Derfor begynnte jeg letingen etter alternative måter å bli kvitt det på ved nyinnkjøp av fisk. Men, jeg tror nok heller jeg nå velger å kun kjøpe fisk av privatpersoner som er seriøse og aldri mer i butikk, når det gjelder discus i allefall.

Mvh Glenn
Geir Kristiansen
Er det en ting som jeg har erfart så er det at alle organismer som lever i vann tåler utrolig godt svingninger i vannverdier.

Det stemmer nok ikke for "alle organismer". Tenk på den omfattende fiskedøden i innsjøer særlig i Sør-Norge som inntraff i de verste årene med sur nedbør (=lav pH).
Flere arter ble så å si utryddet. pH-verdien er en svært viktig parameter for mange vannlevende organismer

Stephan
Stephan Sandemose
[QUOTE=Geir Kristiansen] Er det en ting som jeg har erfart så er det at alle organismer som lever i vann tåler utrolig godt svingninger i vannverdier.

Det stemmer nok ikke for "alle organismer". Tenk på den omfattende fiskedøden i innsjøer særlig i Sør-Norge som inntraff i de verste årene med sur nedbør (=lav pH).
Flere arter ble så å si utryddet. pH-verdien er en svært viktig parameter for mange vannlevende organismer

Stephan

Jeg er helt ening med deg og det gjelder også de pr i dag definerte Discus arter av Heiko Bleher. De brune, røde og blå varianter lever i hvit vann med pH fra 6 - 7 og i vann det kryr av parasitter. Disse har derfor fra naturen side mer motstandskraft mot parasitter. For Heckel og grønn Discus er situasjonen anderledes, de lever i sortvann og tildels surt vann ned mot pH 3-4, der overlever ikke parasitter. Så når disse to artene av Discus kommer i et akvarium med vannkvalitet med f.eks pH7 er de meget sårbare mot parasitter. Det har jeg selv sett og spesielt er gjellemark parasitten dødlig for disse artene. Brun, blå og rød S. haraldi kan leve med parasitten en lengere tid fordi deres imunforsvar er sterkere. Så Discus er ikke bare Discus. Oppdrettvarianter må behandles på en annen måte enn VF Discus som er mye mer sjøre for parasitter, hverfall de de møter i et akvarium.

Så det at en discus som normalt sett lever i vann med pH 4 klarer seg i i vann med pH 7 ikke er å være tilpassnngsdyktig? Det at den lettere drar på seg sykdom har jeg ikke kommentert i det hele tatt. Jeg snakker kun isolert om hva organismer klarer å tilpasse seg til av forskjellige vannverdier.

Når pH i vann faller på grunn av sur nedbør er det ikke fallet i pH som tar knekken på organismen, men heller mengden av svovel som er gift for fisken.

Det som var diskusjonen her var om det å senke pH var en effektiv måte å bli kvitt gjellemark. Dette festet jeg dårlig lit til da organismer tilpasser seg vannverdier utrolig godt så lenge det ikke er giftige stoffer som har påvirket disse. Det er vel heller få av oss som regulerer pH med akvarier med giftige stoffer.

Geir Kristiansen
Når pH i vann faller på grunn av sur nedbør er det ikke fallet i pH som tar knekken på organismen, men heller mengden av svovel som er gift for fisken.

Det er allment kjent at sur nedbør fører til forsuring av vannet, slik at pH synker. En rekke vannlevende organismer, blant dem ørret, kan ikke "tilpasse" seg en slik endring. Det er ingen uenighet om at svovel er skadelig, men det er den lave pH-verdien som er avgjørende, og som førte til at en rekke vann ble næmest fisketomme. Derfor gikk man til vidtrekkende kalking av en rekke vann i Sør-Norge for å heve pH-verdien. Hadde svovel vært hovedproblemet, ville det ikke hjulpet å kalke.

Stephan
Det kan kanskje tenkes at man hadde klart å svekke de eventuelle voksne individene av parasitten midlertidig og sette dem litt tilbake og kanskje drepe noen av dem også, ved å ha diskusen i veldig sur ph. Men jeg tror det bare hadde vært midlertidig i så fall, for nye kull med "diskusens nemesis" ville bli klekket i surt vann og vokse opp og være vant til det.

Man blir ikke parasitt uten å ha et triks eller to i ermet... De bukker ikke under så lett.

Men jeg er enig med Geir.

Det er allment kjent at sur nedbør fører til forsuring av vannet, slik at pH synker. En rekke vannlevende organismer, blant dem ørret, kan ikke "tilpasse" seg en slik endring. Det er ingen uenighet om at svovel er skadelig, men det er den lave pH-verdien som er avgjørende, og som førte til at en rekke vann ble næmest fisketomme. Derfor gikk man til vidtrekkende kalking av en rekke vann i Sør-Norge for å heve pH-verdien. Hadde svovel vært hovedproblemet, ville det ikke hjulpet å kalke.

Forurensing av vann på grunn av sur nedbør, er en konsekvens av at nedbøren tilføres 2 stoffer nemlig Svoveldioksid og Nitrogendioksid. Disse oksidene sammen gjør at vannet blir surt, og senker pH.

Svovelen blir da en integrert bestandel av forurensningen, og dermed vil kalking også ha en positiv innvirkning på denne.

- Tore -
Da jeg oppdrettet Sphaerichthys osphromenoide, sjokoladeguramien i 2009 senket jeg pH til under 4 og fiskene lekte og ga unger. Det jeg ikke tenkte på var de 6 små ansistrusmallene som gikk i karet sammen med guramiene og som jeg burde ha flyttet før jeg senket pH. De tålte ikke den lave pH og lå som 6 små soppballer på bunnen dagen etter. Så lav pH dreper all organisme som ikke tåler lav pH og de fleste parasitter gjør heller ikke det.
Sortvannsfisk som VF Heckel og Grønn Discus bør når man kjøper dem også behandles med kaliumkuren, det er i dag den beste og mest effektive behandling mot gjellemarkparasitten. Jeg ville ikke stole på en pH kur fordi stortsett all fisk som selges går i pH7, dvs høyrisiko vannkvalitet for parasitt smitte. pH må også senkes over lengere tid ned mot de grensverdier arten lever under i naturen, for rask senking kan skade fisken og gjøre den steril. Om det er f.eks parasitter på fisk under en slik pH senkings syklus er det også fare for at parasitter kan akklimatisere seg til lavere pH. Den asiatiske resistente gjellemark parasitten har en enestående evne til å tilpasse seg nye forhold og bli motstandsdyktig mot all kjente behandlinger og medikamenter, men ikke kaliumkuren. Den oksyderer (brenner) bort gjellemark parasitten, men eggene dens kan klare seg gjennom flere kurer. Parasitten klekkes tilslutt og drepes i kurene, det er derfor viktig å kjøre denne kuren 7 ganger for alle egg er klekke i dette tidsrom på ca 3 uker.
Eggene kan også overleve i vann med lav pH og faren for at parasittene som klekkes kan over tid tilpasse seg vannkvaliteten er tilstede.
Det er derfor ingen snarveier for å bli kvitt denne parasitten på Discus. Det er viktig å kjøre kalium kuren på all ny Discus man kjøper av føre var prinsippet så man holder parasitten bort fra sine Discus kar.
Stephan Sandemose
Det er ingen uenighet om at svovel er skadelig, men det er den lave pH-verdien som er avgjørende, og som førte til at en rekke vann ble næmest fisketomme. Derfor gikk man til vidtrekkende kalking av en rekke vann i Sør-Norge for å heve pH-verdien. Hadde svovel vært hovedproblemet, ville det ikke hjulpet å kalke. Stephan

Dette sporer litt av men det er helt feil å sammenligne lav PH i naturen med lav PH i et akvarie. Hovedårsak til fiskedød i naturen grunnet lav PH er frigjøring av aluminium fra jordsmonnet som setter seg på gjellene til fisk og medfører fiskedød. Ved kalking så hever en PH og aluminium frigis ikke.

PH kur mot gjellemark har jeg ingen tro på. Slik parasitten er spredd i dagens marked så er det kun kaliumkur og rene systemer som er fasiten, har ikke tro på noen andre snarveier for å bli kvitt denne parasitten.

Mvh.
Johnny
Hvis dette er registrert hos en diskusakvarist så kan grunnen være at parasitten ikke er i stand til å formere seg i noen nevnverdig grad ved ekstrem lav pH.
Dermed så er det ikke lenger snakk om en akutt epidemi,men sporadiske parasitter som sitter i gjellene i fåtall.
Da sliter ikke diskusen, og vil tilsynelatende virke frisk med normal pustefrekvens.

Men for all del..jeg hater gjellemark, og har kjørt kaliumkur på alt som jeg har av diskus..

Morten
www.mgh-discus.dk
Tilfeldig bekjentskap
© Nicolai Draugsvoll
Reklame for plussmedlemskap