Mine Heckel discus fra Rio Negro
Det er nå ca 1måned siden jeg var i Oslo å kjøpte 8 Heckel og to blå VF Discus. De fikk først hvile en uke før jeg satt i gang en tre ukers kaliumkur. Den er nå avsluttet og alle de nyinnkjøpte Discus er flyttet til et 530 kar.
Fiskene varier noe i fargene, men jeg synes de viser fine farger kort tid etter kaliumkuren. Jeg fikk ikke opplyst lokasjon i Rio Negro, men dette er envariant med stor utbredelse i Rio Negro.
Av erfaring blir Discus en tid blekere i fargene en tid etter kaliumkuren som har vært hard mot slimlaget på fisken. De ser frisk og pigge ut og spiser meget godt rødemygglarver og JBL Discus Granulat som er et for av 42% råprotein. Skal også begynne å fore med rekemiksblanding. Enkelte har funnet seg sine faste plasser under ei rot og jager bort andre som kommer nær. Har sett at den på bilde ikke jager en av de andre Hekel Discusene når den kommer nær. De skifter til mørkere farger. Dette så jeg også i behandlingskaret så det kan være en indikasjon på mulig fremtidig pardanning. Det er to til som er veldig lik den på bilde og er de størst. Det kan jo tyde på at det er hanner, men de fleste er litt mindre og har ikke den sterke orange fargen på hodet.
Heckel Discusen er en flott fisk og studere og ha i et spesial akvarium for arten. Jeg har mørk grov grus, denne skal etter hvert skiftes til hvit fin Biltema sand, må bare først få frigjort et annet 530 som skal settes opp for Heckel Discusene også med mye røtter og etter hvert en lavere pH.
På første bilde ser vi karet med de 8 Heckel discusene og på det andre det typiske utseende for denne varianten. De to VF blå Discusene på bildet er nå flyttet til et annet kar.
Fiskene varier noe i fargene, men jeg synes de viser fine farger kort tid etter kaliumkuren. Jeg fikk ikke opplyst lokasjon i Rio Negro, men dette er envariant med stor utbredelse i Rio Negro.
Av erfaring blir Discus en tid blekere i fargene en tid etter kaliumkuren som har vært hard mot slimlaget på fisken. De ser frisk og pigge ut og spiser meget godt rødemygglarver og JBL Discus Granulat som er et for av 42% råprotein. Skal også begynne å fore med rekemiksblanding. Enkelte har funnet seg sine faste plasser under ei rot og jager bort andre som kommer nær. Har sett at den på bilde ikke jager en av de andre Hekel Discusene når den kommer nær. De skifter til mørkere farger. Dette så jeg også i behandlingskaret så det kan være en indikasjon på mulig fremtidig pardanning. Det er to til som er veldig lik den på bilde og er de størst. Det kan jo tyde på at det er hanner, men de fleste er litt mindre og har ikke den sterke orange fargen på hodet.
Heckel Discusen er en flott fisk og studere og ha i et spesial akvarium for arten. Jeg har mørk grov grus, denne skal etter hvert skiftes til hvit fin Biltema sand, må bare først få frigjort et annet 530 som skal settes opp for Heckel Discusene også med mye røtter og etter hvert en lavere pH.
På første bilde ser vi karet med de 8 Heckel discusene og på det andre det typiske utseende for denne varianten. De to VF blå Discusene på bildet er nå flyttet til et annet kar.
Postet 21.10.11 kl 08:41
Endret: 21.10.11 kl 08:48
Postet 21.10.11 kl 13:27
GlennODet var flotte fisker! Lykke til med parrdanningen :) Mvh Glenn
Det tar minst et år fra nå at de er så akklimatisert til akvarielivet at eventuelle par har skilt seg ut å mulig lek kan oppstå med VF Discus, uansett art. Som oftest tar det minst to år, jeg har nå et VF blått par fra Rio Uatuma som viser tendenser, de kjøpte jeg i juni 2009. Jeg håper jeg får lek av dem denne vinteren.
I tillegg kommer kjøring av kaliumkuren som er en meget stor belastning men samtidig fjerner den alt av utvendige parasitter på fisken. Discusen kan om den er vant til akvarier hente seg inn fort å leke samt gi yngel etter en kaliumkur.
Postet 21.10.11 kl 14:35
Er ikke viltfanget litt styrt av årstider også når det gjelder lek?
De er vel ikke sånn som oppdrettsvariantene som legger egg en gang i uken uansett årstider, høytrykk og lavtrykk?
Husker å ha hørt at vilfanget leker lettere med enten høy eller lavtrykk (ville vel tro dette er lavtrykk da det regener).
Mvh Glenn
De er vel ikke sånn som oppdrettsvariantene som legger egg en gang i uken uansett årstider, høytrykk og lavtrykk?
Husker å ha hørt at vilfanget leker lettere med enten høy eller lavtrykk (ville vel tro dette er lavtrykk da det regener).
Mvh Glenn
Postet 21.10.11 kl 14:55
Endret: 21.10.11 kl 14:58
GlennOEr ikke viltfanget litt styrt av årstider også når det gjelder lek? De er vel ikke sånn som oppdrettsvariantene som legger egg en gang i uken uansett årstider, høytrykk og lavtrykk? Husker å ha hørt at vilfanget leker lettere med enten høy eller lavtrykk (ville vel tro dette er lavtrykk da det regener). Mvh Glenn
Det stemmer nok, men det er mulig å skape en situasjon fiskene opplever som regntid og vil leke. Stort sett er det fra november til mars at Discus leker i naturen. Det er i dette tidsrom en akvarist kan simulere årstiden å få fisken til å leke, men det ligger mye bak dette. Først må man få en pardanning og et harmonisk par, da er det mulighet for at de vil leke. I dag er lista lagt for vanskelighets grad for å oppdrette akvarievarianter av Discus. Derfor forstår ikke de fleste hvor vanskelig det er å oppdrette vilt fanget Discus. For mange er dette et prosjekt som strekker seg over flere år og de kan planmessig lykkes eller ved et tilfelle hvor alle parametere stemmer. Og drive med vilt fanget Discus er å gå 60 år tilbake i akvariestikken, det er like vanskelig nå som den gangen. Likevel har vi så mye mer nye hjelpemiddler, så for dagens akvarister er selv dette mye lettere en det var for pionerene i 1950 årene i Europa. En av de største er vår egen Alf Julius Næss i Trondheim som oppdrette Discus fra 1957 og solgte 3000 - 4000 discus unger til det tyske marked. Dettte er muligens den historisk største akvarieprestasjon som er gjort i Norden. Næss er den første og største oppdretts pioner av Discus i Scandinavia og den eneste kommersielle oppdretter av akvariefisk Norge har hatt.
Postet 21.10.11 kl 20:06
Postet 09.11.11 kl 22:30
Tom EirikHei Bjornik! Jeg har lest av dine tidligere innlegg, at du snaker så varmt om levenefor til discus Har du noen forslag til hva man kan finne nå av levende for nå på denne tiden av året, for uten meitemark Har lyst til og for VF discusen jeg får snart med levende for. Mvh Tom Eirik
I Trondheim på denne tiden finner vi av levendefor stort sett bare mysis i Gauloset og hvitemygglarver i vann som fremdeles er åpne og senere må hugge hul på isen.
Kultivert enkytree mark er også et godt alternativ et par ganger i uka om du får fatt i det. springhalen.dk har mye levendefor som kan kultiveres. Jeg har tre daphnine typer og den største på 4 - 7 mm er bra for for Discus, men for øyeblikket er produksjonen så lav at jeg har nok med å holde liv i kulturen.
Hvordan det er i Sandefjord har jeg ingen peiling på så det må du spørre lokale kilder om i akvariemiljøet der nede.
Av tørrfor kan jeg anbefale JBL Grana Discus som inneholder som inneholder 20% kreps dyr samt reker, muslinger, fisk og mye vegetabilske emner. Det inneholder også Omega3 og gir 42% rå proteiner til fisken. Dette er et vekst for for ungfisk, men også mine VF Discus elsker dette foret. Jeg forer litt ca 4 ganger pr. dag med dette foret og spesielt min Rio Uatuma hanne er blitt meget stor og kraftig, ca 17 cm og minst 3 cm over hode. Han jager alle når dette foret kommer i akvariet. Annet tørrfor som Tetra Bits har jeg også prøvd med, men de vil ikke ha det.
Postet 10.11.11 kl 05:40
Endret: 10.11.11 kl 06:05