Fargekombinasjoner på discus

Hei

Hvordan blir fordelingen på farger når man har to ulike discuser? Har hørt at det blir en del (%) som blir som hannen og en del(%) som blir som moren og resten blir blandinger. Er det noe hold i dette eller er det bare "prat"? Har forsøkt å søke litt rundt på norske og utenlanske forum, men finner ikke noe gode svar....

Mvh Glenn
Det avhenger helt av utgangspunktet, dvs. foreldrene. Som oftest 50 - 50 % ved kryssing av VF Discus varianter eller det kan bli 25 - 25 - 25 -25 % dvs25% som en av de opprinnelige foreldrene eller 2X25% med mer utseende som en av dem. Trekker du inn akvarievarianter av Discus kan bilde bli meget kaotisk, alt etter hvordan foreldrene ser ut. Jeg hat gjort noen forsøk med blandings scalare for å se fordelingen.
Takker for svar Det var jammen raskt

Du vet ikke tilfeldigvis noe om det hvite belegget jeg skrev om her om dagen som jeg har på den ene discusen min?

Mvh Glenn

Lurer litt på om det kan ha noe med meget bløtt og surt vann kanskje? de går i 5.8 til 6.0pH og gH på ca 3-4 og kH >1.

Jeg skal en uke på ferie og reiser nå til lørdagen. Har kjøpt inn co2 anlegg til karret og skal sette dette i gang når jeg kommer hjem igjen. Da vil det bli noe hardere vann og høyrer pH. Jeg klarer ikke holde ph oppe over 6 selv om jeg har nesten 8 i springen, da vannet mangler helt buffer.

Dette ble veldig off topic... men, men

Hvordan ble resultatet med scalarene?
For å vurdere det bør du legge ut et bildet.
Det synes veldig dårlig på bildet, men legger med ett bilde av broren, de så like ut da de var mindre, men denne det gjelder har liksom ett slags melkehvitt belegg på seg som endrer seg litt fra dag til dag, dette var egentlig en "god" dag, men du kan se de hvite prikkene opp bak hodet (ikke refleksen i glasset selvsagt, men de små restene), det er rester etter hvordan fisken kan se ut over det hele. Men, den klør seg ikke eller noe, og er vel pr. i dag NK i karret, så han bli ikke plaget av de andre heller.

Bilde nr 3 er av broren.
Mulig dette kan behandles med 400mg Flagyl som er resept belagt å kjøpes på apotek. Dosseringen tror jeg var to tabeletter pr. 100 liter vann. Det ser ut som fisken har noe problem med slimlaget og flagelater. Resept får du hos en veterinær når du forteller at den skal benyttes til flagelat utbrudd hos tropefisk. Normalt sett blir fiskene helt fine etter denne behandling. Jeg synes å husk at Flagyl ikke skader planter.
Ja, det er verdt ett forsøk. Jeg har ikke sett noen tegn til flagelater på han, avføringen er lik som på de andre, aldrig noe som henger igjen. Han har vært som dette i ett års tid nå tenker jeg. Det ser veldig ut som "stresslim" som også de andre får når jeg må flytte de eller ta store vannbytter i forbindelse med gjellemarkkur og liknende.

Takker for svar
Mvh Glenn
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap