Syk discus

Hei
har mistet 2 Discus med en ukes mellomrom...fisk blir mørk trekker seg vekk og spiser ikke ,jeg syntes fisk puster for fort ! ph 7,5 noen tips
Har du sjekka Nitritt?
Hvis ikke, bør du sjekke det asap!

Temperatur da?

Er det andre fisk i akvariet?

Hvor ofte skifter du vann?
Hvis fiskene ble jaget vekk når de skulle spise har de nok ikke spist.
Jeg hadde seks Discus men i dag døde en pågrunnav den ikke spiste å den ble og holdt ute. Trist det ble et dødsfall i karet ditt, vi får håpe det ikke skjer igjenn.
Det første du kan gjera som ein nødløysing er å senka pH til litt under 7.
Ved pH over 7 blir ammonium til amoniakk, som forgifter fisken og forårsaker død.
Nitrit kan du jo og som nevnt over sjekka. Denne fjerner du ved store vannbytter.
Du kan jo og legga ut litt bilder av koss fiskane ser ut?
Ofte, (nesten som regel) selges discus som ferdige vrak fra butikk.
Da hjelper det fint lite om du gjer alt rett...

Mvh Kjartan
:)
Hei ser du bor i nabolaget jeg hadde samme problem som du nevner kjøpte 4 stk i åsane og 3 av de døde en etter en uten noe grunn. alle verdier var ok. hadde anelse nitritt en dag men det var så vidt det viste på skala. trist når man bruker en liten formue på fisk.
Hei har nå mistet 5 stk har 6 som er frisk og rask nå.... håper de klarer seg
alle ting som er mulig og måle er gjort så ikke vet jeg Geir
Kjartanf
Ofte, (nesten som regel) selges discus som ferdige vrak fra butikk. Da hjelper det fint lite om du gjer alt rett...:-) Mvh Kjartan


Dette er også min erfaring med det jeg ser av Discus i forretninger i Trondheim, men med få unntak. Enten er de underernærte eller syke. Jeg kjøpte i august et lite par 7-8 cm som var i ferd med i lek i en forretning og ville studere dem nærmere. Discus bør normalt være minst 12 - 13 cm ved første gangs lek, så disse pygme Discusene vekket min forundring.
Hannen er en rød-turkis på første bilde er i dag nesten 11 cm, hunnen på andre bilde er i dag død. Hun ble aldri større enn 7,5 cm og ble bare tynnere og tynnere. Så dette var discus som solgt som ferdige vrak fra butikk og til en pris av nesten 500,- pr stk. Slik Discus er det samme som å kaste penger ut av vinduet.
Jeg kjørte kaliumkuren i tre uker med en gang de kom til meg. Hannen taklet dette, men den blå hunnen vandret sakte men sikkert til fiske himmelen.
Hannen burde i dag ha vært ca 16 cm. Det er tragisk at akvarister i dag får slik vrak Discus i forretninger til åger pris. Det er bedre å bruke pengene på annen akvariefisk en under utviklet gjellemark bomber.
Hei ...takker for tips , har hatt alle Discus i 4-5 år før dette slo til
:)
Har du noe tips til hvor man kan få kjøpt "skikkelig" Discus kjartan?
http://discusisabella.no/ har flotte fisk rett fra oppdretter i Tyskland. De sender også over store deler av landet.
Vi er kjempefornøyd med de vi kjøpte der.
:)
Wow supert. de er jo mye billigere en dyrebutikkene også... hjertelig takk.
Bare hyggelig

Vi ga opp discus fra butikk da det var så dårlig kvalitet.
Hei sjekk med Norske oppdrettere før du kjøper nye Discus ( se innlegg fra Kai Hansen) det skal jeg ..........Geir
Hei
har 6 Discus som ser ut til og overleve ... spiser som bare f..... virker som problemet er løst uten egentilg og bli noe klokere ? Geir
Oppdaget hvitprikk på noen Discus og kardinaltetraer men har gjort siste medisinering.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap