Problemer med discus

Hei
Jeg har et 200 L akvarium hvor jeg har forsøkt meg med discus. I tillegg til disse er det noen tetraer samt L144. Har brukt tålmodighet og lest meg godt opp i god tid før jeg anskaffet fiskene. Noen fakta:
PH 6,5
Nitrit: 0
Temperatur 29 grader
Bytter 20% annenhver dag eller 50% en gang i uka.
Steller ellers nøye med karet.
Maten består av discuspellets, oksehjerte og mygglarver.
Fiskene er kjøpt som erklærte par fra samme sted.
Innvendig og utvendig filter.

Etter noen uker skjer nesten det samme hver gang. En fisk ender med snuta opp i vannflaten og søker etter luft før den dør.
Jeg har behandlet karet en gang for gjellemark med Tremazol.

Noen med forslag til hvor det går galt?

Hvordan ser fisken ut når du får den?
På dyrebutikk feks ser de ofte litt pjuske ut.
Hvordan er matlysten deres?
Hvordan går du frem når du aklimatiserer dem?
Når du skifter vann, tar du vann rett fra springen?
Hvordan er akvariet innredet?
Er discusen viltfanget?

Angående aklimatisering, så anbefaler jeg å gjøre dette med drypp.
Ha fisken i en bøtte med pose vannet, teip en luftslangebit til akvariet og sug i enden så du får heverteffekt og lag en knekk i slangen slik at det bare drypper. Så kan du feste knekken med teip og legge slangen i bøtta. Da får du en fin gradvis aklimatisering for litt forskremte fisker.

Ved vannskifte anbefaler jeg å ikke bruke vann rett fra springen men vann som er mellomlagret. Jeg har en 80L dunk med luftdrevet filter og varmekolbe og noen katappablader som jeg bruker vann i fra. Det kan være litt forskjellig i vannet rett fra springen. Klor, kobber mm. Mye kan luftes ut med luftsten hvis du mellomlagrer det ett døgn.

Når det gjelder innredning så er Discus litt pysete fisk. Dersom de ikke føler seg trygge blir de fort pjuske.
Jeg har god erfaring med mye flyteplanter (Gulrotgress) og sverdplanter og røtter. Svak sirkulasjon og mye oksygen i vannet.

Håper du finner utav dette. Ikke kjekt med fisk som dør
Ciklide
Hvordan ser fisken ut når du får den? På dyrebutikk feks ser de ofte litt pjuske ut. Hvordan er matlysten deres? Hvordan går du frem når du aklimatiserer dem? Når du skifter vann, tar du vann rett fra springen? Hvordan er akvariet innredet? Er discusen viltfanget? Angående aklimatisering, så anbefaler jeg å gjøre dette med drypp. Ha fisken i en bøtte med pose vannet, teip en luftslangebit til akvariet og sug i enden så du får heverteffekt og lag en knekk i slangen slik at det bare drypper. Så kan du feste knekken med teip og legge slangen i bøtta. Da får du en fin gradvis aklimatisering for litt forskremte fisker. Ved vannskifte anbefaler jeg å ikke bruke vann rett fra springen men vann som er mellomlagret. Jeg har en 80L dunk med luftdrevet filter og varmekolbe og noen katappablader som jeg bruker vann i fra. Det kan være litt forskjellig i vannet rett fra springen. Klor, kobber mm. Mye kan luftes ut med luftsten hvis du mellomlagrer det ett døgn. Når det gjelder innredning så er Discus litt pysete fisk. Dersom de ikke føler seg trygge blir de fort pjuske. Jeg har god erfaring med mye flyteplanter (Gulrotgress) og sverdplanter og røtter. Svak sirkulasjon og mye oksygen i vannet. Håper du finner utav dette. Ikke kjekt med fisk som dør:(


Tusen takk for svar.
De ser fine ut i butikken, bruker god tid på å studere før jeg plukker de jeg skal ha.
Har kjørt standard tilvenning frem til nå. Posen med fisk i akvarievannet, helle over vann hvert femte minutt frem til ca 30 min er gått. Metoden din er spennende og skal prøves.
Tar rådet om mellomlagring. Har brukt Aquasafe, men det er vel ingen idiotsikker metode.
Jeg har lagt ved et bilde av akvariet.

Tar gjerne i mot tilbakemeldinger
Hvor lenge har akvariet vært i drift? Hva har du av innmat i filterne (du nevner at du har to filtere)? Er det noen nattaktive fisk i akvariet, f.eks. L-maller?

Ellers hadde det vært interessant om du fortalte litt rundt vannbyttene dine. Tar du vann rett fra krana? Blander du inn varmtvann fra varmtvannsberederen i vannbyttet? Mellomlagring, temperering av vann er alltid lurt når fisken er sart.
mona o
Hvor lenge har akvariet vært i drift? Hva har du av innmat i filterne (du nevner at du har to filtere)? Er det noen nattaktive fisk i akvariet, f.eks. L-maller? Ellers hadde det vært interessant om du fortalte litt rundt vannbyttene dine. Tar du vann rett fra krana? Blander du inn varmtvann fra varmtvannsberederen i vannbyttet? Mellomlagring, temperering av vann er alltid lurt når fisken er sart.


Takk for svar

Akvariet hat vært i drift siden mai.
I filtrene har jeg svamper, matter, torv og kull. Skifter dette ved behov, men heller for sjelden enn for ofte. Er tre L144 oppi der. Kan disse plage Discusene om natten? Forslag til noen algeetere som er trygge?
Har hatt et voldsomt fokus på vannskifte selv om nitritt-nivået er på null.

Har gjort et par endringer:

Bytter 20% hver tredje dag. Kun med kaldt vann fra springen. Lar vannet hvile i to dager før jeg heller oppi.
Den tre discusene jeg har der virker ok og jeg har ikke hatt noen flere dødsfall. Har fjernet en vegg som dekket innvendig filter. Dette har skapt en hule som kan brukes som gjemmested. Vurderer å kjøpe to par på sikt og bruke laaang tid på tilpasning etter tips i denne tråden
Tilfører du luft i akvariet? Luftpumpe eller ett filterutblås ellernoe?
Synes du skal prøve deg litt på flyteplanter. Det gir fisken en utrolig trygghet etter min erfaring. Gulrotgress sprer seg fort og blir såpass store at du kan tynne dem ut med hendene ved behov. Du greier mao å bli kvitt det hvis du ikke vil ha dem mer, i motsetning til feks andemat. Discus liker dunkle akvarier uansett. Hvilke tetra er det du har?
Har de matlyst?
Angående Aquasafe, mange slår i bordet og sier at det er helt bortkastede penger i Norge.

Faktum er at veldig mange vassverk (da gjerne de mindre) fremdeles bruker klor i vannet. Det er svært små mengder, men det kan gi utslag på reker og fisk som er skjøre.
Jeg vet det skal finnes tester for sånt.

Jeg har i år opplevd jevn død hos rekene mine, men etter at jeg begynte å behandle vannet deres med aquasafe har jeg ikke opplevd frafall. Om det har en sammenheng vet jeg ikke. Men det virker iallefall sånn! Jeg misstenker klor eller kobber. Det er nemlig også ofte kobber i vannet som følge av kobberrør i det fleste hus eldre enn 10 år.
La alltid vannet renne ett halv minutt eller lengre før du begynner å bruke det.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap