Forautomat

Inaktiv bruker
Vurderer å skaffe en forautomat. Noen anbefalinger? Ønsker meg en som kan brukes til flere fortyper samtidig.
Jeg har tre
En eldre Eheim og en nyere "digital" modell fra Eheim, pluss en fra Sera. Jeg liker best den gode gamle modellen fra Eheim lengst til venstre på fotoet. Den nye i midten er for komplisert å stille inn. Og Seras modell er vanskelig å plassere på akvariet. Jeg må bruke tape for å få den på rett plass.

Men egentlig liker jeg ikke å bruke noen av dem, da alle har en tendens til å plumpe for mye for av gangen og så kommer jeg hjem til et akvarium overgrodd av alger... Nå i påsken reiste jeg bort en hel uke uten å sette på en eneste forautomat og alle fiskene overlevde. Så det er bare ved flere ukers fravær at jeg synes jeg må bruke dem.
Inaktiv bruker
Tenkte å ha en til bruk sommerferien, men har hørt at det er vanskelig å stille inn riktig mengde for ja. Webzoo har en Eheim TWIN, men den koster jo 600 kr. Spørs om den er pålitelig da.
Jeg har bestilt forautomat
Jeg har bestilt forautomat av samme grunn som du - sommerferie. Hos Tropefisk på salg, Ferplast forautomat (snaut 400,- inkl. frakt). Får også med endel for (Tetra Pro) og den kan brukes til flak eller granulat - hmm det var da et tredje alternativ oxo... Men, bare en type ad gangen!

Min største redsel er at kondens skal "kladde" til åpning/foret så at hele greia slutter å funke mens jeg er borte. Noen med erfaring på hvordan automatene best skal monteres?
TomLewis
Min største redsel er at kondens skal "kladde" til åpning/foret så at hele greia slutter å funke mens jeg er borte. Noen med erfaring på hvordan automatene best skal monteres?

Det er et vanlig problem, som oppstår hvis forautomaten står for nær vannflaten. Jeg pleier å sette den oppå en kloss, slik at den kommer høyere opp med mer luft mellom vannet og automaten.

Det kommer an på hvordan toppdekselet er utformet, men noen ganger må man tape sammen noe som gir nødvendige lufting - så vanndamp ikke kommer rett opp i foråpningen... og slik at foret faller ned på riktig sted.
Inaktiv bruker
Etter å ha kikket litt rundt falt valget på denne. Får nå god tid før ferien begynner til å teste den ut. To kammer som kan stilles inn hver for seg, passer meg utmerket.

Er ikke sikkert det ble så mye å spare ved å kjøpe fra utlandet, for jeg fant jo alt for mye som jeg bare måtte ha i samme slengen
Forautomat!
Jeg har 3 st Eheim forautomater fra Webzoo.
Disse kladder ikke i åpningen selv om de står nært vannet.
Disse er utstyrt med en vifte inni, som blåser luft når den snur seg rundt slik at fukt ikke kommer til
Det er heller ikke noe problem å stille dem inn vis du leser bruksanvisningen.
Her har du 4 innstillinger å velge mellom.
Det er viktig å prøve hvor stor åpning du trenger over en vask.
Når du finner den rette åpning så er det lurt å lage et lite merke ved åpningen med en skarp kniv slik at du slipper å gjøre dette vær gang.
Jeg jobber i Nordsjøen så jeg er mye ute å reiser, men vær gang jeg kommer hjem er fiskene i meget god kondisjon.
Fisken kan være uten mat i opp til 3 uker, men jeg vil ikke anbefale dette.
Fiskene trenger ikke så mye mat i perioder, hvordan er det i naturen da?
www.webzoo.no har disse til 418,80.- + Frakt.

NB: Batteriene holder veldig lenge!
har selv sett på den der typen fòrautomat, HDCCM.
heh! er jo sommerferie her å vøtt!
sett dem i butikken. ihvertfall noe veldig likt!
men dyrere. heh!
men vurderer å skaffe en.
HDCCM
Jeg har 3 st Eheim forautomater fra Webzoo. Disse kladder ikke i åpningen selv om de står nært vannet. Disse er utstyrt med en vifte inni, som blåser luft når den snur seg rundt slik at fukt ikke kommer til ;-) Jeg har selv en slik og må si meg enig i at den er meget bra! Det er ihvertfall en god invistering når man har yngel, og er endel borte. Jeg jobber i Nordsjøen

Jeg har selv lyst på en jobb offshore.
Hvordan er mulighetene generelt for en med prosesskjemisk fagbrev ++?
Er det stort sett bare lærlinger som blir ansatt?

Der fikk jeg visst en kommentar inni siteringen
Forautomat!
For en uke på fjellet eller hytta ville jeg ikke brukt foringsautomat!
Fiskene klarer seg 3 uker uten mat uten problemer.
Jeg jobber i Nordsjøen, og kan bli borte i 2-3 uker, jeg trenger forautomat.
Men det er viktig at du ikke har for stor åpning på automaten!
Sett foringsautomaten over vasken, kjør en runde, se hvor mye som kommer ut,reguler og prøv på nytt.
Min erfaring er, at fiskene er i bedre kondisjon når jeg kommer hjem
:O
:O unkelen min jobber på nordsjøen
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap