Laksefor

En venn av meg mater mallen sin med det samme foret som blir brukt til lakseopptrett. Etter at han begynte med dette har mallen vokst ekstremt fort. (ca fra 5 til 15 cm på 2-3 måner). Er det trygt å bruke dette som for til mallene minde ? har en golden nudget og to andre maller som jeg ikke vet hva er.
Nei, dette er ikke fôr jeg vil anbefale i det hele tatt. Fett% er så høy, at fiskene vil gå på en smell før eller senere.
Med tilstrekkelig fôring med fôr beregnet for arten, er det ikke umulig å få samme vekst uten å skade fisken i samme omgang.

Kan slik fòr inneholde antibiotika, eller er det bare jeg som er full av fordommer?
Det fins ferdig medisinert fôr til oppdrettsfisk, men dette tviler jeg meget sterkt på at en får tak i, selv ikke med ett uhell
Selv om fisken til din venn vokser fort, er det ikke sikkert det er så sunt. Fisk er som mennesker mht fedme; overvekt og fettansamlinger i innvollene er ikke sunt i det hele tatt.

At laksen skal bli stor og fet fort er hensikten, siden den skal bli matfisk for mennesker.
En akvariefisk har man stort sett tenkt å beholde til den dør av alderdom, og dette laksefòret er derfor ikke særlig hensiktsmessig for dem.
MC Darup
Kan slik fòr inneholde antibiotika, eller er det bare jeg som er full av fordommer?

Såvidt jeg vet, var det vanlig å ha antibiotika i foret før i tiden, men at det nå er strenge restriksjoner på dette pga. faren for resistente bakterier. Derfor tror jeg ikke det er stor fare for at det er antibiotika i foret nå for tiden. Antibiotika skal nå kun brukes ved sykdomstilfeller, og ikke forebyggende.
Jeg hiver en pellet oppi til coryène mine og tiol ancistrusen en gang iblant ( 3-4 ganger pr.mnd ca)

Dette foret er laget til laksefisk som svømmer hele dagen og er vel rikt på fett og proteiner for vanlig akvariefisk derfor vil jeg ikke anbefale det som vanlig for. Men fiskene liker det og har nok ikke vondt av en pellet en sjelden gang.

En vil forøvrig legge merke til en proteinhinne dersom en forer med mer pellet enn fiskene spiser opp før pelleten er oppløst, da må en redusere mengden pr.foring.
Ja jeg var litt skeptisk til dette foret selv, og nå vet jeg at jeg ikke skal bruke det

Hva er det vanligste å fore maller med ? Har prøvd me agurk ett par ganger men det ser ikke ut til at de spiser noe av det.

Har kjøpt noen malle tabletter som heter "nutron staples green".
Er de noe bra ?
staples green bruker jeg å.
pluss agurk.
de spiser som bare juling av dem om natta.
i tilegg har jeg noen tetra fortabeletter som jeg mater med.

det gikk veldig lang tid før, spesielt Vidar, (den ene plecoen) turde å spise av tabelettene.
han ble vel skremt av alle sultene botiaene og pansermallene! :P
men om du skrur på ei lommelykt å lyser inn om natta, så er det større sjanse for at du ser at han spiser enn om du ser etter om dagen.
så lenge han lever, å ikke er tynn, så spiser han! ;D
alltids noen alger han lever på hvis ikke.
Så kommer da et betimelig spørsmål, hvor mange av dere er det som vitenskapelig vet at det er eventuelt skadelig, eller er dette synsing?
Jeg vet ikke, men jeg har brukt ørretfòr i mange år på 70/80 tallet, og for å si det sånn, fisk dør sjeldent hos meg (dersom jeg ikke ønsker at de skal dø

Som sagt kun et lite spørsmål

Svein
Hvor stor fettprosent er det på slikt fór, da?

Jeg vil tro at å gi slikt for til fisker som utelukkende skal spise alger og grøntfor blir feilfóring... Det blir vel som å fóre en kanin med leverpostei... Men omnivore og carnivore fisk har vel ikke skade av litt slikt fór. Man bør spørre seg hva som er naturlig for fisken å spise. Men man bør jo også huske på at fór som er brukt i oppdrettsnæringen er et fór for fisker i vekst.
En annen ting man bør tenke på er forurensningen i et akvarie, kontra et oppdrettsannlegg i det fri...

Jeg har et for som kalles Tetra Pro Colour til noen av mine fisker. Dette inneholder 12 prosent fett og 46 prosent protein, og er anbefalt til blandt annet ciclider. Men det står også at det skal fóres i små mengder.
Jeg er i første fórboksen foreløpig, så jeg vet ennå ikke effekten av dette fóret...
Svein Antonsen
Så kommer da et betimelig spørsmål, hvor mange av dere er det som vitenskapelig [B]vet[/B] at det er eventuelt skadelig, eller er dette synsing? Jeg vet ikke, men jeg har brukt ørretfòr i mange år på 70/80 tallet, og for å si det sånn, fisk dør sjeldent hos meg (dersom jeg ikke ønsker at de skal dø :-) Som sagt kun et lite spørsmål Svein

I henhold til en av de store på dette med oppdrett, og forsking på dette (Skretting) basseres mellom 33 og 40% av kostholdet seg av fett i form av fiskeoljer.
Dette er svært mye for fisk som ikke går dette av seg, slik som laks gjør.

Når en i tillegg vet hvor lenge laks sultes før den slaktes, for å få ut noe av fettet\ fettsmaken, er dette ett fôr jeg ikke hadde brukt om det var det siste som eksisterte på kloden.

Til torskefisker er fôret derimot bassert på en slik sammensetting i mange av tilfellene:
50-60 % protein, 12-18 % fett og mindre enn 12 % karbohydrater. Sistnevnte er stort sett kun for å binde fôret.
Hei,

START OFFTOPIC
eg har nettopp kommet tilbake fra jobb, det vil si direkte fra et oppdrettsanlegg og må lese dette her!!! Det er litt skremmende at det er forstatt en god del negative rykter (i norge)om lakseoppdrett, som stemmer rett og slett ikke eller har opprinnesen før 20 år siden og er ikke aktuell lenger i heile tatt.

Forresten har eg starta med jobben her i 1999 som praktikant. Etter avslutningen av mastergrad i Berlin("fisheries science & aquaculture") har eg sagt ja til tilbudet som fastansatt hos en liten oppdretter. I 1999 var tanken at eg skal reiser straks tilbake hvis det brukes så mykke antibiotika, hormoner og andre medisiner som alle har sagt til meg. Eg er fortsatt her... eneste medisiner (stortsett) som er i bruk i dag er Emamektin (mot lakselus) og praziquantel (mot bendel, kjennt også blant akvarister). Antibiotika har eg opplevd en gang på smoltstadiet (ferskvann), på matfiskniveau er det nullommanix antibiotikabruk i dag. Og restriksjoner er virkelig streng hvis ein vil bruke antibiotika eller andre medisiner.

Svelting og fettsmak: Huff, er vi så grusom? Høres også ekkelt ut, at man må svelte vekk fettsmak. Er det mulig??? Nei, det er ikke det! Men fakt er at fisken blir sveltet før levering til slakteri. Sveltetid ligger hos oss mellom 4 og 10d (maks). Andre svelter opptil 20 dager, men det er for langt og på grensen til dyreplageri (kunne være enig da). Men eg sjolv spiser også gjerne laks direkte fra produksjonen, men er forsiktig ved slakting at eg blander ikkje tarminnhold med kjøttet. Og da har vi hovedgrunn for svelting. Hvis alle fisk vulle har full tarm i slakteriet vil eg ikkje forestille meg korleis det vil ser ut. Og matvarekvaliteten skal sikres. Derfor er svelting viktig. En annen viktig grunn er ved røyking av laks.Hvis den er ikke nok sveltet få man en artefakt som kallet "gaping". Da går muskelfilamente i fileen fra kverandre og fileen blir stygg. Med riktig svelting få man en laks som er desidert godt for royking. Ved steking eller koking av laks spiller det egentlig ingen rolle hvis laksen var sveltet.
SLUTT OFFTOPIC

Kvaliteten av laksefor: Foret for lakset og ørret er et kjæmpefor som er spesialforet for disse to salmonider, nemlig Salmo salar (atlantisk laks) og Oncorhynchus mykiss (regnbueørret). Det ståen heil haug med forskning bak foret vi har i dag i oppdrettsnæring. Og foret er ikkje kun basert på rask tilvekst. Fiskehelse er ikke mindre viktig. Ved rask tilvekst i sommeren og mangel på histidin og sink kan man for eksempel se katarakt hos laksen (den blir blind). Det er uønskelig. God fiskehelse, bra tilvekst og en bra fiske- og filetkvalitet (andel fett ligger mellom 15 og 20%) er kombinasjonen som teller i fiskeernæring. Eg ønsker meg egentlig at akvariefor kunne har samme forskningsbakgrunn.

Laksefor som akvariefor: Her er det viktig å ha detaljert informasjon om foret. For for laksesmolt (startforet, minste pellets) har mykke protein (over 50%) og forhodsvis lite fett (under eller rundt 20%). Korfor skal man ikke bruke dette for for akvariefisker, spesiell for yngel? Man få bra tilvekst fordi yngel trenger proteiner og her er det et for med proteinkvalitet (fiskemel, for eksempel LT94) som finnes svært sjelden på akvarieniveau. Eg kan ikke anbefale å bruke foret som en daglig for men 1-2 ganger i veke er det helt ok. For for matfisk er helt ubrukelig for akvariefisk. Her er eg enig. Fettprosenten ligger mellom 30% og 40% og her riskerer man helseskade hos akvariefisk. Et problem med alle laks og ørretfortyper er at det er en god del fiskemel i de. Fiskemel (altså ben) har som bakdel at den er phosphorikog så øke man phosphatkonsentrasjon i akvariet, hvis man ikke passe på. Eg hadde en gang et akvariet med guppyygel som bli fores med laksefor og eg hadde ikke peiling om phosphatverdier. Når eg målte, var det 10mg/l (vanlig skal være 0,2-1mg/l)!! Men akvariet fungerte, ingen alge, men litt dårlig plantevekst på stilkplanter, fordi phosphat blokkerte sikker mange andre næringsstoffer.

Konklusjonen: Laksefor (startfor) er egnet for akvariefisker, men man skal ikke overdrive og man skal ha bra kontroll på vannparameter, så kanskje meir anbefalt for avanserte akvarister. Vekstfor for laks eller ørret skal ikke brukes i akvariet.

OG IKKE TRO PÅ ALLE RYKTER SOM GÅR RUNDT OM LAKSEOPPDRETT!!!

Var det litt for omfattende nå?

Micha
Takk for et utfyllende svar, Micha, slik liker jeg å lese, og det er vel en viss logikk vedr. fastingen av dyret før det går til slakt

Et lite ps, jeg har alltid trodd at karbohydrater som kitin og cellulose har vært viktig for fordøyelsen, selv om de ikke er fordøybare( i små doser selvfølgelig)

Svein
Synes faktsik det var et ganske bra innlegg jeg

Har mulighet til å få tak i slikt fòr fra en onkel som jobber med oppdrettsannlegg men er det egentlig noe mer gunstig en frossent og levendefòr som tilleggsfòr?

Tenke da på fisker i karpelaks familien
Michael Niesar
Var det litt for omfattende nå?:) Micha

Tvert om, dette var noe så sjeldent som et godt og lærerikt innlegg fra en ekspert !

Det er slike innlegg vi ønsker her inne.
Jeg er tilhenger av å fore variert, og spesielt tilhenger av å fore med andre ting enn det som kommer utav bokser merket "JBL", "tetra" etc.

Jeg har fått tak i noe "røyepellets". Husker ikke lenger merket. Ifølge oppdretteren jeg fikk det av er dette fôr for å få smårøyer til å vokse fort til nesten slakte størrelse, da går de over til annet fôr. Jeg husker ikke inneholdsfortegnelsen nøyaktig, men det var MYE protein og lite fett.

Jeg hiver litt til fisk jeg ønsker skal vokse fort, sammen med annet fôr. Fisken liker foret og trives og vokser. Dette gjør forsåvidt planter og alger også.

Dette proteinrike fôret er selvfølgelig helt uegnet til fisk som er tilpasset å spise alger og planter.

Hvis jeg skal driste meg til et råd til de som måtte kunne få tak i en neve med "proft" fôr:
- Undersøk hva det fôret du har fått inneholder. Og om denne næringen er passende til din fisk.
- Fôr variert og med måte.

er det noen her som har noen erfaring å dele ang foring med laksefor ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap