- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Røde mygglarver til boliviansk sommerfuglciklide?
Røde mygglarver til boliviansk sommerfuglciklide?
Vi har to nydelige Bolivianske Sommerfuglciklider i et selskapskar der vi kunne tenkt oss å fore med mygglarver. I følge fiskebasen skal ikke vanlige Sommerfuglciklider ha røde mygglarver, men dette står det ikke advarsel om i informasjonen for Bolivianske Sommerfuglciklider.
Mitt spørsmål blir da som følger:
Kan vi gi røde mygglarver til våre Bolivianske Sommerfuglciklider?
Mitt spørsmål blir da som følger:
Kan vi gi røde mygglarver til våre Bolivianske Sommerfuglciklider?
Postet 13.02.08 kl 21:11
Postet 13.02.08 kl 21:16
Postet 13.02.08 kl 21:23
Endret: 13.02.08 kl 21:24
Kjøp heller sorte så er du sikrere. Sommerfuglciklider er robuste av oppførsel, men tåler ikke så mye. Mange som mister dem av uforståelige årsaker så det er ikke verdt risken. Har et par vanlige sommerfuglciklider og de spiser absolutt alt, discusfor, flakfor, granulat, frosne mygglarver, tørka tubifex, tørka artemia..... u name it. De elsker tablettene til corydorasene.
Postet 13.02.08 kl 21:27
Er ingen fare med bolivianske sommerfuglciklider, de er mye mer hardføre enn sommerfuglciklider som denne påstanden stammer fra.
"Ryktet" ang. sommerfuglciklider og røde myggiser kommer mest sannsynlig av at sommerfuglciklider dør lett fra før, og i mangel av grunner til at de dør har noen konkludert med at det var de røde mygglarvene. (disse kan være veldig bakteriefylte men det virker til å være mer problem i f.eks. USA enn i Norge).
Men bolivianske (alitispinosus) er ganske så forskjellige fra de "vanlige" (ramirezi).
For å si det slik ville jeg holdt meg lengre vekke fra f.eks. tubifex enn røde myggiser. Men det spørs også hvilket merke du kjøper.
"Ryktet" ang. sommerfuglciklider og røde myggiser kommer mest sannsynlig av at sommerfuglciklider dør lett fra før, og i mangel av grunner til at de dør har noen konkludert med at det var de røde mygglarvene. (disse kan være veldig bakteriefylte men det virker til å være mer problem i f.eks. USA enn i Norge).
Men bolivianske (alitispinosus) er ganske så forskjellige fra de "vanlige" (ramirezi).
For å si det slik ville jeg holdt meg lengre vekke fra f.eks. tubifex enn røde myggiser. Men det spørs også hvilket merke du kjøper.
Postet 13.02.08 kl 21:33
Endret: 13.02.08 kl 21:35
Postet 13.02.08 kl 21:41
Postet 13.02.08 kl 21:43
Postet 13.02.08 kl 23:48
Postet 13.02.08 kl 23:59
DonaldKan du vennligst utdype dette?
Vel det er nok andre merker myggiser der blant annet. Annet for som tubifex sies å fostres i grapsete sølevann i asia, og jeg har inntrykk av at det stemmer for mye rød myggisfor også. Og jeg får mye samme inntrykk med fiskene i USA at det er mye shabby kvalitet noe som virker rart da de er nærmere sør-amerika enn oss Ang. for i USA så har jeg sett langt mer som snakker om død med tubifex enn røde myggiser, da gjelder det flere dvergciklider ikke bare sommerfugler. Det får meg til å tro at hvis noen sommerfugler har dødd av røde myggiser så er det tilfeldig på mer enn en måte.
Men det er bare mitt inntrykk etter masse surfing, undersøkte blant annet et lass med sider, forum, forskning osv. ang. røde myggiser.
Og det nærmeste jeg kom en konklusjon bla. angående allergifaren for mennesker var at det var så mye bakterier i mye av fortypene at alt kunne være allergibombe for folk som var anlagt for allergier. Synes å huske det var en i forskningsbransjen som forska litt på det der. Men hvem kan nå huske alt.
frosken: Røde mygglarver er ikke larver av mygg, men et dyr i knott eller middfamilien eller hva det er. Husker ikke oversettelsen til korrekt dyr på norsk.
Postet 14.02.08 kl 00:14
Endret: 14.02.08 kl 00:15
Det er lett å "skjære alt over en kam" hvis man en eller annen gang har vært uheldig og mistet fisk rett etter fòring med en bestemt type fòr. For eksempel hvis noen en gang har vært uheldige og kjøpt en pakke frosne, røde mygglarver som tilfeldigvis ikke hadde vært oppbevart riktig og dermed blitt dårlige (f.eks. ved opptining og smelting, som har ført til kraftig bakterieutvikling i pakken, og så frosset igjen) så er det lett å tro at ALL mat av samme slaget må være like "farlig" etter dette.
Postet 14.02.08 kl 00:40
Eg stusset bare på at du nevnte røde mygglarver USA/Norge. Salt Lake City-området er vel en kjent fangstplass for slike. Derfor bør det bli like stor allergifare i USA og Norge, siden de ikke produseres her.
Om de produseres i Asia vet eg ikke, men eg vil faktisk tro at de i så fall vil være mindre allergifremkallende, siden de neppe vil se det hensiktsmessig med produksjon i mudrete vann. Skulle tro det ville vanskeliggjøre produksjonen/innhøstingen? Men dette vet eg ingenting om.
Røde mygglarver gir beviselig en allergisk reaksjon til en stor del av dem som velger å komme i direkte eller indirekte kontakt med dem. 30% har vært nevnt. Uansett: eg har nå 4 venner (oppjustert fra 3) som reagerer kraftig på røde mygglarver. Selv har eg aldri reagert, men har likevel kuttet dem ut, da eg tror eksponering over tid kan fremtvinge en allergisk reaksjon.
Hvorfor går ikke flere bare over til svarte mygglarver? Etter en kort tilvenning sluker fiskene dette fôret på samme måte som de røde.
Om de produseres i Asia vet eg ikke, men eg vil faktisk tro at de i så fall vil være mindre allergifremkallende, siden de neppe vil se det hensiktsmessig med produksjon i mudrete vann. Skulle tro det ville vanskeliggjøre produksjonen/innhøstingen? Men dette vet eg ingenting om.
Røde mygglarver gir beviselig en allergisk reaksjon til en stor del av dem som velger å komme i direkte eller indirekte kontakt med dem. 30% har vært nevnt. Uansett: eg har nå 4 venner (oppjustert fra 3) som reagerer kraftig på røde mygglarver. Selv har eg aldri reagert, men har likevel kuttet dem ut, da eg tror eksponering over tid kan fremtvinge en allergisk reaksjon.
Hvorfor går ikke flere bare over til svarte mygglarver? Etter en kort tilvenning sluker fiskene dette fôret på samme måte som de røde.
Postet 14.02.08 kl 00:44
Postet 14.02.08 kl 00:47
Postet 14.02.08 kl 00:52
DonaldHvorfor går ikke flere bare over til svarte mygglarver? Etter en kort tilvenning sluker fiskene dette fôret på samme måte som de røde.
Du tenker kanskje mer på menneskers reaksjon på fòret, enn det opprinnelige spørsmålet i tråden; tåler fiskene det?
Etter min første erfaring (og jeg understreker min) med svarte mygglarver, så synes jeg svarte mygglarver er noe av det skumleste fiskefòret som finnes... For fiskene altså.
Hvorfor? Jo, denne grunnen:
For to år siden kjøpte jeg en gruppe Corydoras, og ble samtidig anbefalt å prøve og gi dem svarte mygglarver. Jeg kjøpte derfor med en pakke svarte mygglarver, det var første gang jeg kjøpte den typen, og dro hjem. Senere på kvelden fòret jeg de nye fiskene med svarte mygglarver fra denne nye pakka.... og noen timer senere begynte fiskene å daue som fluer. 9 av 10 døde i løpet av det neste døgnet!
Er det rart jeg skydde svarte mygglarver som pesten etter dette? Det stod for meg som det verst tenkelige fòret, og jeg fikk liksom "bekreftet" dette på en amerikansk nettside der det stod at "av alle frossentfòr-typene, så var det svarte mygglarver som virkelig ble dårlige om det først skjedde".
Først for et par mnd siden våget jeg meg forsiktig frempå med å gi litt svarte mygglarver igjen, skikkelig nervøs... og det gikk bra.
Men jeg må tilstå at jeg virkelig ikke føler meg komfortabel i det hele tatt når jeg gir fiskene mine svarte mygglarver... det føles litt som russisk rulett.
Med røde mygglarver har jeg aldri opplevd noe som helst negativt. Jeg rører forresten aldri mygglarvene med fingrene, jeg bruker lang pinsett og plastkopp ved mating. Og jeg mater aldri rett FØR jeg skal nedi akvariet med hendene, jeg mater alltid etterpå. Ikke fordi jeg er allergisk, for jeg har ingen kjente allergier i det hele tatt (unntatt for en type pencillin, men det er noe helt annet), men fordi det er bedre "å være føre var, enn etter snar".
Postet 14.02.08 kl 00:54
Endret: 14.02.08 kl 00:58
1. Selv om man er aldri så forsiktig ved fôring tar man kanskje hånda ned i karet flere timer etterpå? Dette er i noen tilfeller nok.
2. Jeg bruker ikke bedervede mygglarver som fôr (om de har vært utsatt for oppting før eg kjøpte dem vet eg jo ikke).
Da trekker jeg meg stille og rolig tilbake fra denne diskusjonen. Temaet er jo gjennomdebattert så det holder, og folk får bare gjøre som de ønsker.
2. Jeg bruker ikke bedervede mygglarver som fôr (om de har vært utsatt for oppting før eg kjøpte dem vet eg jo ikke).
Da trekker jeg meg stille og rolig tilbake fra denne diskusjonen. Temaet er jo gjennomdebattert så det holder, og folk får bare gjøre som de ønsker.
Postet 14.02.08 kl 01:05
Endret: 14.02.08 kl 01:08
Det er vel lov å prate litt, Terje? Du ble vel ikke opprørt?
Men jeg må nesten bare si dette; det er vel ingen som bruker bedervet fòr med vitende og vilje Det er hva slags behandling fòret har hatt før man kjøpte det man ikke vet noe om, og som kan ha medført bakterieoppblomstring.
Det er vel helt ok at alle har sin oppfatning ang. dette temaet.
Og jeg tror de fleste har fått med seg allergi-muligheten ved røde mygglarver. Hadde jeg hatt allergi av noe slag, eller mye allergier i familien, så hadde jeg nok droppet det, ja. Men såvidt jeg vet, har ingen av mine foreldre eller søsken det- heller ikke mann og barn har noen allergier.
Men jeg må nesten bare si dette; det er vel ingen som bruker bedervet fòr med vitende og vilje Det er hva slags behandling fòret har hatt før man kjøpte det man ikke vet noe om, og som kan ha medført bakterieoppblomstring.
Det er vel helt ok at alle har sin oppfatning ang. dette temaet.
Og jeg tror de fleste har fått med seg allergi-muligheten ved røde mygglarver. Hadde jeg hatt allergi av noe slag, eller mye allergier i familien, så hadde jeg nok droppet det, ja. Men såvidt jeg vet, har ingen av mine foreldre eller søsken det- heller ikke mann og barn har noen allergier.
Postet 14.02.08 kl 01:16
Nå fikk du meg til å logge på igjen, Mona
Nei, eg ble ikke opprørt; vet ikke om eg har den evnen egentlig
Grunnen var bare ikke å "opprette" enda en av utallige tråder om dette temaet. Eg tror ikke noen mater bevisst med bedervede mygglarver, men eg tror mange glemmer dem av en stund, og putter dem tilbake i fryseren.
Når det gjelder allergi, har eg en mistanke om (egentlig bevis) at når det gjelder røde mygglarver har det lite å si med eventuell allergi i familien.
Men nå gir eg meg, selv om eg ikke er opprørt
Nei, eg ble ikke opprørt; vet ikke om eg har den evnen egentlig
Grunnen var bare ikke å "opprette" enda en av utallige tråder om dette temaet. Eg tror ikke noen mater bevisst med bedervede mygglarver, men eg tror mange glemmer dem av en stund, og putter dem tilbake i fryseren.
Når det gjelder allergi, har eg en mistanke om (egentlig bevis) at når det gjelder røde mygglarver har det lite å si med eventuell allergi i familien.
Men nå gir eg meg, selv om eg ikke er opprørt
Postet 14.02.08 kl 01:38
Postet 14.02.08 kl 08:05
Postet 14.02.08 kl 08:28