Neontetraene mine er tynne, de andre fiskene ser bra ut.

Jeg lurer på hvorfor neontetraene mine plutselig har begynnt å bli tynne. Jeg har foret med samme for lenge, men går ut i fra at det er foret som er feil.

Jeg gir forskjellig typer granulat og tabletter, men ikke flakfor, da jeg hørte de ikke trengte det, og av erfaring så har fiskene foretrukket granulater. Det er ikke formengde som er problem, fordi jeg gir ofte formye og da legger det seg på bunnen, så jeg vet at det er mat nok til alle.

Jeg har ikke så stor peiling på for til fisk, så håper noen kan hjelpe. Noe spesielt for som er å anbefale til tetraer?

Vannet er ok, og ingen nitritt eller algevekst. Har regelmessige vannverdier. Har mye planter.
Kanskje granulat er for stort?
Kanskje de ikke greier å svelge unna nok mat? Prøv å knus det litt, eller kjøp en liten boks flakfor for å prøve? Eventuelt om fiskene dine er veldig tynne - så kjøp frossne Cyclops eller små tørket artemia for å fore de opp igjen.
Takk for tips Jeg skal prøve å knuse deler av granulaten før jeg mater dem. Hvor får jeg kjøpt frossne Cyclops eller små tørket artemia? Gjerne nettbutikk om de selger sånnt der? Jeg syns de er veldig tynne ja, spesielt de minste av dem. Så kanskje det er størrelsen på granulaten som har vært feil, og at de rett og slett er for store. Huff, føler meg litt slem nå altså, det har skjedd rimelig plutselig at de har blitt tynne, så de har kanskje levd på reserver en stund da.

Ser forresten at jeg skrev at vannverdiene er regelmessige, jeg mente å skrive at de er stabile, så jeg tror ikke det er dette som er grunnen.
er det for stor konkuranse i matfatet så blir de kansje skjøvet litt til siden. men som det blir nevnt her så kan størrelsen på selve maten være feil også.
Er nok en del konkurranse med en gang maten blir sluppet ned, men som sakt så gir jeg ofte litt for mye mat, så hender det ligger igjen granuater og en halv tablett etter de er mette.

I dag knuste jeg noen av granulatene før jeg hev de oppi, og da så jeg at de to tynneste av dem fikk i seg mat. De største neontetraene så jeg at klarte å spise uknuste granulat hele. Disse er også i normal vekt, så antar først og fremst at det er størrelsen kombinert med kamp om mat innimellom som har vært feil.

Jeg har også en sebrafisk som bare har ett øye, den har hatt det i et år nå. Den svømmer helt fint, spiser masse og har klare striper. Men i går så jeg at enn neontetra også manglet et øye, denne svømmer normalt og spiser. Den er ikke blandt de tynneste. Er det sjans for at den vil klare seg helt fint?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap