"røde" mygglarver?

Skal ikke de røde mygglarvene være røde........og ikke brune? Hvert eneste brett jeg har kjøpt er larvene brune, dog rød innerst. Er dette dårlig kvalitet eller? Husker ikke produsenten, men det er ikke Fina fisken hvertfall.
Har stort sett brukt Fina Fisken sine og de har ihvertfall vært røde så snart de ble tint og kom i vannet. Sånn umiddelbart så høres ikke brune larver så appetittvekkende ut. Ikke det at de røde er det heller når jeg tenker meg om

Om brunfargen tyder på dårlig kvalitet tør jeg ikke si. Forhåpentligvis stikker noen med mer peiling enn meg innom tråden.
Mygglarvene jeg bruker er røde. Både fina fisken sine og den andre typen de selger på Oslo City. Har aldri opplevd brune. Skal heller ikke påstå at brunt er ubrukelig, men jeg hadde personlig ikke vært fristet til å gi det til mine fisk...
Jeg må jo så absolutt si at de ikke ser mye appetittvekkende ut nei! Jeg husker at pakken har mye grønn farge og at det er bilde av en fisk utenpå. Var det en Praktbotia på pakken......? Mye mulig jeg husker feil nå altså. Larvene ligger i hver sin porsjonskål med et overtrekk av sølvfolie. Fiskene mine virker ikke akkurat ivrige når jeg forer med de heller, så det kan muligens være tegn på dårlig kvalitet på de.
Fiskene elsker jo røde mygg, så visst de ikke er så begeistret for larvene er nok det et dårlig tegn...
Jeg har nå tint en blokk og det lukter fryktelig vondt!! Nesten råttent. Fysj, nå skjønner jeg hvorfor mine fisk ikke vil ha det.
Nå vet jeg ikke hvor sensitiv du er for lukter, men det skal absolutt ikke lukte vodt av larvene. For meg høres det ut som de har vært tint før de havnet i fryseren din. Mygglarver forderver med en gang når de er tint så det er veldig viktig å få dem hjem fra butikken før de tiner. Heller ikke glemme dem på kjøkkenbenken...

Forresten, du tiner ikke hele plata hver gang du skal gi litt av den??

Det du tiner må brukes med en gang. Det er ingen vits i å fryse ned igjen noe som har vært tint
Jeg er ikke av den sensitive typen når det gjelder lukter

Det er så absolutt ingen fare for at larvene tiner fra butikken og til meg. Jeg har en liten kasse av isopor som det blir lagt i sammen med kjølelementer. Og platene blir pakket inn i avispapir. Hva som skjer i butikken fra det ankommer og til det havner i fryseren der....ja det vet ikke jeg.

Jeg tiner selvfølgelig ikke alt på en gang. Bare en porsjon Og alt som blir til overs kaster jeg.
Jeg har fora med røde mygglarver fra forskjellige merker, og det er stor forskjell på kvaliteten. Fisken merker hva slags merke det er... Den beste jeg har fora med hittil er akvarieteknik sine mygglarver. Fisken går bananas, i mye større grad enn f.eks ved foring med finafisken.
Hvis det stinker, ville jeg kastet larvene.

OG sagt fra til butikken at de må sørge for å holde kjølevarene sine kjølig hvis de vil ha salg på dem i fremtiden.
Kampfisk
Hvis det stinker, ville jeg kastet larvene. OG sagt fra til butikken at de må sørge for å holde kjølevarene sine kjølig hvis de vil ha salg på dem i fremtiden. ;)

Jeg synes mygglarver lukter grevling åkke som jeg. Vasker alltid hendene etter foring, for det lukter skikkelig hæslig...
Heydu
Jeg har nå tint en blokk og det lukter fryktelig vondt!! Nesten råttent. Fysj, nå skjønner jeg hvorfor mine fisk ikke vil ha det.

Jeg har hatt akkurat den typen som du beskriver med folie osv. Mine var også brune og lukta fryktelig, fiskene var heller ikke så begeistret for mygglarvene, så jeg kasta hele pakka.

Heldigvis finnes det annet man kan for med, uten å forpeste akvariet.
Fra artikkelen Fór og fóringsrutiner av Tone Andreassen.
Det man må være obs på dersom man kjøper røde mygglarver er at disse har en lei tendens til å forårsake voldsomme allergiske reaksjoner selv hos mennesker som ikke har allergi for mygg eller insekter til vanlig. Derfor bør man alltid passe på å ikke ta i disse med bare hendene. Hudkontakt med røde mygglarver frarådes.

Når du ser skyen med bøss det blir av mygglarvene kan du tenke hvor mye allergener som blir igjen i vannet og som du får på huden når du roter rundt i karet. Allergier er noe alle plutselig kan få. Vil du risikere din egen helse fremfor fiskens?
Det som irriterer meg aller mest ved dette er at jeg kjøper en eller flere varer
i god tro om at dette er bra og det viser seg dessverre at det motsatte er tilfellet! Jeg vil si at ved å ha gitt mine fisk dette så er jeg ansvarlig over at de har fått mat som har vært fordervet fra butikken eller fra turen til butikken.

Det som fikk meg til å reagere over at dette var av dårlig kvalitet kom etter å ha tittet på forskjellige bilder her inne av fisk som fikk myggiser.......myggiser som var røde og ikke ufyselig brune - som de jeg har gitt til mine fisk. Jeg begynner virkelig nå å lure på om dette kan ha vært skylden i at jeg hadde så mye fiskedød en periode tidligere. Som jeg skrev i starten så har all mygg jeg har kjøpt hatt den samme ufyselig brune fargen. Har ikke tenkt noe spesielt over lukten før nå. Det har også vært av det samme merke, selv om dette ikke trenger å være av betydning.

En ting jeg nå har lært er at jeg heretter må lukte og ugle-se på alt jeg kjøper av frossenmat (noe som skulle vært så absolutt unødvendig)
Uansett så har nesten 3 fulle plater med mygg gått rett i søpla. De var av dårlig kvalitet alle 3. Takk for alle tips folkens
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap