- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Corydoras og foring med frosne røde mygglarver
Corydoras og foring med frosne røde mygglarver
Postet 18.03.09 kl 20:09
Jeg gir mine coryer frosne mygglarver, tiner de ikke. Mine coryer kommer ikke opp i vannkante før de spiser, men de venter til maten synker. På den tiden har mygglarvene løst seg opp /tint.
Jeg vet ikke om det er vanlig at de ikke kommer opp i vannoverflaten, så her hos meg gir jeg de frosne mygglarver, men som sakt: De tiner før coryene begynner å spise.
Men dette kan jeg jo ikke svare helt sikkert på. Så sant at coryene ikke begynner å spise før mygglarvene synker så skal de jo ikke være noe problem. Men kanskje mine coryer er unormale, men det er lite sansynlig når jeg har 4 kar med coryer og alle venter til mygglarvene synker.
Jeg har også lest at det er noen fisker som må ha tinte mygglarver. Husker i farten hva slags fisk det var, men tror ikke at det var corydoras. Men som sakt, ut i fra det jeg har sett/ erfart så er det ikke noen vist i å tine mygglarvene før du hiver de i karet.
Jeg vet ikke om det er vanlig at de ikke kommer opp i vannoverflaten, så her hos meg gir jeg de frosne mygglarver, men som sakt: De tiner før coryene begynner å spise.
Men dette kan jeg jo ikke svare helt sikkert på. Så sant at coryene ikke begynner å spise før mygglarvene synker så skal de jo ikke være noe problem. Men kanskje mine coryer er unormale, men det er lite sansynlig når jeg har 4 kar med coryer og alle venter til mygglarvene synker.
Jeg har også lest at det er noen fisker som må ha tinte mygglarver. Husker i farten hva slags fisk det var, men tror ikke at det var corydoras. Men som sakt, ut i fra det jeg har sett/ erfart så er det ikke noen vist i å tine mygglarvene før du hiver de i karet.
Postet 18.03.09 kl 21:46
Postet 18.03.09 kl 21:50
Jeg holder i biten med frossentfôr med en [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1240&HKatID=]fôringspinsett[/URL] rett under vannflaten, og vifter litt med den. Da tiner den og det drysser ned tinte mygglarver til bunnen, der Coryene fråtser!
Jeg holder maten over det området der jeg vil at den skal lande, og passer på at det ikke havner i toppen av en plante eller noe :p (Corydoras spiser jo fra bunnen hovedsaklig)
Jeg holder maten over det området der jeg vil at den skal lande, og passer på at det ikke havner i toppen av en plante eller noe :p (Corydoras spiser jo fra bunnen hovedsaklig)
Postet 18.03.09 kl 21:53
Endret: 18.03.09 kl 21:56
Postet 18.03.09 kl 21:55
Sannevet ikke om det bare er mine cw23, men de støvsuger plantene og, skal jeg love deg :p
Noen få Corydoras fra en art (tatt i betraktning hvor mange jeg har) går faktisk opp og smatter så høyt som i overflaten enkelte ganger. Men jeg vil gjerne understreke: det er ikke noe man bør satse på når man skal fôre Corydoras! De kan regelrett sulte i hjel på bunnen før de våger seg opp for å spise fra overflaten, uansett hvor fristende det måtte lukte der.
Så nå håper jeg alle får med seg den biten, og ikke bare gjengir dette senere som at "jamen jeg har jo hørt at de kan spise fra overflaten, jeg!".... og har gitt dem flytende fôr...
Jeg har sett denne snodige atferden med å spise fra overflaten hos kun èn Corydoras-art blant alle jeg har og har hatt, og det er mine Corydoras Black. De er en fargevariant av C. schultzei. Av og til henger de i overflaten og smatter i vei så jeg kan høre smattelyden deres lang vei
Kan huske at en annen akvarist her inne nevnte noe lignende hos en annen Corydoras-art også, men husker ikke hvilken. Uansett; det er svært uvanlig, og sannsynligvis helt tilfeldig at en gruppe Corydoras plutselig avviker fra vanlig oppførsel og spiser slik.
Her er et par av de svarte i gang med å spise fra overflaten:
Postet 18.03.09 kl 22:03
Endret: 18.03.09 kl 22:07
mona oJeg holder i biten med frossentfôr med en [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1240&HKatID=]fôringspinsett[/URL] rett under vannflaten, og vifter litt med den. Da tiner den og det drysser ned tinte mygglarver til bunnen, der Coryene fråtser! :) Jeg holder maten over det området der jeg vil at den skal lande, og passer på at det ikke havner i toppen av en plante eller noe :p (Corydoras spiser jo fra bunnen hovedsaklig)
Jeg har noen veldig sultne tetra øverst i karet, eller de går hvor som helst når det gjelder mat... De er skikkelig ekkel mot Coryene når de får maten sin.
Postet 19.03.09 kl 01:31
Pleco på flakfór
Jeg har en sunn og fin Pleco som gladelig jafser i seg flakfór med buken opp ved vannoverflaten. Han har etterhvert blitt ganske aggressiv mot de to scalarene jeg har, som gjerne også vil ha sin del av føden. Men det er ikke fordi Plecoen sulter. Dette gjør han gjerne etter å ha fortært en halv agurk samme dag! Sjekk akvabloggen min for bilder!
Postet 20.03.09 kl 09:09
Postet 20.03.09 kl 23:32
Må bare hive meg inn i denne tråden. Er ny med dette med mygglarver, artemia og lignende. Når man kjøper frosne mygglarver i dyrebutikken, er det da bare å putte de oppi akvariet og så spiser fiskene de? De skal ikke klekkes eller noe? Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men som sagt er jeg helt ny på denne mat-fronten. Tidligere har det bare gått i flakfor og grønnsaker nemlig
Leste også at sommerfuglciklider ikke tåler røde mygglarver, så tenkte kjøpe hvite eller sorte. Med sommerfuglciklider og scalarer i samme kar, hva vil være mest populært og næringsrikt?
Leste også at sommerfuglciklider ikke tåler røde mygglarver, så tenkte kjøpe hvite eller sorte. Med sommerfuglciklider og scalarer i samme kar, hva vil være mest populært og næringsrikt?
Postet 05.05.09 kl 16:11
LineMå bare hive meg inn i denne tråden. Er ny med dette med mygglarver, artemia og lignende. Når man kjøper frosne mygglarver i dyrebutikken, er det da bare å putte de oppi akvariet og så spiser fiskene de? De skal ikke klekkes eller noe? Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men som sagt er jeg helt ny på denne mat-fronten. Tidligere har det bare gått i flakfor og grønnsaker nemlig :)
Frosne mygglarver kan kastes rett i karet. eller du kan tine dem, men trenger ikke noe klekking eller noe. Jeg gir mine de røde mygglarvene frosne for da "porsjonerer" maten seg ut selv, når man tiner dem synker maten veldig fort og i mitt kar havner veldig mye på sandet i bunnen. for å variere kan du også kjøpe dafnier, mysis, cyclops etc. det er masse å velge i når det gjelder frossent fôr og fiskene blir sunne og får flotte farger
LineLeste også at sommerfuglciklider ikke tåler røde mygglarver, så tenkte kjøpe hvite eller sorte. Med sommerfuglciklider og scalarer i samme kar, hva vil være mest populært og næringsrikt?
Jeg har selv 5 voksne sommerfuglciklider og de blir fôret med røde mygglarver og de ELSKER det. men jeg vet folk har vært uheldige. Jeg har hatt sikkert 15 sommerfugler til sammen og alle har spist røde mygglarver uten problemer. Det viktigste er å huske på at røde mygglarver er tungt fordøyelige og ikke må gis for ofte. mine får røde kanskje en gang i uka eller noe. Svarte og hvite er desidert mer næringsrike enn røde og svarte skal visst stimulere til lek også (minns jeg å ha hørt/lest)
Postet 05.05.09 kl 16:23
Postet 05.05.09 kl 17:23
Corydorasene får nesten ingenting
Har noen goe råd om hvordan mygglarvene kan gis til Corydorasene før rødmunntetraer rekker å sluke dem? Er det da bedre å slippe inn uopptinte larmer? Synes synd på corydorasene som sitter på bunne og ser på alle larvene blir borte før dem kommer til bunnen.
Postet 08.05.09 kl 22:01
Du kan fôre Corydorasene en stund etter at akvarielyset er slått av. De fleste tetraer går litt i halvdøs om natten og i mørket, og de vil sannsynligvis ikke være like gira i matfatet da. Har du flaks så overser de maten helt og bare døser.
Corydoras er nattaktive, så deres dag begynner for fullt når mørket faller på (de er aktive døgnet rundt i grunnen, men det er om natten de føler seg tryggest og derfor er mest i farten).
Ha gjerne lite lys i rommet også når du skal nattfôre Coryene, så mørkt som mulig, for er det full flombelysning i rommet så faller ikke tetraene inn i nattdøs riktig enda.
Corydoras er nattaktive, så deres dag begynner for fullt når mørket faller på (de er aktive døgnet rundt i grunnen, men det er om natten de føler seg tryggest og derfor er mest i farten).
Ha gjerne lite lys i rommet også når du skal nattfôre Coryene, så mørkt som mulig, for er det full flombelysning i rommet så faller ikke tetraene inn i nattdøs riktig enda.
Postet 08.05.09 kl 22:42
Endret: 08.05.09 kl 22:45
Jeg skal love deg at jeg har en evig kamp med Skjørtetetraen her!!! De er store glupske og har en enorm appetitt!:O
Her hjelper det faktisk ikke at all lys er slukket, de går likevell rett på ev tabletter som kommer oppi om natta (passer godt på at det er minimalt med lys da) som Coryene skal ha!
Min taktikk er rett og slett å jage dem (skjørtetetraen) så godt jeg kan bort med den ene hånda mens jeg strør så mye mygglarver så mulig så fort jeg kan slik at de synker til bunnen før skjørtene har tatt alle sammen. De går rett til bunnen etterpå, men Coryene har kjenner sine naboer og vet at de må være frempå og spise så fort som mulig
Jeg har prøvd forskjellige ting, men har ikke funnet noe bedre måte enda...
Her hjelper det faktisk ikke at all lys er slukket, de går likevell rett på ev tabletter som kommer oppi om natta (passer godt på at det er minimalt med lys da) som Coryene skal ha!
Min taktikk er rett og slett å jage dem (skjørtetetraen) så godt jeg kan bort med den ene hånda mens jeg strør så mye mygglarver så mulig så fort jeg kan slik at de synker til bunnen før skjørtene har tatt alle sammen. De går rett til bunnen etterpå, men Coryene har kjenner sine naboer og vet at de må være frempå og spise så fort som mulig
Jeg har prøvd forskjellige ting, men har ikke funnet noe bedre måte enda...
Postet 08.05.09 kl 23:21
Frosne mygglarver
hei tørrfisk..har lurt litt på det samme selv, til nå har de frosne mygglarvene bare blitt kastet oppi karet , har noen tigerbarbe som river de i stykker med en gang .deretter havner de på bunn .men det ser ut som om de spiser de frosne,men tror jeg skal begynne å tine de fremmover
Postet 09.05.09 kl 00:06
Du kan jo holde det som er frossent oppi vannet så løses det opp der mens du kanskje kan gni på det. Mener at jeg har funnet ut at det ofte går fortere å få larvene ned da om man i tillegg lager litt bevegelse i vannet.
Ble veldig klossete dette altså, men slik gjør jeg det:
Holder ruta med frossne larver i akvariet og gir litt til skjørtetetraene først, før jeg begynner å jage de bak i karet med den ene hånda. Den andre har jeg tabletten i (som er frossen) og gnir på den slik at larvene løsner fortere. Noen ganger slår jeg av pumpa i karet slik at larvene ikke spres rundt i karet og detter der jeg vil de skal være, f.eks. ved ett løvblad (hvor coryene kommer enklere til enn de store skjørtene ).
Vet ikke om dette var til hjelp? Skulle kanskje ha lagt ut på youtube hvordan jeg gjør det Du kan jo se det for deg, kaos!;D
Ble veldig klossete dette altså, men slik gjør jeg det:
Holder ruta med frossne larver i akvariet og gir litt til skjørtetetraene først, før jeg begynner å jage de bak i karet med den ene hånda. Den andre har jeg tabletten i (som er frossen) og gnir på den slik at larvene løsner fortere. Noen ganger slår jeg av pumpa i karet slik at larvene ikke spres rundt i karet og detter der jeg vil de skal være, f.eks. ved ett løvblad (hvor coryene kommer enklere til enn de store skjørtene ).
Vet ikke om dette var til hjelp? Skulle kanskje ha lagt ut på youtube hvordan jeg gjør det Du kan jo se det for deg, kaos!;D
Postet 09.05.09 kl 01:09
Postet 09.05.09 kl 14:29
Det står på artemiapakken fra "fina fisken" at du må tine det opp ved foring av store fisker, sikkert fisker som er store nok til å spise en hel firkant i en jafs kanskje?
Det kan jo ikke være spesielt godt å få en isklump i magen, is er jo ikke noe fisker er vant til.... jeg vet at å spise for mye is er vondt, av egen erfaring
Så jeg holder alltid artemia/oksehjerte like under overflaten slik at det deler seg opp i biter, og så får de mest nysgjerrige nappe litt på biten, og de andre spise det som faller ned. (største fisken min er Pt. Leopoldi)
Det kan jo ikke være spesielt godt å få en isklump i magen, is er jo ikke noe fisker er vant til.... jeg vet at å spise for mye is er vondt, av egen erfaring
Så jeg holder alltid artemia/oksehjerte like under overflaten slik at det deler seg opp i biter, og så får de mest nysgjerrige nappe litt på biten, og de andre spise det som faller ned. (største fisken min er Pt. Leopoldi)
Postet 09.05.09 kl 15:57
Postet 24.01.11 kl 22:24