Föring med microorm. hvor mye skal fiskene ha?

Jeg har fått mer og mer sansen for microorm. Det er jo en enklere utgave enn klekking av artemia, nesten luksus spør du meg!

Jeg har stort sett bare föret Pygmegurami med dette. Nå har jeg prøvd de til Coryer og Sjokoladegurami også med positivt resultat! Jeg synes det er artig å kunne gi fiskene noe levende slik at de får "brukt hodet litt" og jobbe for maten. Nå skal det sies at jeg har hund, så jeg er veldig opptatt av aktivisering noe som kanskje ikke henger i hop blandt fiskene:P

Det jeg lurer på og har lurt på lenge er hvor mye microorm jeg skal gì? Sammenlignet med annet for så er det jo veldig lite! Kan jeg bruke microorm som et slags mellom-måltid i tillegg til røde mygglarver og tabletter eller kan de erstatte ett måltid? Og til Sjokoladeguramiengir jeg røde mygglarver og tørrfor, kan jeg i tillegg gi microorm eller bytte ut ett måltid?

Hvor mye bør jeg gi pygmeguramien?

Jeg har lenge lurt på om jeg overforer eller "underforer" så jeg er spent på hva jeg ev får til svar!
Hvor mye bør jeg gi pygmeguramien?

Til opplysning for sikkerhets skyld:
Jeg har ett kar på 62L hvor det går
3 sjokoladeguramier
7 Coryer
5 amanoreker

Jeg har ett kar på 110L hvor det går:
6 Cory
9 skjørtetetra (som ikke ser microormen )
5 amanoreker
1 ancistrus

ett på 33L med
5 pygmegurami
Ingen som vet noe? Jeg har föret fiskene i karantenekaret (62L) i ett par dager med microorm da jeg har føtt ørlittegran nitritt. Tenker at microorm ikke gjør stor skade..
Jeg vet ikke hva du bør gi av mengde til de nevnte akvariene der, for jeg bruker det fôret kun til yngel. I et kar med 50-100 Corydoras yngel tar jeg et sveip eller to langs kanten på kultur-boksen med mikroormer. Med "sveip" mener jeg altså med penselen. Jeg bruker en sånn liten og tynn hobby-malepensel til å høste mikroormen jeg trenger, og stryker den en halv runde rundt innerkanten av boksen der mikroormene kryper. Større bust på penselen drar med seg mere mikroorm pr sveip, og jeg har to ulike slike pensler liggende. En liten og tynn, og en som er noe større.

Det jeg ser på når det gjelder mengde, er hvordan magene til yngelen ser ut etterpå, en stund etter at jeg har fôret. Jeg ser om de har sluttet å spise, da betyr det at det er tomt og spist opp, og så sjekker jeg magene deres. Er magene fine og runde og helt hvite av mikroorm, har jeg gitt passe. Er det ganske slanke mager uten noen kul men likevel hvit av mikroorm, så var det nok litt lite, så da tar jeg litt mer neste gang. Jo flere yngel det er, jo oftere fôrer jeg, for å være sikker på at alle får litt

Du må vel egentlig bare prøve deg frem og se med en liten dose først, om fiskene får tak i det og spiser det. I et normalt stort akvarium med filterpumpe ville jeg slått av filteret noen minutter mens fiskene spiser, så ikke de ørsmå mikroormene flakser veggimellom og forsvinner inn i filteret.
Jeg bruker det som et måltid. Fiskene får fin kul på magen, men nå har jeg små boraras da.
Drar opp så mye jeg får til, har corydoras på bunnen som tar seg av restene, faktisk synes kirsebærrekene mine at mikroorm er snadder. Så de tar å hvis de får muligheten.
Tipper sandsnegler tar seg av døde mikroorm får de sjansen. Dessuten kan mikroorm overleve ganske lenge i vann, så det forurenser ikke så mye.

Jeg er vel av typen som underforer, nå jeg leser hvor mange tabeletter andre gir coryene sine. Der andre gir en tabelett pr 4 stk mellomstore coryer, gir jeg en på deling kanskje to ganger om dagen til 6 mellomstore coryer, 12 habrosus, 14 stjerner, 3 knurregurami og 2 banjomaller.
Noen ganger forer jeg litt mer, andre dager har de matfri dag. Ser ann formen deres på hvor mye jeg burde gi, så lenge ingen blir tynne eller for tykke, fortsetter jeg med den foringa jeg.

Så det er nesten bare å prøve seg frem, fisker dør ikke av for lite mat en periode, men de dør av overforing og dermed dårligere vannkvalitet.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap