Föring med microorm. hvor mye?

Jeg förer pygmeguramiene mine og pygmegurami-yngelet med microorm.
Det jeg alltid har lurt på er om jeg gir for lite eller for mye...
Det er jo vanskelig å "vise" gjennom en tråd hvor mye det er snakk om. Jeg får ikke sett om alt alt blir spist opp da det er dunkelt belysning og veldig tett beplantet. De sluker ikke i seg maten heller, men tar seg god tid!

Jeg har ingen reker eller snegler gående i disse karene, bare pestsnegler så da er det begrenset hvor mye avfall det tåler......

Håper noen kan hjelpe?
Vel du skal fore ekstremt mye med microorm før det blir noe problem, de vil jo heller ikke død med en gang og dermed så vil jo ikke de som ikke blir spist med engang utgjøre noen trussel for forurensning. Jeg forer hardt med nyklekket artemia i mine kar, og med et godt innkjørt filter så er ikke det noe problem.
Jeg har pygméguramien i 33L med Fluval 2+, så det skal være veldig godt filtrert. Yngelet er i en 9Liter med Elite-svampfilter (luftdrevet).
Om jeg förer for mye (spes yngel) så er jeg redd for at mye ikke vil bli spist og microormen dør og blir liggende der på bunnen. Tenker på at dette er et svært lite kar og vannverdiene må være på topp!

Men det er mulig det skal mye døde microorm for at det skal bli ett problem?
Når det kommer til yngel så er det bedre å fore litt for mye enn for lite. Da vil yngelen vokse bra, og bli store og sterke. Mikromark kan leve ganske lenge i et akvarie så om de svømmer rundt i noen timer så gjør ikke det noe. Men skal du fore hardt så må man også være sikker på at filteret takler avfallsmengden.

Skal bli liggende en god del uspiste mikromark før det blir noe problem, med stor sansynelighet så vil yngelene spise dem før dem dør. Men man må også mate etter hvor mange yngel man har og fore deretter.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap