Meksikansk ferskvannstangloppe, krise hvis de overlever i akvariet?

Jeg har fått tak i meksikanske ferskvannstanglopper og håper å få dem til å sørge for litt levendefor til mine labyrinter som digger alt som ligner på reker.

Men en ting jeg ikke har tenkt på er at disse er veldig glad i grønt for, og da betyr det ALT som er grønt! Jeg la oppi et lite salatblad til dem i går og de var kjappe med å begynne å gnafse på det, ble huller over hele bladet. Tenk hvor mye skade de kan gjøre i et akvarie hvis noen ikke blir spist opp og forøker seg der?!

De skal ha en Gh på 25 helst, har hatt i gh+ der de går nå, så mitt håp er at de rett og slett ikke skal klare å overleve i karene mine som har en gh på 3-4.. Mine labyrinter er veldig glupske og jeg trodde de hadde utryddet min store rekekoloni, men det dukker stadig opp noen reker så da vil sikkert noen tanglopper klare å gjemme seg vekk.
Jeg er livredd for at de skal spise opp plantene i akvariene mine.
Har noen erfaring med disse og har de lett for å overleve i akvarier med fisk?

Fant en svensk infoside og et bilde som viser den bedre enn på infosiden.
Overleve OG formere seg i akvariet, dette må jeg teste. Har jo rovfisk som digger levende mat
Hvor fikk du fatt i disse lekkerbiskene :P
Trond Ferkingstad
Hvor fikk du fatt i disse lekkerbiskene :P

http://www.springhalen.dk/

De kan anbefales! God og rask service. Koster "ingenting" for en kultur, men koster selvfølgelig litt i porto. Men jeg syns det er helt ok å betale 130 kr for 2 kulturer (inkl porto)
både min erfaring, og den ovennevnte artikkelen tilsier at Hyalella azteca i akvariet ikke bør by på problemer med mindre de får for lite alger / matrester / råtne planterester. Og så lenge du ikke er svært redd for javamosen din.
Når det har blitt etablerte kolonier i mine kar, har det bare vært fordeler. Har tilgode å se dem beite på planter så det er synlig.
TK: jeg har hatt dem i 2 uker nå. Putta oppi noen flyteplanter og en stilkplante for at de kunne spise, men 2 uker etter er overflata grodd igjen med planter! Jeg trodde disse var helt rå på å spise planter, men når jeg ser at de ikke rører plantene jeg har gitt dem føler jeg meg meget trygg på at de ikke skal klare å ødelegge plantene i akvariene heller
Hei Lisbeth, hvordan går det med "loppene dine?

Har selv snust litt på dette som fôr til labyrinter og mulig jeg får tak i noen snart. Hvis så, er det meningen å ha dem et lite kar, 19 - 30 -28 liter, kun til disse alene, det er vel et must?

Det var en svimlende høy GH de skulle ha, skal lure på om differansene ned til 2-4 kan gjøre dem "livløse"? Men vil da tro at fiskene er så gira og jakt instinkte så høyt at alle lopper blir funnet!

Ser du skriver det går fint med plantene dine, bra!
Hei Janne. Jo disse tangloppene går det veldig bra med og jeg ser støtt de svømmer to og to (parrer) Det yrer av liv, men siden jeg bruker et lag med torv på bunnen er det vanskelig å se den faktiske forøkning. De digger å grave seg ned og vende på torva. Men ut i fra bevegelsen i torva tror jeg det har blitt en del flere tanglopper på et par uker

Du trenger ikke så stort kar som jeg har gitt dem. Jeg ville bare ha litt å gå på siden jeg jeg prøver meg på en blandingskultur med både dafnier og tanglopper.

springhalen.dk står det: Som beholder kan bruges f.eks. to til fire 8-liters Smartboxe belyst med lysstofrør, som til dafnier. Det anbefales at have en smule bevægelse i vandet i form af en iltsten der kører med meget lavt out-put, men det er ikke absolut nødvendigt

Med andre ord, ikke store plassen de trenger. Jeg oppdaget at disse tangloppene er helt ville etter [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2019&HKatID=]Tetra Wafermix[/URL], så de får ganske mye av det. Kan nok være grunnen til at de lar plantene være i fred. Ellers får de agurk, gulerot og cattapablader.
Ser jo ut som du får det til å funke i 19 literen din, både tanglopper og dafnier sammen. Hvordan er resultatet når du fôrer labyrintene med tanglopper?

Jeg vil ha tangloppene i eget kar, men går nok ennå mer ned på størrelsen og lar de få en liten luftestein. Jeg har allerede startet ei bajle med dafnier, og går det til helsikkee.... så mister jeg i allefall ikke begge artene
Jeg har ikke foret med tangloppene enda. Vil at de skal få bygget opp en skikkelig stamme før jeg bruker dem som for. Har jo bare hatt dem gående i et par uker. De tangloppene jeg fikk kom blandet med dafnier. Jeg tror de bruker dafniene til å filtrere vannet rent til tangloppene. Det ser ut til å fungere hos meg også, jeg er glad hvis jeg kan slippe å bruke luftpumpe

Jeg har for sikkerhetsskyld tatt unna dafnier i en egen 5L i tilfelle det ikke skulle gå så bra med den blandingskulturen jeg prøver nå
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap