Hva slags dyr har jeg fått i dafniekulturen min?

Har hatt en dafniekultur gående i 3 uker og nå har det dukket opp en stor koloni med noen andre bitte bittesmå hvite dyr. Rund med to små runde "horn" oppå. Dafniene hopper liksom opp og ned i vannmassene mens disse svømmer i kjappe bevegelser rundt i bunnlaget og litt over.

Jeg håper ikke dette er en forurensning av dyr jeg absolutt ikke vil ha i kulturen. Og som ikke er farlig å få oppi akvariene mine. De forøker seg tydelig veldig fort.

De ser ut som bittesmå kaninhoder som fyker rundt

Legger ved en dårlig tegning
Det er det jeg har mistenkt selv og fått et par forslag på det nå.

Men i all verden hvor ble de to forrige innlegga av i denne tråden??
Hvorfor er de sletta??? Det var jo bare forslag på hva dyret kunne være, ikke noe ulovlig innlegg. Håper det er en feil av moderatorene ellers blir jeg veldig forvirra på hva som er lov å legge inn i forumet
Synes det så ut til at du har fått to tråder på dette jeg Lisbeth.
Liz H
Synes det så ut til at du har fått to tråder på dette jeg Lisbeth.

Søren da, det la jeg ikke merke til... Jeg ser det veldig ofte kommer dobbeltposter for tida. Lurer på hvorfor.. Jeg har i alle fall ikke postet dobbelt med vilje
Sikkert noe hikke på serveren.

Rapporter deg selv, så slår sikkert en moderator sammen de to trådene tenker jeg
På wikipedia står det om cyclops: de eter små fragmenter av plantemateriale, dyr og annet.

Hva slags dyr er det de spiser??
Jeg har lest at noen typer av disse kan snylte på fisk som karpelus feks. Men det er vel noe helt annet enn det jeg har vel?
Store cyklops kan nok spise nyfødte dafnier vil jeg tro.
Kan jo starte ny kultur ved å fange noen få dafnier og ta med så lite vann som mulig over i ny kultur. For å unngå å få med egg eller nyfødte cyklops
Fiske_Arne
Store cyklops kan nok spise nyfødte dafnier vil jeg tro. Kan jo starte ny kultur ved å fange noen få dafnier og ta med så lite vann som mulig over i ny kultur. For å unngå å få med egg eller nyfødte cyklops

Har funnet ut at disse dyra har eggsekken på undersiden og ikke oppå som jeg først påsto, så det er absolutt cyclops!

Jeg Fikk sjekket den andre dafniekulturen i håp om at det ikke var cyclops der også, men det var det. De er så mange, så livlig og så små at det er jo helt umulig å suge opp kun dafnier. Jeg har prøvd... Bruker en luftslange for å få med minst mulig vann. Jeg må bare satse på at dette går bra, det er i allefall stor økning på dafniene så får bare satse på at de fortsetter med det...
Du trenger bare 1 dafnie for å starte en ny kultur da.. Burde være mulig å skille ut 1 stk
Fiske_Arne
Du trenger bare 1 dafnie for å starte en ny kultur da.. Burde være mulig å skille ut 1 stk :-)

En stk ja? Er første gang jeg prøver meg på dette :p
Med fare for å stille et dumt spørsmål:

- Hvorfor er du redd for cyclopsene?

Jeg har en kultur med cyclops, tror det er to typer dafnier, og jeg tror noen arter med nematoder. Det virker som om alt går ned hos fiskene.
Lisbeth
De er så mange, så livlig og så små at det er jo helt umulig å suge opp kun dafnier. Jeg har prøvd... Bruker en luftslange for å få med minst mulig vann.

Min metode for å skille forskjellige typer småkryp er å ta noen dråper fra mix-kulturen i en liten glassskål der jeg plukker en og en "skapning" og slipper disse ut i et nytt glass med torv og akvarievann.
Pipette og forstørrelsesglass er greie verktøy.

Tålmodighet er det også greit å ha litt av. Jeg plukket hundre dafnier en etter en og det tok sin tid, men vel verdt tiden når jeg nå har rene dafnie-, cyclops- og noen bittesmå prikk-kulturer.

I hvertfall mine cyclops er ikke så frittsvømmende i sin adferd som dafnier. De er mye mer sky og spurter stort sett mellom som hvile-/skjule-steder.

Ebbeto
Jeg har en kultur med cyclops...

Hva forer du cyclops med?
Ebbeto
Med fare for å stille et dumt spørsmål: - Hvorfor er du redd for cyclopsene?

Det stod på nett at cyclops kan spise dyr og en tidligere i denne tråden mente at de kanskje kunne spise små dafnier?

Har også lest at noen cyclops snylter på fisk, at kan sammenlignes med en slags karpelus.

Når jeg får nye ting leser jeg så mye jeg kan og leser nok av og til for mye siden det jeg leser lett skremmer meg

Ebbeto
Jeg har en kultur med cyclops...

Humunuku

Jeg ser at mine cyclops flokker seg rundt tetra wafer når jeg gir det til sneglene og tangloppene. De syns tydeligvis at agurk også er greit å spise, siden ganske mange virrer rundt på den også

Jeg ser forresten også at den grønne tetra wafer blir foretrukket foran den røde (grønne og røde biter i boksen) av alle fordyrene.

Det finnes jo mange arter, noe er store og rovdyr, andre heller mer til planter og alger etter hva jeg mener å ha lest.
De største skal vistnok kunne forsynes seg av feks nyklekkede kampfiskyngel. Går kulturen fint med begge to er det jo ingen vits i å gjøre noe. Begge blir jo spist av fisk
Lisbeth
[QUOTE=Ebbeto]Jeg har en kultur med cyclops...

Humunuku
.....

Bare for å oppklare hvis jeg var utydelig.

Jeg har èn kultur med mye rare dyr i.

54 liters akvarie med lysrøret på i 16 timer. Luftsvampfilter, 2 eplesnegler, bar bunn.

Jeg gir kanskje opp prosjektet snart etter at det har vært i drift siden i sommer. Jeg har relativt lite utbytte. Avhengig av hvor hardt jeg forer, lukter kulturen også. Jo mer jeg forer jo mer lukter det sure sokker.

Driver og ekspreminterer med for. Det virker som om det er næringsverdien i foret og ikke type for som bestemmer hvor mye kulturen vokser(?). Min teori er at mye av foret går til algene og bakterier som så er mat til levendeforet. Ett unntak kan være gjær, det virker som om jeg har mer øyeblikkelig respons på formeringen hvis jeg forer med det et par dager(Gjær er vel egentlig mikroskopisk sopp?)

Hvis jeg stopper foringen ett par dager, blir vannet kystallklart og lukta blir nesten borte.

Ellers så forer jeg med soyaproteinpulver, flakfor, spirulinapulver og noe grønnsaker til sneglene.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap