- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Mat fra havet
Mat fra havet
Postet 12.01.10 kl 19:50
Inaktiv bruker
skorpiuzjeg lurer på hva jeg kan gi fiskene mine. ( guppy, sverddrager og noen reker) kan jeg gi alt jeg finner i fjæra? skjell, krabber og di små dyra som lever under steinene? (vet ikke va disse heter, men ser jo ut som reker)
Er ikke så erfaren med dette, men vet at skjell skjell og noen typer steiner inneholder mye kalk. Derfor bør du bare bruke dette med fisk som trives i høy PH! =D
Hvis du skal ha stein i akvariet bør du ivertfall fjerne jordrester (osv) og koke steinen i en gryte.
Postet 12.01.10 kl 21:30
Endret: 12.01.10 kl 21:31
Jeg antar det menes å gi dem skjell og krabber som mat og ikke som dekorasjoner? Ja, det går i utgangspunktet fint å gi dem slikt, men for så små fisker vil det sikkert være nødvendig med litt preparering av maten. Her står det en del om hjemmelaget mat. Tanglopper vil nok være morsommere for fiskene å få levende, da de kan jakte på dem. Men husk lovverket rundt fóring med levende fór. Mye er det ulovlig å gi levende.
Tomme skall av krabber og skjell vil neppe ha store effekten på ph-verdien i karet med mindre ph'en er under 7. Selv da vil nok ikke stigningen være markant.
Tomme skall av krabber og skjell vil neppe ha store effekten på ph-verdien i karet med mindre ph'en er under 7. Selv da vil nok ikke stigningen være markant.
Postet 12.01.10 kl 22:15
Postet 12.01.10 kl 22:22
Sjømat råtner utrolig fort, så jeg vil ikke anbefale deg å hive hele skjell og krabber oppi et kar med så små fisker. Da ligger du i løypa til å få et solid nitritthopp. Hvis du vil gi fiskene dine noe godt, men ikke har tid til arbeidet med å lage det i porsjoner som er passende for fiskene dine, vil jeg anbefale deg å kjøpe f.eks. røde mygglarver i butikken. Fiskene elsker stort sett disse, de kommer i praktiske pakninger, holder seg lenge og koster stort sett ikke mer enn 30 kroner pr. pakke.
Angående å bruke skjell og krabbeskall som pynt så gir du bare disse en god skrubb med ferskvann under springen så går nok det bra.
Angående å bruke skjell og krabbeskall som pynt så gir du bare disse en god skrubb med ferskvann under springen så går nok det bra.
Postet 12.01.10 kl 23:27
Postet 13.01.10 kl 01:27
Noe du kan prøve til sommeren er å kikke om det kanskje er noen kulper på svaberga i nærheten av der du bor. Ta med finmaska hov og bøtte. Mange steder er det mye levendefor i disse kulpene med dapfnier og cyclops
Men å fore de fiskene du har med skjell og krabbe ser jeg ingen grunn til, ikke noe av det som normalt står på menyen til noen av de artene du har.
Men å fore de fiskene du har med skjell og krabbe ser jeg ingen grunn til, ikke noe av det som normalt står på menyen til noen av de artene du har.
Postet 13.01.10 kl 08:23