- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Røde mygglarver - hvor lenge kan de ligge i vannet?
Røde mygglarver - hvor lenge kan de ligge i vannet?
Jeg har matet våre fem rosentetra med røde mygglarver, ca 1/4 rute. De har små mager og det var utrolig mange flere makk enn jeg trodde i den biten... Ser at de fremdeles spiser på det som ligger i bunnen, men kan aldri tenke meg at de skal klare å spise opp. Bør jeg suge opp overskuddet i løpet av en times tid?
Tenker også på forurensingen, siden karet har vært fiskefritt inntil sist lørdag. Vil ikke overbelaste filteret. Både nitritt og amoniakk/ammonium har null utslag i dag også. Men blir larvene dårlige på noen måte, dersom jeg lar de ligge så de kan spise dem opp etterhvert?
Det var iallfall helt klart at det var populært med dette foret. Synes de er lunkne i sin begeistring både i forhold til Tetramin og JBL Gala. Men hadde tenkt at larvene kun skulle være for 1-2 ganger i uka - så de får bare se til å spise flakfor også!
Tenker også på forurensingen, siden karet har vært fiskefritt inntil sist lørdag. Vil ikke overbelaste filteret. Både nitritt og amoniakk/ammonium har null utslag i dag også. Men blir larvene dårlige på noen måte, dersom jeg lar de ligge så de kan spise dem opp etterhvert?
Det var iallfall helt klart at det var populært med dette foret. Synes de er lunkne i sin begeistring både i forhold til Tetramin og JBL Gala. Men hadde tenkt at larvene kun skulle være for 1-2 ganger i uka - så de får bare se til å spise flakfor også!
Postet 25.01.10 kl 16:26
Postet 25.01.10 kl 16:29
Det var ikke så lett å fjerne dem, nei... Men jeg fikk ut noen av dem og 10 liter vann. Så da ble det et ekstra lite delvannsbytte i dag...
Satser på at de spiser opp resten når magene blir litt mindre. Det roet iallfall gemyttene i akvariet veldig når de ble mette. Eneveldige Saddam som patruljerer karet og sørger for at de fire andre holder seg i hjørnene, slipper nå noen av dem ut på svømmetur uten å jage dem...
Satser på at de spiser opp resten når magene blir litt mindre. Det roet iallfall gemyttene i akvariet veldig når de ble mette. Eneveldige Saddam som patruljerer karet og sørger for at de fire andre holder seg i hjørnene, slipper nå noen av dem ut på svømmetur uten å jage dem...
Postet 25.01.10 kl 17:50
SGSEneveldige Saddam som patruljerer karet og sørger for at de fire andre holder seg i hjørnene, slipper nå noen av dem ut på svømmetur uten å jage dem...
Siden du skriver dette må jeg bare spørre; Hva slags fisk er denne "saddamfisken" din? Hvor stort akvarie? Hvis du har en agressiv fisk i karet ditt og plassen er så liten at de andre fiskene må holde seg i hjørnet av karet, burde du virkelig vurdere å fjerne "saddam".
De fiskene som står i hjørnet ville fjernet seg langt vekk fra den hissige fisken hvis de hadde mulighet til det. Husk at det er ditt ansvar å sørge for at fiskene du stenger inne i en liten beholder går over ens. Gjør noe med det hvis det fortsetter
Postet 25.01.10 kl 18:56
Endret: 25.01.10 kl 18:57
Vet du, i mitt kar går det bare 5 rosentetra. De har gått der i tre dager nå, og venter på å bli dobbelt så mange på lørdag. Setter inn gradvis, og det er ikke lett når det er stimfisker vi snakker om. Så Saddam er en rosentetra, litt større enn de fire andre rosentetraene han jager på. Men som sagt har han jaga mindre på dem i ettermiddag enn tidligere.
Jeg synes ikke det vil være riktig å fjerne han før jeg har sett hva det gjør med gruppesammensetningen når vi får inn fem til. Synes ikke du det er rimelig å kunne vente litt på det?
Karet er 63 liter, og jeg følger selvfølgelig med på dem. De som jages ser ikke på noen måte skadet ut, men ved foring følger jeg med at også de små får. Vi snakker jo ingen stor størrelsesforskjell, men han utpekte veldig fort seg selv som sjef da de kom i akvariet på lørdag. Og oppfører seg deretter. Det rare er (for meg som ny akvarist) at når lyset har slukket i akvariet, søker de sammen, alle fem. Med lys på - sjefen er i gang!
Jeg synes ikke det vil være riktig å fjerne han før jeg har sett hva det gjør med gruppesammensetningen når vi får inn fem til. Synes ikke du det er rimelig å kunne vente litt på det?
Karet er 63 liter, og jeg følger selvfølgelig med på dem. De som jages ser ikke på noen måte skadet ut, men ved foring følger jeg med at også de små får. Vi snakker jo ingen stor størrelsesforskjell, men han utpekte veldig fort seg selv som sjef da de kom i akvariet på lørdag. Og oppfører seg deretter. Det rare er (for meg som ny akvarist) at når lyset har slukket i akvariet, søker de sammen, alle fem. Med lys på - sjefen er i gang!
Postet 25.01.10 kl 21:10
Endret: 25.01.10 kl 21:13
Postet 25.01.10 kl 21:13
Postet 25.01.10 kl 21:15
Postet 25.01.10 kl 21:57
Postet 25.01.10 kl 22:13
Må bare tilføye at når det kom 5 rosentetra til i karet, ser det ut som Saddam (nå omdøpt til Maxi av min datter som ikke likte navnet) har kapitulert. Det roa seg i karet etter ca 5 dager, og så var det veldig urolig et par dager etter at det kom nye fisk inn. Flere som jaga, ikke bare Maxi. Nå ser de faktisk ut som en stim, og ting roer seg visst.
Fora med røde myggiser igjen i dag, og gav halvparten av det jeg gav sist, siden det ble liggende så mye så mye på bunnen sist. Ikke en larve rakk å treffe bunnen! Gav så like mye til, og kanskje tre larver rakk bunnen... Virker som de spiser mer når de er mange - gjelder å sikre seg parten?
Fora med røde myggiser igjen i dag, og gav halvparten av det jeg gav sist, siden det ble liggende så mye så mye på bunnen sist. Ikke en larve rakk å treffe bunnen! Gav så like mye til, og kanskje tre larver rakk bunnen... Virker som de spiser mer når de er mange - gjelder å sikre seg parten?
Postet 02.02.10 kl 18:26