Anrike/fore opp artemia?

jeg har svrt lyst å fore opp artemia, slik at de større fiskene kan ha litt glede av levendefor.

Har klekket artemia i bøttevis tidligere, men det var kun ment som yngelfor, som ble maks to dager gamle.

Jeg har ett par spørsmål:

Finnes det større beholdere av artemia+mat enn 260g NovoSal og Mikrocell (som også er en liten flaske)?
Tenker da på dem som klekker artemia i stor skala, de må da bruke noe mer økonomisk en haugevis av Novosalbokser?

Hvordan kan man fore opp artemia med hell? Tenker da på størrelse av beholder, unngå at vannet råtner osv.

Har googlet en del, men finner ikke noe annen info enn det jeg visste fra før.
Håper noen kan hjelpe meg
Mitt råd er uten tvil er at du heller kjøper frossen artemia, å fore opp artemia er mulig men mye jobb og det trenger relativt stor plass. Alt etter hvor mye du trenger da selvfølgelig.

Novosal er vel salt? i såfall bruker du bare vanlig salt uten jod.

Dessuten større fisk har også interesse av nyklekket artemia, mine voksne dvergciklider eter som besatt når jeg forer med det.
Hehe. Ja, de voksne liker de små og, men det var mer mest av egen interesse at jeg ville få dem til en større størrelse. Snakker da om 7-10 dager gamle.

Salt er ikke bare salt når det er snakk om artemia. Salt uten jod (Jozo) inneholder ikke nødvendige sporstoffer for artemiaen til å livnære seg på. NovoSal er en smågenial saltblanding med sporstoffer og mikroalger. Men 260g holder ikke lenge.

Har brukt Jozo tidligere, men artemiaen dør som regel etter andre dagen. ved bruk av Novosal har jeg artemia gående i ca 3-4 dager. Setter opp som regel større "batcher".
Velkommen etter Jeg gjorde et forsøk på å fore opp artemia, men det ble for mye styr for meg og de døde etter noen dager. Jeg fulgte alle oppskrifter jeg fant på nett, men fikk det ikke til likevel.

Jeg fant ut det var mye enklere å drive kulturer med Ferksvannstanglopper, dafnier og microorm. Ikke behov for salt eller luftpumpe, veldig mye enklere
Hehe. Tror jeg dropper prosjektet da og holder meg til artemia som yngelfor. tetraene blir jo også helt gale etter artemia.

Får heller prøve meg på dafnier og mygglarver når våren kommer. Får sette opp en stor stamp i bakhagen. :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap