Fôre scalarer med levende? anbefalninger?

Sitter her og lurer på hva som er beste levende fôr for scalarene mine.

Mulighetene for og få tak i levende artemia er også små her.
Vill ikke drive med klekking selv.

Annet levende dem liker?

Neontetra er det en mulighet?
På denne tida kan du jo stikke ut og fange levende mygglarver. Kjøp en sommerfuglhov med langt skaft i lekebutikken

Ellers så er det mange levendefor-kulturer du kan bestille fra Springhalen.dk
Der har jeg bestilt dafnier og ferskvannstanglopper
Takk for fint svar.

Det er bare det at jeg verken kan gå og fange selv siden jeg er rullestolbruker og så er det det at jeg handler kun innenlands over disk eller via nette bare dersom dem sender med faktura.
Det gjør det litt værre ja
Men noen dyrebutikker tar inn poser med levende mygglarver. Hør med din lokale dyrebutikk om de gjør det eller kan ta inn for deg. Mygglarver er snacks for de fleste fisk
Håper inderlig at jeg leser spørsmålet ditt veldig feil, og at du ikke faktisk foreslår neontetra som levendefôr?!

Hvis du ikke kan fange levendefôr og ikke vil ha egne kulturer ser det nok dårlig ut. Er liksom ikke så mange andre muligheter man har. Hvorfor vil du ikke drive egne kulturer?
Faktisk så leste di ikke feil nei.

Det var fakta at jeg spurte om det hadde vært en mulighet og fore scalarene med neontetra.

Grunnen til at jeg ikke vil drive egenklekking er fordi jeg er rullestolbruker og den eneste plasse en sånn klekke maskin kan stå er inne på boden hvor det er for trangt til at jeg kommer helt inn i rommet på en grei måte.
Å mate med levende fisk er dyrt og faktisk ulovlig.

Hva skulle du ha klekket, artemia? Er det voksne skalarer blir det veldig smått uansett. Men får du yngel på scalarene er artemia ypperlig som yngelfor.

Forresten, du kan ikke få noen til å grave meitemark for deg da? Det liker scalarene vettu

Takk for beskjeden om dette med og gi fisk til fisk ikke er lov. da ser jeg vekk fra det.
Har lest en del om scalarer men der sto det ikke noe om meitemark.

Finner sikkert en måte og gi dem litt ekstra godt fôr.

B. Andresen
Har lest en del om scalarer men der sto det ikke noe om meitemark.

Men prøv likevel
Det skal jeg se om jeg får til ja.

Selv om at jeg ikke liker de krypene.
Det finnes andre kulturer enn artemia. Artemia er også veldig smått, og tar etter min erfaring altfor lang tid, er for smått for de fleste voksne fisk. Det er også for "komplisert" for de som bare vil ha noe ekstra å gi fiskene som snacks.
Du kunne ha prøvd mikroorm eller eddikål. Disse selges av andre inne på forumet, og disse trenger ikke mye stell. Her kan du lese litt om levendefor, og hvordan "lage" dette.

Du kan også prøve deg på maggot. Disse får du kjøpt i sportsbutikker og funger fint som proteinkilde. Du får de kjøpt i forskjellige størrelser. Har du store skalarer så burde de kunne ta den minste størrelsen.
Vil anbefale microorm. De kan du ha i en liten boks som du setter oppå akvariet. Selve oppsettet lages enkelt på kjøkkenet, så det byr ikke på noen problemer med tanke på bevegelse og slikt Men microorm er kanskje for smått til scalarer? Uansett vil nok dine andre fisk sett pris på dette.

Regner også med at man kan dyrke større type mark på lignende måte.

Sist gang jeg var på midtun zoo foret de pirayaene sine med levende gullfisk. Det syns jeg ikke noe om.
har fått en del svar nå som går på veldig små dyr(micro orm o.l.)

Så vil pressisere at det er snakk om voksne skalarer ikke barn(yngel).

den kan fint bite en liten type tetra i to.

Så meitemark forslaget var bra, men jeg liker ikke di krypene så får se hva annet som kan gis.

Flere forslag?
Har du noe spesielt i tankene? Forslaget om maggot var jo ikke så dumt det heller. Som sagt, hvis du ikke vil fange eller drive kulturer så er det få andre muligheter. 1-2-3-levendefôr ved tilsetning av vann er det dessverre dårlig med ;P
Jeg har også noen skalarer som jeg har vurdert om dem skal få noe annet enn flakfor, granulat og frossen mygglarver. Har derfor fulgt med denne tråden for å se om det kom noen andre forslag.

Men så dukket det opp muligens en ide idag da jeg skulle gå ut med matavfallet for å kaste det i matavfallsbeholdere. Under lokket hadde det da blitt ENORME mengder med små tynne kravlende hvite larver. Det er sikkert spyfluelarver........er nok ei god stund siden beholderen ble vasket sist

Kan man fore skalarer og praktbotiaer med slike larver?
Vil tro at disse er stort sett lik dem man kjøper i sportsbutikken som maggot.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap