Mating av otocinclus

Jeg har lest et par steder at nyinnkjøpte otoer trenger et skikkelig boost med mat når de flytter inn i nytt akvarium. Hva anbefaler dere å gi dem? Flakfor rekker de sjelden å ta, og forknappene jeg setter på glasset svømmer de forbi. Jeg ser nå at de finner litt av det som faller ned på bunnen fra knappene, men de konkurrerer om maten med sae'ne. Akvariet er ikke så veldig algebefengt ennå i og med det ikke har stått her mer enn et par-tre uker, og jeg var dum nok til å skrape glasset tidligere i uken....
Jeg skar et par agurkskiver for å slenge oppi, men de flyter opp til overflaten :/
La dem i et glass med vann i håp om å få de til å synke, men det skjer ikke med det første - noen tips?
Fest agurkene med en stål gaffel eller lignende, så skal den nok synke
Min erfaring er at otocinclusene spiser godt om natten så la den stå nedi til den blir spist opp.
Ellers vil nok ottoene dine gå løs på plantene om de ikke er fornøyd med kosten. De er ganske spesialiserte vegetarianere og trenger derfor litt annet for enn "normale" akvariefisk.

Hilsen Ola
Mine ottoer spiser frosne røde mygglarver også. De kommer tøffende og kaster seg over det som lander på sanden. Men med mye annen fisk i karet, så vil de kanskje ikke få tak i godsakene.

Og jeg fjerner alger kun fra frontglasset. De andre rutene er ottoene sine. Ellers er de overalt på røtter og planter hele dagen. Og elsker agurk på skje, særlig det myke inni.
Mine er glade i agurk, spinat (gjerne litt slapp, å vidt kokt, ellers tar det en dag før de ser på den som mat), grønne malletabletter, og også noen ganger smaker de på vanlige tabletter til maller.
Perlemor
Jeg har lest et par steder at nyinnkjøpte otoer trenger et skikkelig boost med mat når de flytter inn i nytt akvarium. Akvariet er ikke så veldig algebefengt ennå...
Jeg ville gitt dem squash fremfor agurk, den består jo nesten bare av vann og gir lite næring.

Mine ottoer får hovedsakelig JBL Novofect og Tetra TabiMin, men de spiser også litt proteinholdig fôr. Det er lurt å la karet bli litt algebefengt, da vil de få tilgang på alger og mikro-organismer som dannes på overflater og glass

Tusen takk for gode tips. Nå har de fått noen agurkskiver på oliven-gafler, men det er sae'ne igjen som er mest ivrige... Jeg får slippe oppi nye til natta.
Jeg har vært ute noen timer på dagen, og fant en av otoene døde nå når jeg kom tilbake, det er trist Jeg skal få tak i noe mer typisk for til dem i morgen om de har det her lokalt. De henger mye i plantene, så det spørs om de overlever for de er stusselige fra før, men det er ingen krise.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap