- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hva kan man gi fiskene fra norsk natur?
Hva kan man gi fiskene fra norsk natur?
Hei.
Er det noen av små krypene man har i norske bekker og vann man ikke kan gi akvarie fiskene sine? Har ikke peiling på hva som er der ute, slik at eg ikke gir di noe di kan bli syk av.
Leste nettopp om noen har som hadde fanget mygg larver og gitt fiskenen sine.
Dette så eg for meg kunne vert no og gjøre sammen med minste pia i huse.
Ho er veldig glad i alt som kryper og svømmer.
Er det noen av små krypene man har i norske bekker og vann man ikke kan gi akvarie fiskene sine? Har ikke peiling på hva som er der ute, slik at eg ikke gir di noe di kan bli syk av.
Leste nettopp om noen har som hadde fanget mygg larver og gitt fiskenen sine.
Dette så eg for meg kunne vert no og gjøre sammen med minste pia i huse.
Ho er veldig glad i alt som kryper og svømmer.
Postet 08.06.11 kl 11:55
Endret: 08.06.11 kl 12:03
Så langt jeg vet så kan man vel gi de alt det som er smått som mygglarver o.l. Jeg forer palettynglene her med dafnier, og det elsker de. Det du skal tenke på evt er jo om vannet er forurenster på noen måte... Da kan man sikkert skylle det i springvann, men jeg fisker de ifra dammen her og der er det samme vann som i akvariene (cirka)...
Større ting kan være litt skumle, øyenstikkerlarver er vel rovdyr, og jeg er ikke sikker på hvordan f.eks igler ser ut når de er små...
Moro å se på, full jakt i akvariene er julaften og sommerferie på en gang!
Større ting kan være litt skumle, øyenstikkerlarver er vel rovdyr, og jeg er ikke sikker på hvordan f.eks igler ser ut når de er små...
Moro å se på, full jakt i akvariene er julaften og sommerferie på en gang!
Postet 08.06.11 kl 12:25
Endret: 08.06.11 kl 12:26
Postet 08.06.11 kl 13:34
Det er vel forbudt å fore med rumpetroll siden både frosk, padde og salamander er fredet. I fjor var det derimot rompetroll i dammen, og de fikk ikke ben å gå på for å si det sånn... koien spiste de før det
Moro for ungene å se når man forer med levendefor, men enda mere moro for meg tror jeg
Her står litt i denne artikkelen
Moro for ungene å se når man forer med levendefor, men enda mere moro for meg tror jeg
Her står litt i denne artikkelen
Postet 08.06.11 kl 14:11
Postet 08.06.11 kl 14:15
Postet 08.06.11 kl 16:12
Endret: 08.06.11 kl 16:13
Postet 08.06.11 kl 16:29
Postet 08.06.11 kl 19:49
miloRumpetroll er i henhold til norsk lov totalfredet.... Så om du velger å prøve dette er jo helt opp til deg selv.
Syns det blir litt feil å si. Er de totalfredet så skal man respektere det. Det er ikke opp til en selv om man vil fore med rumpetroll eller ikke! Det er vel ikke snakk om at fiskene hjemme sulter i hjæl? Da gir man heller ikke rumpetroll for å se om de tar det. La rumpetrollene bli der de er.
Postet 08.06.11 kl 19:59
Lisbeth[QUOTE=milo]Rumpetroll er i henhold til norsk lov totalfredet.... Så om du velger å prøve dette er jo helt opp til deg selv.
Syns det blir litt feil å si. Er de totalfredet så skal man respektere det.
Enig. Det er en grunn til at frosk, padde og salamander er fredet. Alle disse artene er i sterk tilbakegang her i landet.
Postet 08.06.11 kl 20:14
miloForresten forbannet irriterende med den reklamen midt inne i tråden. Ikke første gang jeg tror det er siste innlegg....
Bli Plussmedlem så slipper du reklamen
Postet 08.06.11 kl 20:27
Lisbeth[QUOTE=milo]Rumpetroll er i henhold til norsk lov totalfredet.... Så om du velger å prøve dette er jo helt opp til deg selv.
Syns det blir litt feil å si. Er de totalfredet så skal man respektere det. Det er ikke opp til en selv om man vil fore med rumpetroll eller ikke! Det er vel ikke snakk om at fiskene hjemme sulter i hjæl? Da gir man heller ikke rumpetroll for å se om de tar det. La rumpetrollene bli der de er.
Skal jo self ikke bruke det når di er fredet. Er så passa glad i den norske naturen..
Men hadde nok gjort det hvis eg ikke viste at di var fredet.
Va no ute en tur i går med bøtta og hoven. Men virker som eg e for sent ute til no store mengder med mygg larver her oppe i Lofoten..
Men ble no noen små kryp bare for testen sin skyld. Fant også 2 ganske store vann okser tror eg di heter. Hadde di oppi bøtta eg hadde med meg. Er redd di spiste di få Mygg larvene eg fant. For når eg kom hjem var det nesten ingen igjen i bøtta.
Men en fin tur va det.
Postet 09.06.11 kl 06:17
Vannkalver var det kansje du fant? Disse er nok ganske harde å tygge for småfisk (det er jo biller), men funker nok til større cicklider og sånn. Oscaren jeg hadde før spiste jo alt som var mindre enn en bordtennisball så
Er ikke sikkert det er for sent for mygglarver, kansje det er for tidlig? Jeg har nesten ikke sett en eneste mygglarve i dammene her nede heller enda...
Er ikke sikkert det er for sent for mygglarver, kansje det er for tidlig? Jeg har nesten ikke sett en eneste mygglarve i dammene her nede heller enda...
Postet 09.06.11 kl 06:25
Endret: 09.06.11 kl 06:26
Trond13Vannkalver var det kansje du fant? Disse er nok ganske harde å tygge for småfisk (det er jo biller), men funker nok til større cicklider og sånn. Oscaren jeg hadde før spiste jo alt som var mindre enn en bordtennisball så :D Er ikke sikkert det er for sent for mygglarver, kansje det er for tidlig? Jeg har nesten ikke sett en eneste mygglarve i dammene her nede heller enda...
Søkte litt rundt no.. Stein flue larve eller vår flue larve.. Disse va jo nesten 2 cm lang, hadde en liten svart ting med skall i bøtta som disse karene spiste så det knaket etter. Så blir nok ikke og putte disse i akvarie nei
Postet 09.06.11 kl 06:32
Postet 09.06.11 kl 06:41