Mygglarver -hvilke og hvor lenge etter er reaksjonen i vannet?

Jeg har lest meg gjennom omtrent alle trådene her på forummet ang. mygglarver, men finner ikke svaret på mitt spørsmål:

Viss en fôrer med mygglarver, hvor lenge etterpå bør en vente med å romstere oppi akvariet om en er redd for en allergisk reaksjon? Gjelder reaksjon kun på røde mygglarver eller hvite og svarte også?

Hva ER egentlig forskjellen på hvite, svarte og røde mygglarver? Har forstått det som det er "best" med røde, men hvorfor? Er ikke de svarte og hvite så næringsfulle?
Det er bare de røde som kan gi allergi.

Hvor lenge akvariet skal regnes som "farlig", vet jeg ikke.
Her er omtale av flere typer frossenfôr, også mygglarver. Som du ser så er det nesten like bra å fôre med svarte mygglarver. Hvor lenge du vil reagere på vannet etter fôring av røde mygglarver er nesten avhengig av hvor allergisk du er overfor de. Jeg reagerte mest på nesten usynlig søl som hadde havnet på kanten av akvariet og fikk eksem langt oppe på armene etter å ha vært oppi karet og luket planter og slikt. Andre kan reagere bare på at det har vært åpnet en pose med røde mygglarver i rommet. Mitt beste råd er at du bruker hansker når du jobber i akvariet noen uker fremover og prøv deg så frem om det har gitt seg.
Tante Astrid
Som du ser så er det nesten like bra å fôre med svarte mygglarver.
Det er [Url=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1091319-R%F8de-mygglarver-som-fiskefor-Advarsel.]bedre[/url]...

Røde mygglarver har veldig lavt næringsinnhold, og eg klarer ikke å se at dette fôret på noen som helst måte fortjener populariteten det har.
Et nødvendig fôr når det gjelder matvegring eller som lekstrigger? Neppe!
Det finnes utallige bedre fôrvalg både for oss og fiskene.

Inn med t-skje må det: Så svarte mygglarver er helt allergivennlige/ufarlige?

Hva med fôr det er brukt frysetørret mygglarver i da? F.eks Tetra Delica Tips? Det står ikke om det er røde, svarte eller hvite mygglarver som er brukt. Det finnes sikkert masse pellets, granulater og flakfôr det er brukt myggiser i kanskje?

Aldri brukt mygglarver før, men vil jo det gjerne, men jeg vet at jeg er ekstremt allergisk mot mygg fra før av, og tør derfor ikke utsette meg for det, setter derfor enormt pris på gode forslag til mat jeg trygt kan fôre med istedenfor
SiljeO
Inn med t-skje må det: Så svarte mygglarver er helt allergivennlige/ufarl

Helt er det vel aldri mulig å si. Men så vidt jeg vet så er det hemoglobinet i røde myggiser som skaper reaksjonen. Om sorte bare har en annen type hemoglobin eller hva vet jeg ikke, men jeg har aldri hørt om problemer med andre typer myggis, tvert om anbefales sorte/hvit i stedet for røde.

Annet artig å fore med: artemia, dafnier, diverse ormer (som folk dyrker selv, se grindalsormene ohr og sissimor leker med for tiden), cyclops. Alle disse går ned på høykant hos meg
Svarte mygglarver skal være helt trygge for folk flest, ja.

Eg vet ikke, men det er naturlig å tro at det er røde mygglarver som brukes i frysetørret fôr. Akkurat det har eg faktisk aldri tenkt på...

Personlig styrer eg unna røde mygglarver og Tubifex, da det er disse eg er blitt advart mot.
Synker sorte mygglarver fort? Eller blir de liggende i vannskorpa å duppe? Tenkte på bunnfiskene (da mine kuhliier) skal få seg noe snadder også. Evt hvordan får en det til bunnen uten at "alle" andre fiskene spiser det før det synker (hehe, jeg har Kileflekkrasbora, som hos meg går under kallenavnet "mini piraya!)

Dumt spørsmål, men jeg spør allikevel (...ingen spørsmål er dumme osv): Mygglarvene er vel helt 100% døde? De fryste altså? Så jeg kan ikke risikere å ta de ut av fryseren, oppbevare de til tining i en kopp, glemme de og våkne opp til mygg overalt? hehe...

Og når jeg først er godt i gang: Hva ER egentlig dafnier?
Mine kuhlier liker svarte mygglarver veldig godt, men jeg pleier å fôre de etter at lyset er slukket siden de andre fiskene også er glad i disse. Jeg tiner de opp i litt vann først for at de skal synke raskt. Putter du hele ruten oppi så flyter den en stund først. Mygglarvene overlever ikke fryseprosessen heldigvis

Her kan du lese litt om Daphnier.
SiljeO
Synker sorte mygglarver fort? Eller blir de liggende i vannskorpa å duppe?

Sorte mygglarver synker sakte til bunns, og er litt bøssete. Men det er helt ok for da får både små og store fisk passelige munnfuller

Røde mygglarver synker rett til bunns. Jeg bruker det sjelden, men det er veldig populært hos fiskene. Jeg tror rød mat generelt trigger fiskene til å jafse det i seg. Bruker det likevel sjelden på grunn av overnevnte grunner i innleggene over.

Hvite mygglarver flyter.

Dette gjelder tinte larver. Legger du oppi larvene frossen, vil alle flyte.

Jeg bruker hovedsaklig frossen artemia, sorte mygg, cyklops. Gir også levende microorm og dafnier. Og noe grønt fra kjøleskapet/fryseren inn i mellom.
Og litt tørrfor av ymse slag av og til
Jeg er allergisk mot røde mygglarver, og når min bedre halvdel har fort med de, kan jeg finne på å romestere i karet allerede en halvtime senere... Har aldri fått noen reaksjon på det. Nå reagerer jeg heller ikke på at hun forer med de, jeg må i kontakt med de selv før jeg får en reaksjon... Så da er jeg kansje ikke så veldig allergisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap