Fore gibbiceps

Hei.. Har nettop fått meg en Gibbiceps, den er ca 15-20cm..

Vet at disse fiskene trenger mye grønnsaker og slik i kosten sin..

Jeg har da prøvt å fore den med brokkoli, skjærer disse opp i små biter og hiver de ned i vannet.. Men Gibbicepsen spiser de ikke? Føler det slik at den ikke ser det/finner det..

Den ligger somregel bare på en plass og suger med munnen sin..
Har latt maten ligge i vannet en hel natt, men fortsatt så er den ikke spist opp..

Hva kan være årsaken? Kanskje den ikke liker brokkoli? Skjærer jeg for små biter?

Er redd den ikke får nok mat :S
Hjeeelp..
Ta en skje med en agurk/squash skive på så vil de nok spise det.
Mat gjerne etter lyset er slukket.
De spiser ikke med en gang de er kommet i akvariet
Takk for svar..

Skal jeg bare feste agurken på skeia og slippe den ned der jeg vil ha den?
Ja, skjer av en tjukk skive av agurken og tre skjeen gjennom mitten av agurkskiven og ligg den nedi akvariet
Grønnsaker som brokkoli og gulerøtter bør kokes litt først og legges ned i karet i en stor bit. Du vil ikke ha flere småbiter av dette liggende rundt i karet ditt, det råtner.

Tar du en stor bit, er det lett å fjerne restene dagen etter.

Ellers sier jeg meg enig med forrige innlegg. Squash og agurk er veldig populært!
Min erfaring med brokkoli til mine to gibbiceps er at det liker det rett og slett ikke. De rører ikke brokkolien.
Men squash og papaya er favorittkost. Agurken tar de vist jeg ikke tillbyr noe annet
Mine Baryancistrus demantoides elsket kokte poteter :P
Ga litt agurk i dag.. Følgte rådet, tog en skei og sank den til bånns.. Men den vil ikke spise?! :S

Får den nok mat med bare alger da?
Kanskje den må venne seg til litt bedre, har hatt den i 2 dager nå..
Eller er den syk?:S
Noen maller trenger noen forsøk før de lærer seg at dette er god mat. Så man må prøve noen ganger før man gir opp.

Andre grunner til at malla ikke vil spise:
1. Den er vant med annen mat der den kom fra. Da må man bare ta tiden til hjelp, og fortsette å servere det man vil at de skal spise.
2. Fisken er stresset etter flytting. Noen fisker trenger noen dager å komme seg på etter flytting. En flytting betyr stress, og de trenger tid til å venne seg til de nye omgivelsene. Det bruker ikke å være det største problemet med maller, men det kan skje der også.
3. Sykdom er selvsagt også en mulighet. Fisker blir som sagt stresset ved flytting, og da kan det dukke opp sykdom i etterkant. Men, en såpass stor gibbiceps bruker å være hardfør, så sykdom er ikke det første jeg tenker på.
4. Vannverdiene dine er ikke bra. Hvor lenge har du hatt igang akvariet ditt? Hvis det er nytt, eller at du har hatt liten belastning i karet før gibbien flyttet inn, kan det være at du har ammoniakk eller nitritt i vannet, og da har fisken det ikke bra. Når det gjelder maller, kan man gjerne se det ved at de snapper luft i overflaten ofte. At de gjør det av og til er naturlig, men blir det ofte, er det verdt å se nærmere på.
Vannverdiene er bra, slet nettop med veldig mye nitritt i vannet, skiftet vann hver dag i en uke og nå er det stabilt. Har nettop drevet med medisin mot hvitprikk, kan det ha noe å si?

Dermed jeg ikke klarer å lære den til å spise, vil den da dø? Trodde den ville begynne og spise plantene om den ikke fikk nok mat..

Og hvordan skal jeg lære den opp til å spise maten? Den er ikke borti med snuten en gang.. :S
Ta foret oppi til den spiser det, den lar seg nok ikke sulte i hel når den har mat tilgjengelig
Takk for svar, jeg gir meg ikke før den spiser!

Andre som har hatt samme problem?
Problem solved

spiser som bare det nå
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap