- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Kan otocincluser spise for mye?
Kan otocincluser spise for mye?
Postet 03.12.12 kl 15:28
Inaktiv bruker
De tar ikke skade av at du mater mindre.
Postet 03.12.12 kl 15:30
Litt rart at de har grønne mager (sikker på at det ikke bare er lyset som spiller deg et puss?), men Otto'er SKAL se litt runde ut i mageregionen. Det er bare fint. Otto'er som blir stressa (f.eks. ved å bli bært rundt i plastposer slik de blir når vi kjøper dem kan ofta ha motsatt problem, nemlig at de ikke tar til seg næring, så det at de i løpet av de første ukene spiser godt tror jeg bare er bra.
Postet 03.12.12 kl 16:46
luhluOtto'ene jeg har hatt i to uker, har fått god tilgang på synketabletter med grønnalger. Nå har de fått tjukke, grønne mager. Bra eller dårlig?
Otto hadde jeg matet ganske så forsiktig i starten.
Om du har alger i karet ser jeg ikke behov for å fore daglig med bunnfor.
Otto kan ( legg merke til at jeg skrev "kan") være litt sart i starten.
Postet 03.12.12 kl 17:02
Det jeg har hørt, Rolf, er at ja, de kan være sarte, men problemet er da at de ikke får i seg nok mat, og det er jo ikke ut tilfelle her. Jeg tror ikke det er noe problem at de får i seg litt for mye i starten. Generelt sett så er det jo slik at overforing er verre enn "underforing", men i dette tilfellet mener jeg altså at jeg har lest meg til at det er omvendt.
Men - jeg kan selvfølgelig ta feil! Det har hendt en eller to ganger før
Men - jeg kan selvfølgelig ta feil! Det har hendt en eller to ganger før
Postet 03.12.12 kl 18:54
dLachrisDet jeg har hørt, Rolf, er at ja, de kan være sarte, men problemet er da at de ikke får i seg [I]nok [/I]mat, og det er jo ikke ut tilfelle her. Jeg tror ikke det er noe problem at de får i seg litt for mye i starten. Generelt sett så er det jo slik at overforing er verre enn "underforing", men i dette tilfellet mener jeg altså at jeg har lest meg til at det er omvendt. Men - jeg kan selvfølgelig ta feil! Det har hendt en eller to ganger før;-)
Nei du tar ikke feil. det var jeg som tok feil.
Grunnen til at jeg tok feil er nok at jeg mente det sto at man skulle starte forsiktig med for da de mest sansynlig hadde fått i seg lite næring og at de da burdte tilvennes normal foring.
Beklager
Postet 03.12.12 kl 19:12
Takk for svar
Høres ikke ut som om det skulle være god grunn til å panikksulte dem. Jeg får heller trappe ned langsomt.
I teorien skulle det være alger nok i en 3-årig 160-liter for 6 ottoer og en stor ancistrus? Men vil nok fortsette å gi dem noe tilleggsfor.
Magene deres er grønne når de sitter på siden i motlys. Tolker det til at magene deres er fulle av grønnalgefor og grå plecopellets. Magene er ikke grønne utenpå.
Høres ikke ut som om det skulle være god grunn til å panikksulte dem. Jeg får heller trappe ned langsomt.
I teorien skulle det være alger nok i en 3-årig 160-liter for 6 ottoer og en stor ancistrus? Men vil nok fortsette å gi dem noe tilleggsfor.
Magene deres er grønne når de sitter på siden i motlys. Tolker det til at magene deres er fulle av grønnalgefor og grå plecopellets. Magene er ikke grønne utenpå.
Postet 03.12.12 kl 19:27
Høres lurt ut å trappe litt sakte ned
Tror det skal gå fint med Otto og Ancistrus av det antallet du nevner. Min erfaring er at Otto i tillegg til alger også spiser helt vanlig tørrfor o.a. som måtte bli til overs og ramle ned på bunnen. Jeg har 7-10 Otto i 128-litere og mater helt normalt med litt av hvert av tørrfor, frossenfor og litt levendefor type bananmark og artemia, og dette går helt fint.
Tror det skal gå fint med Otto og Ancistrus av det antallet du nevner. Min erfaring er at Otto i tillegg til alger også spiser helt vanlig tørrfor o.a. som måtte bli til overs og ramle ned på bunnen. Jeg har 7-10 Otto i 128-litere og mater helt normalt med litt av hvert av tørrfor, frossenfor og litt levendefor type bananmark og artemia, og dette går helt fint.
Postet 03.12.12 kl 23:52
Endret: 03.12.12 kl 23:53