Tips for nybegynneren!

Hei, jeg har et akvarium på ca 60l. Men fiskene mine bare dør. Jeg har snakket med forskjellige dyrebutikker, og de sier helt forskjellig.. Og jeg som ikke har vært borti dette her så veldig lenge veit ikke hvordan ting skal være eller hvilke fisker som man kan ha sammen.

Nå har jeg 3 sverddrager ( -1 da den ene døde i stad. ). 6 neontetra, 5 sebrafisk og en ansistrus malle.

Er dette en helt feil blanding eller hva er det som egentlig skjer med de andre fiskene?

Tidligere hadde jeg guppy, platy, kobbertetra og en ansistrus malle til. ( kobbertetraene måtte jeg gi bort da de spiste på de andre, fikk tatt dem ut før det gikk så dårlig at noen døde av det. )

Håper på tilbake melding da jeg gjerne vil fiskenes beste. og at de har det bra og lever lenge!

Mvh Liss-Marita
Vel, du sier ingenting om hvordan du vedlikeholder akvariet, hvor lenge det har vært i drift eller vannverdiene så det blir egentlig bare gjetting fra vår side på dette tidspunktet.

For å kunne gi noe fornuftig tilbakemelding trenger vi vite hvor lenge akvariet har vært i drift og hvordan rutinene dine er for vannbytte og rensing av filteret?

Har du observert fiskene i slik grad at du har klart å se noen adferdsendringer eller unormal oppførsel, evt. ting som unormal avføring eller kraftig pusting?

Kan du gi en kort rekkefølge på hendelsene i akvariet ditt? Når kjøpte du hvilke og hvor mange fisk og når døde hvilke fisk?
Et lite spørsmål til, de figurene du har i akvariet, er de laget for akvariebruk? Hvis de ikke er det kan det hende de gir fra seg stoffer som er giftige for fiskene.
Jeg vet ikke hva vannverdiene er.. Har ikke fått noen beskjed om hvordan jeg skal gjøre det eller når. Den har vært i drift siden juli 2012. Det har gått en stund siden noen av fiskene har dødd. Jeg følger med akvariet omtrent hele tiden og har ikke sett noen endring i atferden. Jeg vasker filter ca 1 gang i mnd. altså når jeg ser at det trengs. og bytter vann en gang i mnd.

Jeg er litt usikker på når jeg kjøpte hvilke fisk men jeg husker at jeg kjøpte 10 neontetra og 2 maller, 3 guppy og 3 platy 1 1/2 mnd etter at jeg satte det i gang. også kjøpte jeg sverdragene for ett par mnd siden. og sebra fiskene ca 2 uker etter jeg kjøpte sverddragene.
Åh. Jeg har tatt ut den ridderen. Men den hodeskallen er der. De er ikke kjøpt i dyrebutikk. så den er sikkert ikke det. men da skal jeg ta dem ut med en gang jeg
Er nok sant som det nevnes med at figurene dine kan være giftig for fiskene.
Har en slik hodeskalle som du har her på pulten min selv, helt lik, og de er ikke ment til å brukes i akvarier.
Men det er bra at du fjernet dem

Prøv å bytte vann litt oftere en stund, for å få ut giftstoffene som kan være der.
Og når du sier at du vasker filteret: hvordan er det du gjør det? Hvis det blir vasket for rent, så er ikke det så bra for vannverdiene.. Og vannverdier er best å teste med dråpetester. De får du billig i nettbutikker som Webzoo.net og Aquamanias.no.. Nitritt tester er lurt å ha liggende (No2), samt pH og gH tester.

Er ikke alltid man får så gode svar i dyrebutikker, dessverre.. Jeg fant hvertfall fort ut at det er lurere å spørre eller søke det opp selv her på Akvaforum. Så det er kjempefint at du startet denne tråden
Bare å spørre ivei! Så prøver vi på forumet å svare så godt vi kan
Liss-marita Oskarsen
Jeg vasker filter ca 1 gang i mnd. altså når jeg ser at det trengs. og bytter vann en gang i mnd.

Vil bare høre hvordan du gjør det når du vasker filteret. Tar du ut filtermediene og skyller under springen? Dersom det er slik du vasker, så er det feil. Da dreper du bakteriene i filteret, og får gift i vannet. Da overlever ingen fisk særlig lenge. Vasking skal gjøres ved å ta litt akvarievann opp i en bøtte. Så tar du ut filtermedier f.eks vatt, og presser/skyller i akvarievannet, slik at en får bort meste parten. Men ikke skyll hele filteret på en gang. En ønsker å beholde bakteriefloraen i filteret.
Jeg tar ut de skumputene i filtere og skyller dem. Men hvordan skal jeg gjøre det da? Skal jeg bare ta ut en og rense den i bøtte og sette den sammen igjen og i akvariet ? eller skal jeg ta å rense begge 2?
Jeg regner med du har 2 skumputer. Da tar du den ene og skviser i akvarievann som du har i en bøtte. Da får du ut ganske mye av skitten. Så kan du evnt bytte om rekkefølgen på skumputene. Den andre puten skyller du neste gang. Du ser fort hvilken pute som trenger mest å skylles.

Når disse putene er oppbrukt og må byttes, så tar du kun 1 av de av gangen. Da beholder du filterbakteriene.

Skyll aldri under springen. Bakteriene dør fort da.
Ok Tusen takk for hjelpen

Men vet du om den sammensetningen jeg har er dårlig? og hvilke fisker som passer sammen og ikke?
Liss-marita Oskarsen
Jeg tar ut de skumputene i filtere og skyller dem. Men hvordan skal jeg gjøre det da? :) Skal jeg bare ta ut en og rense den i bøtte og sette den sammen igjen og i akvariet ? eller skal jeg ta å rense begge 2?

Du skal egentlig ikke røre filteret noe særlig i det hele tatt. Det skal stå påslått og i drift 24 timer i døgnet, året rundt, og rense vannet.
Først når du ser at strømmen/utblåset fra filteret begynner å bli merkbart nedsatt, så er filteret i behov av en rens. Nedsatt sirkulasjon tyder på at det begynner å bli tett av skitt. Da tar du og tapper noen liter akvarievann i en bøtte, og så stanser du filteret, tar ut svampene og klemmer dem noen ganger i bøtta. Skvis i vei. Bytt vann en gang i bøtta om nødvendig. Når dette er gjort, setter du svampene tilbake i filteret igjen, fyller opp akvariet igjen med rent vann og starter filteret igjen.

Dette er en normal filter-rens av et innvendig svampfilter.
Et akvariefilter SKAL være litt skittent og ha slam i seg. Dette tyder på at ting funker Det er i filteret de nyttige filterbakteriene bor, de som tar seg av biologisk rensing av vannet i akvariet. De fjerner nitritt og ammoniakk, som er avfallsstoffer. Disse avfallsstoffene er giftige for fiskene, og man må derfor være "snill" med filteret sitt og behandle det som den levnde organismen det er. Ikke for varmt og ikke for kaldt vann på svampene. Akvarievann funker best, det er perfekt temperatur som ikke dreper noen filterbakterier.

Hvor lenge har akvariet ditt vært i drift? Hvor ofte skifter du litt vann i det?

Hvor lenge har akvariet ditt vært i drift? Hvor ofte skifter du litt vann i det?

Som jeg skreiv litt lenger opp, så har det vært i bruk siden juli 2012 og skifter vann ca en gang i mnd
Det kan være greit å skifte ca 30% av vannet rundt en gang i uken. Dette pleier å være fornuftig i de fleste selskapsakvarier, spesielt hvis man er nybegynner. Da vet man ikke alltid så nøye hvor mye fôr som skal gis, det overfôres gjerne litt, og man setter også ofte for mange fisk inn på en gang i et for lite akvarium.
Sier ikke at dette nødvendigvis gjelder deg, men det er en ting som svært mange nybegynnere har en tendens til å gjøre. Been there, done that...

Vannskiftet har som hensikt å tynne ut avfallsstoffene som hoper seg opp i akvariet ditt, fiskens urin og avføring og fôring og generell forråtnelse av planteblad osv. Du har lite planter ser jeg, og dette gjør at nitratnivået i akvariet ditt sannsynligvis er enda høyere enn normalt, da du ikke har noen planter som kan forbruke noe av nitratet som næring.
Du kan måle nitrat-nivået i akvariet ditt om du vil ved hjelp av denne vannverdi-testen. I tillegg anbefaler jeg at du kjøper deg tester for ph-verdi og nitritt. Det er noe alle akvarister bør ha i skapet sitt.

Tidligere har du sikkert mistet fisk pga dårlige vannverdier i startfasen. De første fire til fem ukene er ikke vannet egnet for fisk ennå, og har du hatt fisk i da, så har senvirkningene av forgiftningen nok tatt livet av fisk i lengre tid etterpå også.
hvordan bruker man disse testene og hvordan ser man om alt er som det skal? står det på pakken?

Jeg har tenkt å få tak i flere planter så fort som mulig, og få fjerna den skallen som er der.

Men hvilke ting er det som virkelig er nødvendig i et akvarium?
Det er med veldig greie forklaringer på hvordan du bruker testene Er. Som regel med ett lite glass, som du tar 5-10ml vann i, også tilsetter du noen dråper av det du skal. Dermed kan du lese av feks ph-verdi på ett fargekart. Anbefaler dråpetester fra JBL, og du bør absolutt ha test for nitritt og ph. Gjerne for kh og gh også. Det er billigst å bestille fra nett, Startkittet er litt dyrt, men når du trenger mer kjøper du bare refill:

Det jeg anser som viktigst i ett akvarie er:
- gode vannverdier, og riktige vannverdier for de fiskene du har (vanntester)
- skjulesteder (planter/røtter)
- egne bøtter som du KUN bruker til akvariet
- ett lite "apotek", feks Esha EXIT og Esha 2000

Anbefaler også å lese artiklene her på akvaforum;

Også tilslutt, ikke vær redd for å spørre om hjelp her på forumet Lykke til!

Ok Tusen Takk for hjelpen

Er fint å spørre noen som kan

Men en siste ting ?

Hvilke fisker kan jeg ha i karet mitt? om jeg skaffer flere planter og røtter?

Vil jo ikke at fiskene skal plage hverandre osv men at de trives sammen og har det bra generelt
Jeg anbefaler ikke at du går til innkjøp av flere fisk, det er begrenset hva det er plass til i en 60lter dessverre. Du har allerede sverddragere som egentlig vil ha dobbelt så stort akvarie.. I tillegg har du fisk som ikke vil ha samme vannverdier.. Se på profilene til sverddragere, og neontetra.. Under kartet står det blandt annet hvilken ph-verdi fiskene vil ha:
Da vil du se at disse to ikke bør være i samme akvarie, og derfor bør du også skaffe deg vanntester, så kan man ta hensyn til sånne ting når man kjøper fisk

Jeg personlig hadde prøvd å gi bort sverddragerene, og heller utvidet stimer med sebraer eller neontetra.. Også hadde jeg kjøpt catappa-blader for å senke ph til 5-6 (hvis din ph er høyere, normalt er det rundt 7-8)..

Jeg ville hvertfall ikke kjøpt mer fisk sånn som tilstanden er nå..
Liss-marita Oskarsen
hvordan bruker man disse testene og hvordan ser man om alt er som det skal? står det på pakken?

Vanntest - hvorfor og hvordan (artikkel som bør leses)
Kommer litt an på hva du synes er fint og interessant. Jeg liker godt Corydoras. Du kan ha en liten stim på 6-8 stk. Men da MÅ du ha sand og ikke grus. Så kan du ha en rasbora eller tetra. Evnt guppy men da ville jeg anbefalt Endlers. De virker å være litt mer hardfør enn vanlig butikk guppy. Men legg inn søk her så finner du sikkert noe. Men husk å sjekk at fiskeslagene går sammen i samme vannverdi.
Ok, så jeg burde bare ha neontetra og sebraer? Hvor mange er det plass til om man jeg ikke har sverddrager? Går det ann å gi dem bort her? Og evt hvor?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap