Grådig tigerbarbe

Hei. Jeg pleier og mate fiskene mine med tørrfor og cichlide pellets.
Dette har gått bra og all fisk spiser.
Særlig Tigerbarbene. De spiser begge typer for.
I går hørte jeg et stort gisp fra kona med påfølgende utrop "Ånei, hvordan har du klart dette da?" Det var altså myntet på en av Tigerbarbene som tilsynelatende hadde klart og bokstaveligtalt tre seg på så mange pellets at dn siste stakk halveis ut av munnen. Den svømte rart og stresset og gjellene gikk i hundre.
Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre, men jeg fisket den ut av karet og la den i en glassbolle med vann. Den tar nok kvelden, tenkte jeg. Så fikk jeg ideen om å prøve å pirke ut maten med en tannpirker. Kona kom med pirker og jeg prøvde meg som lege.
Jeg tok den ut og la den i hånden min. Munnen sto jo på vidt gap, så det var bare å begynne å pirke. Jeg var veldig forsiktig, og la den ned i bollen med jevne mellomrom. Det gikk ganske lett og jeg ble overrasket over hvor mye jeg klarte å få ut før jeg begynte å se selve fisken der inne. Jeg så jo mer mat der inne, men jeg ville ikke pirke istykker invendige deler av svelget, så jeg ga meg, og slapp fisken ut i akvariet igjen. Den så ikke så god ut, men jeg tenkte den fikk få en mulighet selv. Munnen stod fortsatt på vidt gap, og gjellene gikk kanskje noe saktere. Kanskje?
Dagen etter kunne kona rapportere, hun er oppe tidligere en meg, at da hun skrudde på lyset i akvariet var den fortsatt i live og hadde nok akvariets lengse kabel hengende etter seg. I løpet av dagen har den klart og lukke munnen, gjellene går mye saktere, og jeg tror hun skal klare seg.
Noen som har opplevd så grådig fisk før?
Ja, det hender de er for grådige for sitt eget beste! Har sett fisk sluke rimelig store mengder mat eller store "enheter" med mat før ja. Som en hel malletablett eller pellets, som i ditt tilfelle.

Jeg har hatt en del guppy, grådige beist alle sammen. Etter "råd" fra andre her inne om at deres guppyer gikk såååå fint sammen med dvergreker, så bestemte jeg meg for å prøve. I en 250 liter jeg hadde en gjeng guppy, så håvet jeg over en svær håv med masser av reker. Minst 100!
Det tok neimen ikke lange tiden for guppygjengen å utrydde de rekene. De spiste noen hver dag. Det var hovedsaklig hunn-guppyene som spiste rekene, for hunnene er jo størst. Større i kjeften også, med andre ord. Jeg kunne stadig vekk se store guppy som svømte rundt med halve reka stikkende ut av munnen. Noen følehorn og et rekebein og slike ting... Lurte flere ganger på om jeg måtte foreta redningaksjon a la det du gjorde, ta opp fisken og dra ut rekene som stakk ut, men gjorde det ikke.

I løpet av et par uker hadde de utryddet absolutt alle rekene jeg hadde håvet oppi 250 literen. Alle sammen! Helt utrolig. Jeg gikk på samme smellen flere ganger, en eller to ganger til, fordi folk her inne insisterte på at det skulle være mulig å ha guppy og dvergreker sammen, men til slutt innså jeg at det gjør de IKKE. Ikke mine guppy iallefall!

Hvordan de overlevde å spise reker med skall og det hele som var så store at de stakk ut av munnen deres, aner jeg ikke. Men guppyer overlever jo det meste...

PS! Du kan jo prøve å knekke opp pelletsene litt for fremtiden, så er det ikke så stor risiko for de mindre beboerne i akvariet?
Bra og høre. Jeg er så fersk at jeg ekperimenterer mye fortsatt, og det å pirke ut mat var noe jet trodde jeg skulle få mye pepper for her inne.
Men med lignende oplevelse fra deg så er det vel greit
Takk for svar.
Kom til å tenke på at jeg også har hatt grådige tetraer Det var en tetra som hadde slukt en altfor stor dvergreke en gang, og den så ikke ut til å takle det like greit som de tidligere nevnte guppyene. Den uheldige (og døde) reka stakk ut på skrå ut av gapet på fisken.
Derfor gjorde jeg en lignende redningsaksjon som du gjorde med barben din Nappet ut reken som stakk ut av munnen på den med en pinsett. Fort gjort, og glad fisk etterpå!
Tigerbarber er noen grådige beist. De eter til de omtrent sprekker, og så har de vondt for å svømme helt til maten er fordøyd, og ved neste foring er det på'n igjen...

Jeg opplevde at de andre fiskene (tetraer) ikke rakk å få i seg noe før tigerbarbene hadde støvsugd i seg alt som var. Så hadde jeg oppi litt mer, men tigerbarbene tok det også. Jeg er overbevist om at flere av dem spiste seg i hjel.

Jeg ble alvorlig bekymret for at tetraene skulle sulte ihjel, men dem gikk det bra med, og pellets foret jeg bare med etter at lyset var slokket slik at mallene hadde noe å kose seg med i mørket.

Nå har jeg bare noen få tigerbarber igjen, 6 eller 7 tror jeg, og det går mye bedre.
Jeg kommer aldri til å kjøpe tigerbarber igjen!

Jeg synes det var tøft gjort av deg å håve opp fisken og pirke ut tablettene. Ingen grunn til å gi deg pepper for det.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Husby
Reklame for plussmedlemskap