Litersyken (les; personlig konkurs.)

Med 3 nye kar bestilt og hente klare er jeg stygt redd for at dette kommer til å ta av igjen. 2x325 + 1x200 står og venter på meg, må bare få tid til å hente de! Gleder meg som en unge har gått til innkjøp av redningsvest og regntøy på grunnlag av tidligere erfaringer med vannsøl. Det er jeg seriøst norges mester i..

Denne gangen SKAL jeg lage Sør-Amerikansk biotop, hvor Scalare skal være herren over aller herrer. De fiskene er sinnsyk stilige. Også har fruen angst for fisker større enn 4 mm, så her får jeg nok stelle og pynte som jeg selv vil - Når det er sagt, så har jeg ikke snøring på hva mer enn Scalare jeg skal ha oppi der. Tenkte litt på C. Metae i hvertfall. Kjøpte 5 i går og de var så søte og nusselige der de kikker ut i fra kokkosnøtta og plantene^^,

Foreløpig har jeg kommet opp med Scalare, C. Metae og selvfølgelig Ancistrus. Etter det er det rimelig stopp. Kunne godt tenkt meg en stimfisk, og noe i toppen.. Men jeg klarer ikke å bestemme meg.. Har du noen tips?

Leter også etter planter til akvariet, det må jo være planter fra Sør-Amerika, siden det er biotop, men jeg er helt blank. Vet at sverplantene kommer fra Sør-Amerika, og det er det.. Forslag tas i mot med åpene armer
Litt vrient å anbefale en stimfisk når man ikke vet hvilken vei smaken går, men... jeg anbefaler gjerne min sør-amerikanske tetra-favoritt! Det er en slekt med tetraer som er råfine, og det er Nannostomus. Har Nannostomus marginatus og Nannostomus mortenthaleri selv, den førstnevnte er rimelig, den sistnevnte er dyr.
Søk på Nannostomus i fiskebasen og bla deg gjennom alle de flotte tetraene

Ellers har vi jo Keisertetra da, en annen sør-amerikaner jeg liker veldig godt. De er absolutt nydelige i rett belysning! Hannene har skinnende azurblå øyne, og hunnene har smaragdgrønne øyne. I tillegg er nok hannene sterkere i fargen ellers også.

Jeg har ikke noe bilde av Keisertetra på pc'en nå, men jeg har av de to nevnte Nannostomus-artene:

N. marginatus
[External Image]


N. mortenthaleri
[External Image]
Oi! Takk for tipset Smykketetraen var jo knall fin Det blir nok en av de nye beboerene mine tenker jeg^^, Kikket på kardinaltetra, men den er jo så og si kliss lik neontetra, og de har jeg jo 20 stk i fra før, så.. gøy med noe nytt når man alikevel driver på mener jeg.. De er ikke noe særlig til å nappe i finner håper jeg? Med tanke på at jeg skal ha Scalare:\
Nannostomus er en utpreget fredelig tetra. Jeg har hatt dem sammen med yngel også, og de rører dem ikke. Visste du at slektsnavnet Nannostomus kommer av de greske ordene for "liten munn" ....?
Det er ikke ofte man kan garantere noe når det gjelder fisk, men akkurat med Smykketetra tror jeg at jeg kan garantere at de aldri ville nappet på finner eller plaget andre fisk.
Men Scalare og stimfisk? Er ikke det en "accident waiting to happen"?
mona o
Nannostomus er en utpreget fredelig tetra. Jeg har hatt dem sammen med yngel også, og de rører dem ikke. Visste du at slektsnavnet Nannostomus kommer av de greske ordene for "liten munn" ....? :-) Det er ikke ofte man kan garantere noe når det gjelder fisk, men akkurat med Smykketetra tror jeg at jeg kan garantere at de aldri ville nappet på finner eller plaget andre fisk.


Jøss.. har fått for meg at fellesnevneren for tetra er finnenapping og yngel mumsing:P
- hehe! Nei, det viste jeg ikke.. er det sånne ting du sitter å driver "smal talk" med når du er på julebord etc?^^,

Joakim
Men Scalare og stimfisk? Er ikke det en "accident waiting to happen"?

å? Tenkte på at de spiser de opp? Det er jo mange som har Kardinaltetra sammen med de da.. Om det er litt størrelse på de og de har godt med gjemmesteder går det vel bra? Tror du ikke?
jeg måtte ta ut kardinal tetraen fra scalare karet mitt...
scalarene ble store i kjeften....
Jeg tror nok jeg ville hatt Smykktetra og scalare sammen. Etter mitt øyemål er iallefall voksne Smykketetra for store til å bli spist av scalarene. Men om man hadde satt inn en gjeng halv-yngel hos voksne scalarer, kunne ting kanskje sett litt annerledes ut
Går ut i fra at smykketetraene vil klare å vokse litt mens Scalarene fremdeles er små. De vokser vel ikke så utrolig fort? Skal kjøpe noen som er litt større enn en 20 kroning.. De skulle butikken ha 25 kroner for. På en annen butikk hvor de er litt større går de for 85-130 kroner.
Mysteriet om det uklare vannet - av lars sterud
Er vel kanskje litt tidlig å begynne med påske-krimen alt nå, men i akvariet mitt er det plutselig blitt veldig uklart vann. Har byttet vann i 4 dager nå, men det blir ikke borte. Det var helt klart i to måneder før det plutselig over natta ble uklart og tåkete. Ligner i grunn litt på protein hinne som dannes på vannflaten, men dette er i hele akvariet! *sukk* Får vel bare fortsette med vannbytter frem til jeg finner svaret på hvorfor.. [Link til tråden]

Har satt i gang et prosjekt med Co2 (Bjarne's oppskrift) i den ene 20 literen min. Det har bare stått å boblet i to dager nå, så jeg har ikke fått noen utslag på noen tester enda, men det kan jo bli spennende å se om Ph og kH begynner å danse litt. Krysser fingrene for at det går bra, for da blir dette fikset til de fire andre akvariene mine også

Fått napp på anonsen min om Ancistrus også, så nå blir det aller høys sansynlig et leks par på meg - Det skal bli spennenede å se om skiferhulene mine funker da..hehe! Var på gamle jobben i går og kappet opp en 30x60 skiferflis som jeg limte sammen til fem huler, så der sparte jeg 500 spenn i en fei.

Gratulerer til Mona O med inlegg nr. 10.000! - og det fikk jeg æren av å ha her i min tråd:P hehe!
En lykkelig sterud
Nå kan jeg med hånden på hjertet si at jeg sitter å smiler heelt for meg selv Fikk akkurat svar på en annonse jeg kikket på i går, så på lørdag blir jeg en lykkelig eier av tre Scalare - Skal til oslo til helgen for å hente noen ancistruser uansett, så jeg tenkte at da kunne jeg jo svinge innom og tam ed meg disse Scalarene også. Men på den ene mailen fikk jeg til svar at det ikke var sikkert at det gikk i helgen fordi vedkommende skulle på kurs på Hamar. "Åneei" tenkte jeg "da får jeg jo ikke de fine der" også plutselig datt det i hodet på meg "DEEEEÅÅÅÅ! YO, SMART ASS! Du BOR på Hamar!!" - Så da fikset vi det sånn at fiskene kommer til meg^^, *larsglad*

Nå er det ikke lenge igjen til jeg skal hente de nye akvariene heller.. ååh, jeg gleder meg
Et av tre i hus
På fredag var jeg avgårde å hentet det første akvariet av totalt tre - dette var det minste (200liter) av de tre, men jammen måtte jeg ikke møbelere om for å få det på plass.. *sliten* karet fikk jeg opplyst av selger om at var lekk, men etter prøvefylling på fredag og inspeksjon i dag var jeg ikke kar om å finne noen lekkasje, ikke hadde det minket noe i vannstanden heller. Men tar ingen sjanser her gitt, 200 liter vann på gulvet? - Nei takk, jeg kjører:P

Karet er tømt, tørket og gjort klar for silikonering.. men selvfølgelig hadde jeg glemt å kjøpe Aceton. Det var tross alt det eneste jeg skulle på butikken å kjøpe i går, så det er jo ikke noe rart jeg glemte det.. Da blir det å vente til mandag.. Curses! jeg som hadde håpet å bli ferdig med å silikonere i løpet av helgen sånn at jeg kunne prøvefylle på onsdag eller torsdag..

I tillegg til det ene karet har jeg også fått tre scalare Kom ei kjempe snill frøken og møtte meg i går med tre stk Tok ikke mange minuttene fra jeg hadde fått de til posene lå i akvariet og jeg satt å verket for å ta de ut. Nesten som en fire åring på julaften når alle pakkene er kommet på plass under treet:P De var litt rolige til å begynne med, men så ble det liv oppi posene, meeen, de fikk bare pent vente en halv time før de fikk komme helt ut (Da var tolmodigheten min slutt). Et lekspar og et tredje hjul på vogna..

I dag skal jeg innover til kløfta og møte en kar som har et ancistrus lekspar til meg. Det kan bli utrolig spennende fremover. Lekspar skalare og ancistrus.. ser for meg ynglekar over hele huset nå:P

Neei, nå får jeg legge meg. Må opp klokken halv 10 om jeg skal rekke å våkne før jeg må kjøre til Kløfta. - Ps. Om det er noen som har Grus/Sand til 200 - 325 - 325 liter og/eller sør amerikanske planter de vil gi bort eller selge - Let me know
Så vidt jeg vet kan du få dette dekket på blåresept, i og med at det helt klart er en sykdom. Bare kontakt fastlegen din :P
Det var noen flotte scalarer du har fått deg der
Kjetilv
Så vidt jeg vet kan du få dette dekket på blåresept, i og med at det helt klart er en sykdom. Bare kontakt fastlegen din :P Det var noen flotte scalarer du har fått deg der :)


Jøss.. deler de ut tvangstrøye, kreditkort sperre og slag med baseball balltre på blåresept? - kanskje jeg skulle tatt meg en tur til legen likevell^^,
Ancistrus
Da har jeg kommet hjem fra Kløfta, aklimatisert ancistrusene og satt de i "produksjon":P - Tok sin tid nede på Kløfta gitt, det viste seg at John (han som jeg kjøpte ancistrusene av) skulle en tur på Aquamanias, så da ble jeg liksågodt med. Jeg tror madammen priser seg lykkelig over at jeg er blakk, for ellers hadde jeg nok kommet hjem med full bil.. igjen..

Ancistrusene var kjempe fine Prøvde å få øye på de nå mens jeg sitter her å skriver, men det eneste jeg ser er halen på hannen som stikker ut av hulen - det kan da ikke ha gått så fort?:O
Fikk også med noen flyte planter Ceratopteris pteroides, de blir jo diiigre! Så her blir det nok litt til 200 literen også

Vel, lime akvarie jeg nå, så vi skrives.. lime lime lime lime lime lime lime lime *nynne*
En stund siden nå..
Nå er det visst en stund siden jeg har oppdatert her. Har ikke skjedd så mye akkurat. Har ikke en gang fått somlet meg til å hente akvariene mine oppe hos Jan Atle enda en gang.. har retten og sletten ikke hatt tid, men til uka HÅPER jeg at jeg får ordnet det.

Har blitt Ancistrus babyer på meg da.. For første gang så nå piler det en masse microlaks rundt i akvariet mitt og spiser det som spises kan.
Scalarene har lagt egg, men av en eller annen idiotisk årsak bestemte de seg for å putte de inn i filteret, så der blir det vel heller dårlig produksjon tenker jeg.

Fisken med ljåen har vært på besøk og tatt knekken på 4 fisker, aner ikke hva årsaken er, så driver med vannbytte om dagen. Noe Coryene satte pris på for de har lagt egg over det hele nå.. De først og alt annet etter for å spise opp eggene.

Nå krysser jeg fingrene på at 200 literen er blitt tett og kan tas i bruk, det finner jeg ut på søndag tenker jeg er den ikke tett nå taper jeg over alle skjøter med pakke tape og fyller opp dævelskapen lell:P
Stimfisk
Har du funnet deg noen stimfisk enda? Om ikke så kan du jo ta en titt på Hemigrammus bleheri kanskje? Utrolig stilig å se en stor stim med disse svømme frem og tilbake. Er dog litt usikker på om de vil bli sett på som scalare-mat da :S Gir heller ingen garantier for overlevelse av yngel sammen med de... Har dessverre ikke fått noen yngel i karet mitt enda

Det er sikkert noen andre her som kan svare deg på hvordan Rødmunnstetraen er sammen med yngel.

Ellers så har du jo en bunke med nydelige sør-amerikanske ciklider å velge mellom da... Den ene er jo finere enn den andre.

Btw: gratulerer med Ancistrus babyer... og eggefylt filter :S

MVH

-Kent-
hei Jeg har nok nesten bestemt meg for stimfisk.. Tenkte jeg skulle ta skjørtetetra ikke akkurat verdens mest fargerike fisk, men jeg synes de er rett stilige

Nå har scalarene mine lagt egg igjen, og denne gangen har de lagt de utta på pumpa masse masse masse egg! ..men skal de være hvite?
Føler meg som tidenes mest aktive trådskriver.. hadde helt glemt at jeg hadde egen tråd om vannet og fiskene mine:O

Vel, siden sist, altså i fjor, så har jeg faktisk hentet akvariene jeg handlet, men grunnet plass mangel og avhengigheten av å sove i ei seng istede for på gulvet mellom en masse akvarier, så er det bare ett 325 liters kar i drift pr dags dato. Men det første som flyttes når jeg flytter ut fra "hotellet" til mamma og pappa er nettopp akvariene, og da skal de ALLE fylles til randen

Men jeg har det jo så fint hjemme.. Maten lager seg selv og havner på bordet, klærne vaskes og puttes tilbake i skapet sånn at jeg kan skitne de til enda en gang og kjøleskapet er alltid fult med mat.. kan ikke fatte og forstå hvorfor jeg skulle forlate dette til fordel for gjeld oppunder øra og tomt kjøleskap.. men nok tåkeprat:P

I 325 literen har jeg for tiden 25 neon tetraer som er i overkant nysgjerrige på alt som skjer, 6 guppyer som ikke gjør annet enn å kose og føde, 2 ancistrus frøkener, 5-6 coryer og 6 scalare på størrelse med en femmer.. Ekke helt de store greiene, men det får klare seg, scalarene blir jo store, så da er det greit med litt plass.. Etter som jeg jobber ræva av meg om dagen har jeg unngått de helt store søle ulykkene, men her om dagen hadde jeg en fin en. Så nå må jeg rive opp laminaten, tørke og legge ny^^, Og nå som det snart er sommerferie blir det nok fler.. Skjønner ikke at jeg aldri lærer..
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap