Endre akvariet

Er det noen som har erfaring med å plukke ned ett akvariet og starte det på nytt med ny innredning.
Er dette et stort problem for fisk og planter?
neida, har gjort det noen ganger jeg. men greit å planlegge og finne ut sånn ca lang tid det tar, sånn at oppbevaringen av fisken i mellomtiden er best mulig. jeg bruke en stor balje til å ha fisk og filter, samt noe planter og røtter sånn at fisken fikk gjemme seg og minimere stresset. resten av plantene hadde jeg bare i ei bøtte med akvarievann. fisken blir selvsagt litt oppjaget, men det går som regel fort over
gjentar det jeg har sagt før:

jeg har gjort akkurat det samme men jeg var heldig å få sette alle fiskene mine "på fôr" i en dyrebutikk i nærheten mens jeg satt opp det nye karet. Siden jeg bare skulle endre interiør i karet (ikke bytte pumper) var karet kjapt klart for fisker igjen^^ hør rundt deg om det er noen dyrebutikker rundt deg som gjør dette

forresten holder det med en tråd for ting du skal ta opp. dette skrev jeg i tråden du postet i går kl 18:47 med nøyaktig samme spørsmål
Kaiamor:

Et godt råd Tenk deg nøye om før du plasserer fisk på fór i en dyrebutikk. Her er det stor gjennomtrekkk av fisk, og sykdom skjer ofte på dyrebutikken. Stresset fisk får enklere sykdomsutbrudd, og fisk er stort sett stresset døgnet rundt mens de står i butikken. Du risikerer derfor å få fiskene dine smittet mens de er der, med påfølgende jobb, utgifter og styr med medisinering, og kanskje miste fisk.

Da er det billigere, tryggere, enklere og mindre stress for fiskene dine at du kjøper en balje de kan gå i så lenge. Det er jo stress for dine egne å bli fanget, puttet i poser, fraktet, sluppet ut, og deretter fanget, transportert og sluppet ut igjen når du er ferdig. Bare der har du en kilde til sykdomsutbrudd. En balje er ikke stressfritt det heller, men langt bedre enn å dra fiskene rundt for å plassere de på dyrebutikken for en dag
er veldig klar over det men det var ikke snakk om noen timer det var heller snakk om noen døgn pga visse omstendigheter. i tillegg fikk de eget kar i dyrebutikken så de skulle være tryggest mulig og det gikk jo veldig bra^^

Lagt til: Jeg hadde da aldri dratt de med opp til dyrebutikken hvis det bare var for en dag. Det var fordi vi visste at det ville ta noen dager å få ordnet opp med karet. Og jeg syns ikke det var forsvarlig å ha de fiskene vi da hadde i baljer over flere dager
Putter du filteret i balja (det bør jo uansett stå og gå et sted ellers er du jo tilbake til nystartet akvarie) lider ikke fisken noe mer i balja enn de gjør i akvariet. Det er jo mennesker som har bestemt at akvarier skal være i glass, slik at vi kan se inn, det har ingenting å si for fiskene. Ikke bryr de seg noe om at det er mørkt heller

Uansett om det er eget akvarie så stresses fisken ved å stå i butikken. Så mye trafikk utenfor glasset, folk som banker på glasset og lite/ingen innredning. I tillegg er selve transporten i poser langt mer stressende enn å håves rett oppi en balje og så få fred. Nåja, dine fisk og du bestemmer. Ville bare tipse deg om at det finnes fullgode alternativ som betyr mindre stress for fisken - og du slipper å pakke fisk og ut på kjøretur

Og, jeg kan jo fortsette Selv om karet er tomt når du kommer er det mange sykdommer som smitter i vann... så om syk fisk sto i karet dagen før, eller dager før (for ikke å nevne timer), hjelper det lite at karet er tomt når du kommer.

Og jeg har jo ikke engang nevnt dette med andre vannverdier... selv om de akklimatiseres begge gangene, er det en påkjenning også. Men det dekkes vel litt av argumentet med at det er stress å flytte på seg.

Mener ikke å kutte hodet av deg, men synes ikke denne måten å løse det på er spesielt god i forhold til andre muligheter, og da må jeg jo si fra
Helt enig med ElinH! Dessuten tror jeg det er veldig få butikker som er hypp på å bruke et av sine sagskar til oppbevaring av andre sine fisk...
må bare si meg helt enig med ElinH. koffor skulle ikkje fisker like seg likså godt i en balje som et akvarie. baljer finnes jo i mange størrelser og former da.
Jeg vil takke for gode råd.
Jeg har en murebalje på 90 liter kan jeg ha plantene oppi sammen med fisken?
Ominnredningen vil ta ca ett døgn. Går det bra i en balje.
Ja det går helt fint, bruker selv murebalje når jeg skal omgjøre karet bare pass på at den er rein og ikke bruk såpe i balja
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap